גם כשסכנת הקורונה שוב מרחפת מעל, דבר לא יעצור אותנו מלנסות לחזור לחיים ולעשות את הדבר שאנחנו הכי אוהבים - לנדוד. התורים הארוכים בנמל התעופה יעידו על כך יותר מכל, והנה גם אנחנו הצטרפנו אליהם - כשיעד מסקרן במיוחד עומד למול עינינו - מונטנגרו.

המדינה הצעירה יחסית, שנמצאת במרחק טיסה של כשעתיים וחצי, שוכנת בחופי הים האדריאטי בחלק המערבי של הבלקן - שסביבה סרביה, בוסניה, אלבניה וקרואטיה. מונטנגרו זכתה לעצמאותה לאחר שהתפרקה הרפובליקה היוגוסלבית. מונטנגרו אומנם צעירה, אך נראה שהיא למדה דבר או שניים בכל מה שקשור לתיירות, וכיום היא מציעה למטיילים את החוויה הכוללת: מצד אחד, חופשות בטן־גב בחופים קסומים ונמלים שוקקים, טיולי שטח וטרקים בשמורות טבע לצד נחלים, אגמים והרים ירוקים, ערים עתיקות, אפילו חופשות סקי בעונה - והכל במחירים נוחים למטייל הישראלי. אז אם יש לכם סופ"ש ארוך או יותר טוב - שבוע פנוי, הנה כמה מהמקומות שלא כדאי לכם לפספס.

טיוואט (Tivat) והסביבה
מישראל יוצאות בכל יום טיסות לטיוואט, עיירת נופש השוכנת בדרום־מערב המדינה ונמצאת בלב לבה של תיירות החופים. טיוואט ממוקמת במפרץ קוטור, וכוללת עשרות חופים ואיים. מיקומה האסטרטגי הפך אותה ליעד תיירות משגשג, והיא נקודת פתיחה מצוינת עבור המטיילים, שכן היא קרובה מאוד לעיר קוטור ולהרצג נובי - כפר דייגים קטן שהפך בשנים האחרונות לעיירת נופש לעשירי האזור.

העיר העתיקה קוטור (צילום: מיטל שרעבי)
העיר העתיקה קוטור (צילום: מיטל שרעבי)

 שלושה שערי כניסה, בדרך כלל מטיילים ייכנסו אליה דרך השער הגדול ביותר, שנקרא "שער הים". השער מוביל אל סמטאות העיר, שם ניתן לראות מבנים מתקופת ימי הביניים, קתדרלה עתיקה וכנסייה, בתי קפה, מסעדות וחנויות מזכרות קטנות. אפשר לשוטט ברחבי העיר כך סתם ולעצור מדי פעם לכוס קפה או לגלידה. אם אתם רוצים להשקיע יותר, תוכלו לצאת לסיור מודרך שבו יספרו לכם את הסיפור המרתק של העיר, שחוותה ניסיונות פלישה רבים ואפילו רעידת אדמה.

פראסט (Perast)
לא רחוק מהעיר העתיקה מחכה לכם מפרץ יפהפה שבו עוגנות ספינות תענוגות מכל העולם. לצד הספינות תראו לא מעט מפעילי סירות שעורכים שיט אל העיר הסמוכה פראסט ואל האי Our Lady of The Rocks. השיט יעלה כ־20 יורו לאדם, ותוכלו לבקש ממשיט הסירה לעצור בנקודות נבחרות. בפראסט למשל מחכה לכם עיירה עתיקה ומלאה בארמונות ישנים וכנסיות, בתי קפה ומסעדות תיירים. אם אתם מתלבטים במה לבחור מתוך השפע, נסו את "CONTE" - מסעדה מצוינת שמציעה מנות שף מהים והיבשה.

Lady of The Rocks (צילום: מיטל שרעבי)
Lady of The Rocks (צילום: מיטל שרעבי)


Our Lady of The Rocks הוא אחד משני איים שנמצאים מול חופי פארסט, והוא אי מלאכותי שנוצר על ידי הטבעת ספינות ישנות וקיבוען באמצעות סלעים. על האי הקטן יחסית נמצאת כנסייה קתולית ובה מוזיאון וחנות מזכרות קטנה. על פי הסיפורים והאגדות המקומיות, האי נוצר על ידי ימאים שבסך הכל רצו להודות על חזרתם מהמסע בים. הם בחרו במקום זה, מאחר שהם מצאו על סלע שהיה באזור סימבול של מדונה והילד. מאז בניית הכנסייה ועד היום מקפידים המקומיים לקיים אירוע שנתי שכולל שיט וזריקת אבנים סביב האי. האירוע הזה ניקרא פאשינדה והוא מתקיים ב–22.7.


פורטו מונטנגרו ופורטונובי
לאורך מונטנגרו יש לא מעט מקומות לינה ובילוי במחירים נמוכים (בעיקר בהשוואה לארץ), אך בשנים האחרונות ניתן למצוא בה גם אתרים יוקרתיים שקורצים לעשירי אירופה ובימים כתיקונם גם לאוליגרכים רוסיים. האזורים היוקרתיים ביותר נמצאים בפורטו מונטנגרו ופורטונובי - לא רחוק מטיוואט. פורטו מונטנגרו נמצא במפרץ בוקה (Boka Bay), שהוכרז כאתר מורשת של אונסק"ו, ושם תוכלו לראות את אחת מהמרינות הגדולות והיוקרתיות ביותר.

המרינה של פורטו מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)
המרינה של פורטו מונטנגרו (צילום: מיטל שרעבי)

את המרינה הקימו לפני יותר מעשור על חורבות בסיס צבאי ומפעל ישנים. כיום לא תוכלו לראות זכר למפעל, ובמקום זה תסתנוורו מכמות היאכטות שעוגנות במקום. בדומה להרבה מרינות, תוכלו למצוא כאן בתי קפה, מסעדות וחנויות יוקרה. גולת הכותרת עבור המבקרים היא מלון "ריג'נט" היפהפה עם בריכות אינפיניטי שצופות אל המפרץ. לילה במלון המפואר אולי לא יתאים לתקציב שלכם, אבל תוכלו לפחות לעצור ללאנץ' במסעדה שלו.

חוף הים של פורטו נובו (צילום: מיטל שרעבי)
חוף הים של פורטו נובו (צילום: מיטל שרעבי)

לא רחוק משם מחכה לכם עוד אוצר תיירותי - פורטונובי, שנמצא ממש בכניסה למפרץ בוקה. בפורטונובי נמצא אחד מאתרי הנופש האהובים על התיירים. למלון ששוכן בפתח המרינה יש חוף אינטימי, בתי קפה, מסעדות וברים שוקקים. לילה בפורטונובי יעלה לכם החל מ־450 יורו, אומנם לא זול, אך מושלם למשפחות ולזוגות שרוצים להתנתק מהעולם - שכן כל דבר שתרצו פשוט מחכה לכם במרחק פסיעה מהחדר.

הריביירה של בודווה (Budva)
אם לא שבעתם מעיירות חוף, אל תפספסו את הריביירה של בודווה, שנמצאת במרחק חצי שעת נסיעה משדה התעופה. כאן תוכלו לראות ולהרגיש את הקצב המוכר של עיירות חוף, שכן היא יושבת על קילומטרים על גבי קילומטרים של חוף יפהפה. גם כאן יש כמובן עיר עתיקה שמוקפת חומה, וסביבה הרבה אקשן. כמו כן, כיאה לעיירת חוף, יש פה המון מסעדות, ברים ובתי קפה. עוד דבר שיש כאן בשפע הוא בתי מלון ואייר בי־אנד־בי. אם אתם מחובבי בתי האירוח האינטימיים, נסו את "Blue Mediterranean" - שם תוכלו לשים את הראש, לטבול בבריכה הצופה אל הים, וגם להזמין ארוחה אותנטית בליווי ליקרים ייחודיים מיקב הבוטיק של המארחים. אם אתם רוצים להתפנק עד הסוף ואין לכם הגבלה תקציבית, תוכלו לבחור באחד ממלונות 5 הכוכבים שעל קו החוף כמו מלון "Budva".

וירפזאר (Virpazar)
על גדות נהר קרמניצה מחכה לכם הכפר וירפזאר - כפר ציורי שכל חובב טבע יתאהב בו. הכפר הוא נקודה אסטרטגית שממנה יוצאים ללא מעט טרקים לשמורות טבע סמוכות, לטיול סביב האגם ולנקודות תצפית מרהיבות על הכפר העתיק. יש כאן אפשרות לרפטינג (בעונה) בנהר ושיט באגם סקאדר המקסים. ליד האגם יש גם מסעדות חמודות ויקבים. במסעדת "Demidžana", שצופה לנהר, תוכלו ליהנות מבירה מקומית ומתפריט משובח, ואפילו מסטייק שלא יעלה יותר מ־10 יורו, כשברקע הנוף הקסום של האגם.

פודגוריצה (Podgorica)
מטיילים רבים לא מוותרים על ביקור בערי בירה ולו רק כדי לבדוק את הווייב של המקום. באופן מפתיע עיר הבירה של מונטנגרו, פודגוריצה, קצת פחות מושכת תיירים שמעדיפים את ההרים או החופים של המדינה, אך אם יש לכם זמן, היא שווה ביקור של יום או יומיים. פודגוריצה נמצאת בעמק, למרגלות גבעת גוריצה, וחוצים אותה נהרות מורצ'ה ורבניצה. כאן תמצאו גם את נמל התעופה השני של מונטנגרו, קניונים ובתי אופנה, כך שאם אתם רוצים לחזור מהחופשה עם שופינג - זה בהחלט המקום לעשות אותו. המחירים כאן נמוכים משמעותית יחסית לארץ, ויכולים להגיע לעשרות אחוזים פחות. אם אתם מחפשים מקום לשים בו את הראש, נסו את  "Cue" - מלון שמעוצב בצורה מודרנית ואקלקטית עם עשרות יצירות אומנות, בר מגניב ומתחם הופעות.

קולאשין (Kolašin)

אומנם אנחנו בקיץ, אך אם אתם חובבי סקי, כדאי שתכירו את קולאשין - עיירה קטנה שנמצאת בצפון המדינה, ומוכרת מאוד בזכות הקרבה שלה לשני אתרי הסקי הפופולריים: קולאשין 1450 וקולאשין 1600. בקיץ אומנם אין כאן שלג, אך האתרים פעילים ומזמינים את חובבי הטיולים הרגליים לעלות לפסגות וליהנות מאוויר צונן ומתצפיות נפלאות. ישראלים רבים מנצלים את התקופה הזו כדי לצאת לטיולי ג'יפים באזור שמציעה חברת גולד טרוול.

קולאשין (צילום: מיטל שרעבי)
קולאשין (צילום: מיטל שרעבי)

אם אתם כבר באזור, אל תוותרו על עצירה ב־Vranjak Eco Katun, כפר קטן בגובה 1,800 מטר עם בקתות עץ, שבו אוהבים לעצור לארוחה חמה הגולשים בתקופת החורף. זהו אחד מהכפרים האותנטיים שתראו במונטנגרו, ואם אתם לא מפונקים, תוכלו גם ללון באחת מהבקתות הדי בתוליות, ולנסות לקחת חלק בפעילות החליבה והכנת הגבינה המקומית.

כפר Vranjak Eco Katun (צילום: מיטל שרעבי)
כפר Vranjak Eco Katun (צילום: מיטל שרעבי)

כמובן שאם אתם באזור, אל תוותרו על ביקור באגם ביוגרד - שם תוכלו לצאת לסיור של שלושה קילומטרים שמקיף את האגם.

אגם ביוגרד (צילום: מיטל שרעבי)
אגם ביוגרד (צילום: מיטל שרעבי)

אחרי כל הטבע הזה מתבקש לחתום את הביקור באזור הצפון באחד מאתרי התיירות המקומיים - JELA NATURAL RESORT - זהו ריזורט הנמצא בלב ההרים ויש בו בקתות עץ ושתי מסעדות. הבקתות די פשוטות, אך הן נקיות ומסודרות. ניתן לצאת מהן לטיולים רגליים ולטיולי סוסים. למשפחות המקום קוסם במיוחד, כי בקתה בעונת הקיץ תעלה כ־40 יורו ללילה.

JELA NATURAL RESORT (צילום: מיטל שרעבי)
JELA NATURAL RESORT (צילום: מיטל שרעבי)

כמה תעלה לכם חופשה?
חבילת נופש לארבעה לילות במונטנגרו (כולל טיסה, מלון והעברות) באוגוסט תעלה כ־799 דולר לאדם, דרך אשת טורס.