סרטן – מכל סוג שהוא – זו מחלה מורכבת, מפחידה ומטלטלת. אולם כשמדובר בסרטן הקיבה האתגר הופך להיות הרבה יותר משמעותי. זהו סרטן נדיר יחסית, המאובחן אצל כ-800 אנשים בישראל בכל שנה. למרבה הצער סרטן הקיבה נחשב לגידול אלים שעלול לשלוח גרורות לאזורים אחרים בגוף ומתגלה פעמים רבות  בשלב מתקדם. לכן, סיכויי ההחלמה של חולים אלו אינם גבוהים ועל פי הסטטיסטיקה רק כ-30% מהחולים שאובחנו עם המחלה, שורדים יותר מחמש שנים מיום האבחנה.

בדיוק מהסיבה הזאת, הסיפור של דוד קריס (71) מוגדר כ"נס רפואי". לפני כשש שנים, בשלהי שנת 2016, דוד הרגיש קשיים בבליעה והבחין בירידה קיצונית במשקל – על אף שלא עשה שום דיאטה. רופא המשפחה שלו שלח אותו לביצוע ביופסיה ולאחריה הוא אובחן כחולה בסרטן הקיבה "בהתחלה חשבו שאפשר לנתח, אבל לצערי הסרטן התפשט ושלח גרורות גם לכבד", הוא נזכר. "עברתי כל מיני טיפולים, גם כימותרפיים, גם הקרנות וגם טיפולים ביולוגיים – עד שבאחד הטיפולים האחרונים, המצב הידרדר מאוד והסרטן התפשט בכל הגוף. הגרורות היו בכל מקום. לא הייתה שום דרך שנראתה הגיונית לטפל בהן. מבחינה רפואית – המצב היה נראה חסר סיכוי".

מצב כזה, מטבע הדברים, יכול להוביל אנשים לייאוש ולחוסר אונים, אך זה בדיוק השלב שבו הרופא שטיפל בו –  ד"ר רונן ברנר – מנהל המכון לאונקולוגיה במרכז הרפואי 'וולפסון' – הציע גישה שונה לטיפול במחלה. "ד"ר ברנר המליץ על תרופה חדשה שמיועדת לחולים עם 2 "'HER מסביר דוד, "לא היה לי יותר מידיי מה להפסיד והסכמתי לקחת את התרופה". למרבה ההפתעה, אחרי סדרה של טיפולים – לא נמצא כל סימן של סרטן בגופי. "אני הייתי בהלם. אפילו ד"ר ברנר שטיפל בי הופתע לחיוב מהתגובה של הסרטן לטיפול", נזכר דוד. 

אבחון מוקדם מציל חיים

ד"ר ברנר – מבכירי האונקולוגים בישראל – מספר כמה נדיר ויוצא דופן המקרה של דוד: "בדרך כלל בשלב הגרורתי לא ניתן לרפא את סרטן הקיבה וכל מה שאפשר לעשות זה להאריך את חיי המטופל ולשפר את איכות החיים שלו". לדבריו, בלי טיפול, תוחלת החיים של החולים בסוג הסרטן הזה מוערכת בפחות משישה חודשים בממוצע – ואם מטפלים, רק מיעוט החולים שורדים לאחר שנתיים.  "המקרה של דוד הוא לא יאמן –  הוא חי כבר שש שנים עם המחלה. הוא ניצח לגמרי את הסטטיסטיקה".

דוד מספר כי עם הזמן הוא למד לנהל את חייו בצורה מאוזנת לצד הסרטן, אך הוא חושש לפתח ציפיות לגבי העתיד. "אני לא יודע מה יילד יום, אבל אני אופטימי. אני רוצה להאמין שיהיה בסדר ושאנצח כל מכשול". כיום, הטיפול שדוד מקבל עדיין אינו כלול בסל התרופות והוא יודע שמשום שמדובר בתרופה חדשה, קשה להעריך את השפעתה בטווח הארוך. "אי אפשר לשאול את האונקולוג כמה שנים נשארו לי, או אם אני אהיה נקי לשישה חודשים או יותר, זה שטח שעוד לא מוכר מספיק גם לרופאים", מסביר דוד, "נכון לעכשיו אני ממשיך לקבל את הטיפולים וסובל ממעט תופעות לוואי – אבל מצד שני אני גם אופטימי לגבי העתיד. זה לא פשוט לא לדעת כמה זמן נשאר לך, אבל אלו החיים ואני מודה על האפשרות לנצל אותם כל עוד אני כאן".

ד"ר ברנר מוסיף כי ישנם מספר גורמים המגבירים את הסיכון להופעת סרטן הקיבה שחלקם ניתן לשנות.  "זה סרטן שנפוץ יותר אצל גברים ובקרב בני 60 ומעלה, אבל לא רק", מסביר ד"ר ברנר, "גורמי  סיכון נוספים לסוג הסרטן הזה כוללים בין היתר משקל עודף, עישון וגם חיידק בשם 'הליקובקטר'. כיום, אם מזהים נוכחות של החיידק בבדיקות, אפשר להיפטר ממנו באמצעות אנטיביוטיקה ולהקטין את הסיכון להופעת סרטן הקיבה".

ישנם גם גורמי סיכון  גנטיים תורשתיים נדירים יחסית להתפתחות סרטן הקיבה, למשל – "תסמונת לינץ'" מצב גנטי המהווה את הסיבה הגנטית השכיחה ביותר לסרטן מעי גס תורשתי וגם של סוגי סרטים נוספים כמו סרטן הרחם וסרטן הקיבה. כיום, בעזרת בדיקות גנטיות ומעקב, ניתן להבין מי בדיוק נמצא בסיכון – ולפעול להפחתת הנזק הפוטנציאלי על ידי אבחון מחלות בשלב מוקדם וטיפול מידי. אצל דוד נתגלתה מוטציה תורשתית נדירה אחרת ולכן נשלחו גם בני משפחתו לבדיקה גנטית.  "אני ממליץ לכל מי שאני מכיר, לא להזניח ולבצע כל בדיקת סקר מומלצת אפשרית , לכל סוג של סרטן" אומר דוד, "ככל שמגלים יותר מוקדם, קל יותר לטפל במחלה. אם אני הייתי מגלה את הסרטן שלי מוקדם יותר, יכול להיות שהיה אפשר לנתח אותי ולחסוך לי שנים של טיפולים קשים. כך או אחרת, גם כשהמחלה מתקדמת וגם כשיש גרורות – אסור אף פעם לוותר ולהרים ידיים", מוסיף דוד, "המקרה שלי הוא הוכחה שאפשר לנצח את הסטטיסטיקה".