החום והלחות של הקיץ גורמים לאנשים רבים להישאר צמודים למזגן או לבלות בעיקר בים ובבריכה, אך לטובת אלו שבכל זאת רוצים לטייל במקומות חווייתיים יותר, יש אפשרויות טיול שונות ומגוונות שבהן ניתן לבלות בשעות אחר הצהריים והערב. למי שלא רוצים לוותר על טיול בשמורות הטבע והגנים הלאומיים אך מעדיף לעשות זאת בשעות הפחות חמות, כדאי שתדעו ששעות הפעילות בחלק גדול מהאתרים הוארכו במיוחד לימי החופש.

"זיהינו את הצורך של ישראלים רבים לטיולים מרעננים בחופשת הקיץ, ועל כן פעלנו להאריך את שעות פתיחת האתרים  והפעילות ולהוסיף חוויות רבות למשפחות שמעוניינות לטייל ולהנות מהטבע בשעות נעימות יותר. אנחנו נרגשים מאוד לקראת חופש גדול עמוס בפעילויות אחר הצהריים וערב לכל המשפחה", אמר אור כהן, מנהל השיווק של רשות הטבע והגנים.

גן לאומי אפולוניה

אפולוניה, הקרויה גם ארסוף ותל ארשף, היא עיר עתיקה ששרידיה נמצאים בשרון הדרומי, על מצוק הכורכר, ממערב לשכונת נוף ים בהרצליה. קרבות רבים ועזים התחוללו על השליטה במקום. במהלך השנים שלטו בה הפרסים, היוונים, המוסלמים, הצלבנים והממלוכים, עד שהעיר נחרבה.

ההיסטוריה המרתקת של האתר תתגלה לפניכם כשתעברו במסלול הקליל והנגיש ברובו, שמתאים לעגלות ילדים, כיסאות גלגלים וכמובן גם למשפחות.

לאורך המסלול תיהנו מנוף לים ובריזה נעימה. בנוסף, באתר מוצגים דגמים מוקטנים מעט של כלי המצור שבהם השתמשו הצלבנים והמוסלמים במלחמותיהם. אפשר להתרשם מאיל ניגוח, מקטפולטה ומערימות של אבני קלע שנאספו בסביבת המבצר ומוצגים בחדר הדרומי.

בחודשים יולי ואוגוסט, מיום ראשון עד יום חמישי, ייפתח הגן הלאומי בשעה 8:00 וייסגר בשעה 22:00 (כניסה אחרונה ב־20:00). נוסף על הבריזה, הנוף, השקיעה, השקט של הלילה והשביל המואר והמונגש ישנן אטרקציות שונות בכל יום. פעילויות למשפחה יתקיימו בשעות 17:00–20:00 וסיורי שקיעה בשעות 18:30 ו־20:00.

בין הפעילויות תוכלו לשחק במשחק חידות או לחפש את מטמון המטבעות של אפולוניה, לפגוש אביר, לרקוד עם גבירה ולהצטרף לסדנת מלאכות עתיקות הקשורות למקום.

גן לאומי אפולוניה (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי אפולוניה (צילום: מנו גרינשפן)

גן לאומי מגדל צדק

בגן לאומי מגדל צדק, אחד מאתרי התיירות המרתקים ביותר במרכז הארץ, תמצאו את השילוש הקדוש: מורשת, טבע ונוף עוצר נשימה. בלב האתר מחכה לכם מצודה ו"מעבר אפק" - מעבר אשר היה אבן דרך עבור סוחרים שנעו על ציר דרך הים הקדומה. מסביב למצודה (שאליה ניתן להיכנס) יש מסלולי הליכה שעוברים בתוך מחצבות וכבשני סיד.

בימי רביעי וחמישי במהלך חודש יולי יפתח הגן הלאומי את שעריו משעות הבוקר ועד השעה 22:00 (כניסה אחרונה בשעה 20:00). ניתן להגיע אחר הצהריים ובערב לטיול באופן עצמאי או להצטרף להדרכות ללא תשלום. בין הסיורים המודרכים: סביב המצודה ואליה, כולל המון תצפיות יפהפיות (75 דקות); סיור מודרך במסלול נגיש המקיף את המצודה (כ־40 דקות) - סיור שדרכו תוכלו להכיר את סיפורו של הגן; סיור מודרך במצודה בלבד (כ־20 דקות).

באתר יתקיימו גם מגוון הצגות בשעות הערב, סיור עששיות ופעילות מיוחדת לצלמים חובבים ומקצועיים לצילומים בשקיעה ובחשיכה. הסיורים הם חלק מפרויקט ההדרכות של משרד התיירות שנועד לסייע למורי הדרך בארץ.

שקיעה במגדל צדק (צילום: גלעד טופז)
שקיעה במגדל צדק (צילום: גלעד טופז)

גן לאומי מצדה

גן לאומי מצדה יושב על צוק בלב המדבר, המשקיף על ים המלח ומדבר יהודה, ובמתחם יש כמה נקודות תצפית יפות על כל האזור. הגן הלאומי מחולק בגדול לשניים: חלק מערבי וחלק מזרחי מונגש, שתמצאו בו גם את הרכבל המאפשר עלייה קצרה לאתר. לישנים בחניון הלילה בימים חמישי־שישי ייערך בחודשי הקיץ בשעה 21:00 המופע האורקולי החדש באמפי מצדה מערב, וניתן לרכוש כרטיסים. בנוסף, בשעה 5 בבוקר יתקיים סיור מודרך באתר מצדה, שמאפשר גם להמשיך את החוויה בטבילה קרירה בבריכת צפירה.

בתאריכים ספציפיים תתקיים גם סדנת פויקה בחניון בשעה 19:00 בערב, שם אפשר יהיה ללמוד איך אופים לחם במדבר ועוד.

גן לאומי מצדה (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי מצדה (צילום: מנו גרינשפן)

גן לאומי ציפורי

ציפורי היא מקום של היסטוריה ארוכת שנים. העיר הוזכרה לראשונה בימי אלכסנדר ינאי. בשנת 103 לפנה"ס ובשנת 47 לפנה"ס כבש הורדוס את ציפורי בשל מיקומה האסטרטגי, על ראש הגבעה. רבי יהודה הנשיא אף חתם פה את המשנה. גם בימים אלה עדיין מתגלים שרידים מהעיר השוקקת שכללה את בית הנילוס, שבו תצוגת פסיפסים מרהיבה; בית הכנסת שבו פסיפס וגלגל מזלות עם כיתובים בעברית; וילה רומית שבה נמצא פסיפס עם 900 אבנים של המונה ליזה של הגליל. בווילה גם שירותים עם מערכת מים חדשנית ופסיפס עם המילה "היגיינה".

בחודש יולי הגן יהיה פתוח כל יום ראשון, שלישי וחמישי עד השעה 20:00 ויהיה ניתן לטייל בין שביל התבלינים לכרמי גפנים המשתרגות באתר וליהנות מבוסתני זיתים בני מאות שנים. במקום יש חניה בשפע, שולחנות פיקניק, מתקני מנגל, שירותים ומרכז שירות למטיילים.

ציפורי (צילום: מיטל אהרון)
ציפורי (צילום: מיטל אהרון)

שמורת הטבע עינות צוקים

בצפון ים המלח מסתתרת לה שמורת הטבע הייחודית עינות צוקים. בשמורה, שנמצאת במקום הנמוך ביותר בעולם, יש ערב רב של מיני חי וצומח ובריכות שכשוך המתמלאות מהמעיינות שסביבה.

השמורה מחולקת לשלושה אזורים: מרכז השמורה, שפתוח לקהל ובו נמצאות הבריכות, פינות מוצלות ומלתחות. האזור השני הוא אתר ארכיאולוגי מתקופת בית שני שבו נמצאו בית אחוזה, בריכת השקיה, גן ומתקן להפקת בושם האפרסמון. החלק האחרון נמצא בדרום השמורה והוא נגיש לקהל רק בליווי מדריכים. במקום גם בריכת התמר, בריכה עגולה ועמוקה שנוח להשתכשך ולטבול בה.

לכבוד הקיץ הוארכו שעות הפעילות של השמורה עד השעה 19:00 ובנוסף מתאפשרת רחצה בבריכה הגדולה עד השעה 18:00. בימי רביעי הבריכה הגדולה סגורה, שאר הבריכות יהיו פתוחות כרגיל.

עיינות צוקים (צילום: דורון ניסים)
עיינות צוקים (צילום: דורון ניסים)

פארק הבשור (אשכול)

נחל הבשור הוא מהארוכים שבנחלי הנגב. הבשור מתחיל לזרום בסמוך לשדה בוקר, דרך צפון הנגב עד שהוא מסיים בים ליד עזה. בפארק הבשור (אשכול) תמצאו את עין הבשור, מעיין שנובע בגדה המזרחית של הנחל. עין בשור (שנקרא בעבר עין שלאלה) - הוא למעשה ריכוז של נביעות שמספקות כ־60 מ"ק מים בשעה. רשות הטבע והגנים אוספת את המים ומזרימה אותם לפלג בריכות שכשוך.

בחניון הלילה ניתן להציב אוהל פרטי וליהנות משירותים, מקלחות חמות, פינת בישול וגז, מקרר, שולחנות וספסלים, תאורת שטח ותאים לטעינת טלפונים ניידים. בחודשי הקיץ יתקיימו בימי חמישי בשעות 20:15 ו־21:15 סיורי עקרבים וכוכבים, שבהם ייצאו המשתתפים אל החלקים החשוכים של הפארק עם פנסי אולטרה־סגול, ימצאו את חיות הלילה ויסקרו את גרמי השמיים בסיוע קרן לייזר.

גן לאומי הבשור (צילום: מנו גרינשפן)
גן לאומי הבשור (צילום: מנו גרינשפן)