שנת הלימודים האחרונה במערכת החינוך הסתיימה בטונים צורמים. מאבק המורים, השביתות, וסימן שאלה בנוגע לעתיד המערכת בכלל, ופתיחת שנת הלימודים הבאה בפרט, העיבו על חגיגות הסיום. רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים, התארח היום (שני) בתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למצבה הרעוע של מערכת החינוך בעיר: "חמש מנהלות עזבו, חלק לפנסיה וחלק לשנת שבתון. שלוש ביסודי ושתיים בתיכונים, הצלחנו איכשהו להתגבר על זה. אך בתיכון שפעם למכרז הניהול שלו היו ניגשים בערך 100 מועמדים, ניגשו לאחרונה 15 בלבד".

"אנו גם מרגישים את זה, עדיין יש לנו בית ספר לא מאויש. מה הנזק? זה כבר לא במונחים של נזק. מערכת החינוך פשוט קורסת כמו עוד תחומים במדינה, אך מדובר בקריסה שהיא קריטית לעתידה של החברה הישראלית", הוסיף קוניק.

הוא העביר ביקורת חריפה על הרשויות המקומיות והפוליטיקאים בכנסת: "ברשויות המקומיות עסוקים כל הזמן בהישרדות ולא מסוגלים לקבל החלטות עם ראיה ארוכת טווח. אנשים שכיהנו כשרים, מסיימים את תפקידם בתוך זמן קצר. צריך לעשות שינוי מהותי בכל סדרי העדיפויות, שינוי תקציבי ותפיסתי, פוליטי חברתי".

"אנשים בורחים ממערכת החינוך כי אין להם יותר משמעות בתפקיד הזה. הם לא מצליחים לחנך, אלו אנשים שהולכים מאידאולוגיה, אבל איך הם יצליחו לחנך כשאין להם גיבוי, כשילדים עומדים ומקללים אותם והם לא יכולים לעשות כלום? כשההורים מתערבים להם בכל דבר, ששוחטים אותם ומשמיצים אותם בקבוצות הוואטספ?", הוסיף ראש העירייה.

קוניק הדגיש כי "יש פה מצב חירום, מדינת ישראל צריכה להכריז על מצב חירום, כי אם לא יעשו זאת, הכול ימשיך לתפקד כאילו שלא קרה שום דבר. צריך להעניק סמכויות נוספות לרשויות המקומיות". לסיום, הוא התייחס גם לסוגיית הורדת תנאי הסף, והדגיש כי אין לכך משמעות מיוחדת: "אני לא קובע את תנאי הסף, ראינו אנשים עם תארים שהיו מנהלים גרועים ולהפך. צריך לעשות הרבה דברים, לאו דווקא להוריד את תנאי הסף, הפוך".

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, רדיו 103FM