אנחנו ממליצים לכם להשקיע את כספכם בפאני פורי. מאכל הרחוב ההודי, שנראה ככדורי פינג פונג, זוכה לתנופה אדירה בשנה האחרונה בישראל, והוא מוגש בשלל וריאציות - מגרסה פשוטה באולמות אירועים ועד למנות מפונפנות במסעדות גורמה. בהודו אוכלים את הכדור, העשוי פורי, כשהוא מטוגן בשמן עמוק וממולא בצ’אטני, בתמרהינדי, באבקת צ’ילי, במחית תפוחי אדמה, בבצל ובחומוס. בארץ הוא מקבל פרשנויות רבות, וזה עניין של זמן עד שייהפך למנה אינסטגרמית שמכינים בבית במילויים “ישראליים”.

במסעדת הטאפאסים מהעולם “אוניקס” בחיפה מצאנו את הפאני פורי הטעים ביותר שאכלנו עד כה. תמורת 62 שקלים, מחיר סביר והגון, קיבלנו לשולחן ארגז עשוי עץ, בתוכו שש כוסיות צ’ייסר ממולאות בנוזל ירקרק, ועליהן מונחים כדורים מטוגנים ענקיים מעוטרים בפרחי מאכל צבעוניים. הפרזנטציה מופלאה, ספק אם תושבי הכפרים ההודיים המסורתיים היו מזהים במה מדובר.

עם כל היופי הזה, מתברר שהיופי הפנימי גדול שבעתיים. על מנת לאכול את המנה יש להכניס את הפרח לתוך החור המנוקב בכדור, לתוכו שופכים את המטבל הירוק, המורכב מכוסברה ומעלים ירוקים, ואוכלים את הכדור בביס אחד. רק אז מתגלים הטעמים העשירים שמסתתרים בתוכו: מוס סלמון, גרגירי חומוס ובצל מטוגן. עונג צרוף, אין תיאור אחר.

“אוניקס”, הקרויה על שם האבן היקרה, היא מסעדה חדשה בתחתית של חיפה. השף האחראי הוא ג’וני גוריק, ערבי נוצרי שגדל בירושלים ועשה קריירה בינלאומית. ברחוב היהודי הוא פחות מוכר, ברחוב הערבי הוא שם דבר. הוא שפט בתוכנית “טופ שף” בדובאי, ובישל בעבר לשלל מנהיגי עולם. במסעדה הוא מציע כאמור מנות טאפאס מרחבי העולם, עם פרשנות אישית של השף. למעשה, הוא משלב את חומרי הגלם הטריים מישראל לתוך מנות ממדינות כמו הודו, ספרד, צרפת ואיטליה.

ויטלו טונטו במסעדת אוניקס (צילום: פרטי)
ויטלו טונטו במסעדת אוניקס (צילום: פרטי)


מאיטליה מגיעה המנה "ויטלו טונטו", המורכבת מבשר עגל ורוטב טונה. כאן היא מוגשת כרצועות בקר מגולגלות בליווי פרחי מאכל וטוסטונים. מנה כיפית לחלוקה (68 שקלים). "בונבון סלמון" היא מנה יפהפייה נוספת המעוטרת בפרחי מאכל בשלל צבעים: נתחי הסלמון כבושים בסלק(!) ומוגשים כסוכריות על מקל. בסיס המנה הוא קרם חצילים מעושנים המשתלב היטב, ואליהם מצורף גם צ’יפס חציל. עושר של טעמים - חמיצות, מתיקות, מרירות - המשתלבים זה בזה בצורה הרמונית. אהבנו ונחזור אליה שוב.

בונבון סלמון במסעדת אוניקס (צילום: פרטי)
בונבון סלמון במסעדת אוניקס (צילום: פרטי)

מסעדת Onyx (אוניקס), העצמאות 104, חיפה. 8117* (לא כשר) 

חשיפה לצפון

ארוחת בוקר איכותית וטרייה שנתנה לנו אנרגיות לטיול ברחבי חיפה: רשמים קולינריים ממלון “קולוני" הוותיק בעיר “תיזהרו, זה חריף”, מזהיר שף מלון “קולוני” בחיפה את האורחים, כשבידו הוא מצביע על השקשוקה. “בישלתי עשר שנים במסעדות בסיאול”, הוא מספר, “שם זה לא נחשב חריף. לארוחות בוקר הייתי מכין מנות עם פלפלים חריפים. השקשוקה הזו מתוקה עבורם”.

גבינות בקלוני חיפה (צילום: פרטי)
גבינות בקלוני חיפה (צילום: פרטי)

את מלון הבוטיק החיפאי, מרחק פסיעה מהגנים הבהאים, ניהלו עד ראשית שנות ה־40 של המאה ה־20 האחיות קריסטן והלנה, בצוותא עם אחיהן גוטלוב אפינגר, בעל בית מלאכה לייצור כרכרות. מכון שומאכר בחיפה, החוקר את חיי הקהילה הטמפלרית בישראל, מצא כי האחיות הצטיינו בהכנת הארוחות שהוגשו במלון, שהיה חביב על הקצינים הבריטים באותם ימים. גם חברי ועדת פיל, שמונתה על ידי השלטון הבריטי למצוא פתרון לקונפליקט היהודי־ערבי, שהו תקופה ארוכה במלון. במהלך מלחמת העולם השנייה נאלצה משפחת אפינגר לעזוב את חיפה. המלון המשיך לתפקד תחת השם “אפינגר” עד שנת 1978. בשנת 2009 נפתח מחדש תחת השם “קולוני”.

מאפים בקולוני חיפה (צילום: פרטי)
מאפים בקולוני חיפה (צילום: פרטי)

ארוחת הבוקר בינונית בגודלה, אך איכותית. הכל טרי, ויש מגוון משביע רצון, כולל פסטה ברוטב עגבניות ועשבי תיבול מקומיים, ניוקי ברוטב שמן זית ואורז עם ירקות. חיבבנו במיוחד את סלט הביצים שמוגש עם שבבי קשקבל(!) ושמיר - לא הכרנו סלט ביצים כזה. גם סלט עגבניות עם פסטו הוא מחזה לא שגרתי, וגם ממנו חייבים לטעום. זאת לצד סלט טונה עם סלרי, תירס ומלפפון חמוץ וסלט ירוק עם סלרי וחמוציות. שלל גבינות, מאפים ובורקס מוצעים במקום, לצד שתייה חמה וקרה. ארוחה שתיתן לכם אנרגיות לטיול ברחבי העיר היפהפייה הזו. 

מלון “קולוני", שדרות בן־גוריון 28, חיפה, 04-8513344