אכילת פחמימות בבוקר וירקות עליים (חסה, כרוב וכו') בלילה מאריכה את תוחלת החיים של חולי סוכרת, כך עולה ממחקר חדש שפורסם ב-The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

המחקר בוצע על ידי חוקרים מאוניברסיטת חרבין לרפואה בסין, אשר בדקו נתונים של 4,642 אמריקאים עם סוכרת במשך 11 שנים בהתבסס על שאלוני מזון של 24 שעות, עם רמות של מחלות לב וכלי דם ותמותה מסיבות מגוונות לאורך זמן.

מן המחקר עלה כי משתתפים שאכלו ירקות עשירים בפחמימות כמו תפוחי אדמה מוקדם יותר ביום, או משתתפים שאכלו דגנים מלאים אחר הצהריים, ואלו שאכלו ירקות כהים ועליים בלילה – כל אלה היו בעלי סיכוי נמוך יותר למות ממחלות לב.

לעומת זאת, אכילה מרובה של בשר מעובד בערב נקשרה לסיכון גבוה יותר למות ממחלות לב, על פי הנתונים.

אפילו חלק קטן מאוד מהמנה (10%) אם עבר לזמן הארוחה האידיאלי על פי המחקר, הפחית את הסיכון משמעותית, כמו למשל החלפת מנת תפוחי אדמה מארוחת ערב לארוחת בוקר, או דגנים מלאים מארוחת בוקר לצהריים.

פרופ' אריאל רבל, מנהל רפואי קדימהסטם: "תזמון תזונתי יכול לעזור לאנשים עם סוכרת להתאים את זמני הארוחות לתזמון הביולוגי של רמות האינסולין על מנת לשפר את תוחלת החיים שלהם. אולם ייתכן ובקרוב לא ידרשו התאמות כאלה עם פתרונות כמו החלפת תאי בטא פונקציונליים בריאים שאדם עם סוכרת מסוג 1 כבר לא יכול לייצר או לא מתפקד כראוי בתאים שמווסתים את רמות הגלוקוז בדם באופן אוטומטי ללא צורך יותר במעקב צמוד אחר רמות הסוכר בדם". 

מחקרים קודמים מצאו שלחולי סוכרת תוחלת חיים ארוכה יותר אם הם אכלו בקביעות ארוחת בוקר גדולה יותר מארוחת ערב. אמנם דילוג על ארוחת בוקר לא תמיד מוביל לתזונה בריאה, אבל קשור לרמות סוכר משתנות יותר ואולי לירידה בביצועים בעבודה, בבית הספר ובחדר הכושר. אכילה מוקדם ביום ופחות בלילה קשורה גם למשקל תקין, כיוון שהיא עוזרת להימנע מהתקפי אכילה בשעות הלילה המאוחרות הנוטים להיות של מזונות עתירי קלוריות ופחות מזינים כמו חטיפים מלוחים ומתוקים, אלכוהול וכדומה.