חופשת הקיץ היא זמן של חופש ורגיעה. אבל לא רק. בני הנוער אומנם נהנים מהזמן הפנוי, אבל השעמום לעיתים גם מוביל אותם לבצע מעשים פליליים. החום, הזמן הפנוי והבילוי המשותף עם חברים, אליהם מתווספים לעיתים סמים ואלכוהול, עלולים להוביל בסופו של דבר שהילד שלכם לא יפתח את שנת הלימודים כמו כולם, או שיפתח אותה עם רישום פלילי שילווה אותו עוד הרבה זמן ואף עלול לפגוע בשירותו הצבאי. אז איך נוכל למנוע את זה? ומה עליכם לעשות במידה והוא כבר הסתבך עם החוק? על כך במדריך שהכנתי. 

כמו שנשיא ארצות הברית לשעבר, רולנד רייגו, אמר בעבר, ״תסמכו על ילדיכם, אך תוודאו״!
זה נכון, במהלך החופש מרבית ההורים עובדים וממשיכים לפרנס את המשפחה כרגיל. אבל למרות זאת, ועל אף שהזמן שלכם לחוץ, תקפידו להיות בשליטה - דעו איפה הילד מסתובב, עם מי ומה הם עושים ביחד. תהיו עירניים ותנסו להבחין בשינויים בהתנהגות כמו ניסיון להסתיר מכם משהו או התנהגות שאינה אופיינית בדר"כ לילדכם. נהלו עם הילד שיחות - זה נכון שקשה לעיתים להגיע לליבו של מתבגר, אבל תנסו לעשות זאת דרך דברים שהוא אוהב. עודדו אותו להרוויח כסף בעבודת קיץ, להתנדב או לסייע לכם בכל מיני דברים. שתפו אותם. 

מה זכויות הנער בחקירה?
גיל האחריות הפלילית הוא גיל 12. כלומר אם הילד שלכם עבר עבירה יום אחד לפני יום הולדת 12 - אזי אין לו אחריות פלילית והוא יטופל על ידי גורמי הרווחה. אולם ברגע שמלאו לילדיכם 12 הוא כפוף לחוק הנוער וחשוף להליכים פליליים. וכן, זה כולל חקירה במשטרה, הגשת כתב אישום והשתת עונשים ואף מאסר. 

למרות זאת, יש הבדל בין גיל 12 לגיל 14 מבחינת אחריות פלילית. על פי החוק, בין הגילאים 12 ל-13, לא ניתן להעמיד קטין לדין על עבירה פלילית, ללא חוות דעת מקדימה של שירות המבחן ולא ניתן לגזור על הקטין עונש מאסר בפועל. קטין עד גיל 14 - לא ניתן לעצור בלי צו בית משפט. יש להביאו בפני שופט תוך 12 שעות. מעל גיל 14, ניתן לעצור קטין גם ללא צו והוא יובא לדיון הארכת מעצר בפני שופט תוך 24 שעות.

זכויות קטין בחקירה
החוק קובע כי לקטינים בהליך פלילי ישנן זכויות מיוחדות (שאין לבגירים). למשל, בעת שקטין נעצר חובה על הרשויות להודיע להוריו ולאפשר לחשוד להתייעץ עמם עוד בטרם ייחקר. ההורים יכולים גם להיות נוכחים בחקירה, זו זכותו של הקטין. זאת, אלא אם כן קצין החקירות אוסר זאת (ויש לכך סיבות מפורטות בחוק). 

המטרה - שיקום!
חוק הנוער קובע בבירור כי השיקול המרכזי בעניינו של קטין שהועמד לדין הוא שיקומו והחזרתו לחיים נורמטיביים. ועל כן, בתי המשפט מענישים בני נוער בענישה שיקומית וטיפולית באופייה ולא יגזרו בנקל עונשי מאסר בפועל. הדבר כמובן תלוי בחומרת העבירה, באופייה ובשיתוף הפעולה של הקטין עם ההליך ועם שירות המבחן לנוער.  

מה עושים עם הילד הסתבך?
ברגע שנודע לכם על חקירתו של ילדכם, או זימונו לחקירה, חשוב להתייעץ עם עורך דין. וזאת עוד לפני שתחל חקירתו במשטרה. הקפידו כי עו"ד המתמחה בעבירות נוער ילווה אתכם בכל שלב בהליך הפלילי - החל מרגע החקירה ועד לכתב האישום וניהול ההליך הפלילי. עו"ד המתמחה בתחום יפעל לכוון את הרשויות השונות בבניית תוכנית שיקום המתאימה לילדכם.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עורך דין פלילי אלון ארז לחצו כאן