רוב שנות חייו התגורר חסן עבאסי, ד"ר למדעי המחשב, בחיפה. לפני ארבע שנים, אחרי שעבר לאום אל־פחם, רצה להזמין לעצמו המבורגר ופשוט לא הצליח, לדבריו.

"התקשרתי, ניסיתי לשלם באשראי, אמרו שלא מקבלים אשראי. רציתי לראות תפריט באונליין, אמרו: 'נגיד לך בעל פה'. אפילו תמונה ודף פייסבוק לא היו להם. גם שליח לא הצלחתי למצוא, ואחרי שכבר נמצא השליח, אז כשהוא הגיע לאזור שלי, לקח לו רבע שעה למצוא את הבית כי אין כתובת מדויקת: אין שם רחוב, אין מספר בית", הוא מספר.

עבאסי - בן 32 ובעל שלושה תארים מהטכניון, שעבד בעברו באינטל, ב־IBM, ובגוגל - החליט לתעל את הסיוט הקולינרי שעבר עד לקבלת ההמבורגר הנשגב לטובת פיתוח אפליקציית המשלוחים HAAT (בתרגום: "תביא" בערבית).

מדובר בפלטפורמת הזמנות ומשלוחים המתמקדת בערים ללא תשתיות, שאמורה לענות על כל הפערים שערים כאלה סובלות מהם: האפליקציה מקשרת בין המסעדה, לשליח וללקוח הסופי, כאשר דרכה מסופקים פתרונות ללקוחות ללא כתובות, שימוש במזומן וניהול מערך משלוחים עבור מסעדות ללא תשתיות דיגיטליות. הוא הקים את החברה ב־ 2019, והאפליקציה יצאה לשוק ב־ 2020.

"אמרתי: 'וואו, כמה בעיות יש', והחלטתי שלכולם מגיע להזמין אוכל הביתה, לא רק למי שגר בהרצליה, בחיפה או בניו יורק", אומר עבאסי. "פיתחתי טכנולוגיה לזהות מקומות ללא כתובות. אנו יודעים ללמוד את מיקום בית הלקוח על פי מיקום המכשיר שלו. בהתחלה כשהשליח מגיע, זה יכול להיות לא תמיד הכי מדויק בעולם, אבל בכל הזמנה נוספת של הלקוח לומדים את מסלול השליח ומריצים אלגוריתמיקה שעל פיה להבא כבר נדע את המיקום המדויק של המזמין, בהתאם למיקום שבו השליח התעכב יותר זמן".

איך מתגברים על סוגיית האשראי?
"מאפשרים לאנשים לשלם במזומן: השליח מראש משלם למסעדה את הכסף עבור ההזמנה, ואז הוא לוקח מהלקוח את אותו סכום פלוס מחיר משלוח - 20 שקל. אנחנו גם מגבים את השליח למקרה שהלקוח לא ישלם לו כסף. אנחנו סופגים את זה, וגם בודקים את הלקוח. אם לקוח ללא סיבה מוצדקת מבטל או לא משלם לשליח, אז הוא נחסם.

"נוסף על כך, דאגנו למסעדות למכשיר דיגיטלי שבו מוצג התפריט ודרכו מתבצעות ההזמנות. אנחנו בונים למסעדה את התפריט הראשוני ומספקים לה את התשתית הזאת. במקרה הצורך גם שולחים צלם ודואגים בעצם לכל המערך - שליחים, שירות לקוחות, הכל. מכל הזמנה שמתבצעת אנחנו לוקחים עמלה של 15%־18%, תלוי בוותק ובאזור".

ד''ר חסן עבאסי  (צילום: מחמוד זידאן)
ד''ר חסן עבאסי (צילום: מחמוד זידאן)

הקורונה באה בזמן

האפליקציה, לדברי עבאסי, החלה לפעול חודשים ספורים לפני הקורונה. מגיפת הקורונה, שהפכה את הזמנות האונליין לגמרי למיינסטרים, הגיחה בזמן טוב גם עבור אפליקציית HAAT.

"השירות שלנו ניתן כיום בכ־40־50 ערים וכפרים במגזר הערבי, המתפרסים על פני 15 אזורים ברחבי הארץ", מסביר עבאסי. "שירות ההזמנה דרך האפליקציה פועל באום אל־פחם (שם התחלנו), בנצרת, בבאקה אל־גרבייה, בכל ואדי ערה, בסחנין, בשפרעם, בטייבה, בטירה, בטמרה, בכפר כנא, בירכא, בכפר יאסיף ועוד. כ־1,000 מסעדות במגזר עובדות דרכנו, בהן רשת באסל בורגר, אל־פרופסור באום אל־פחם, חומוסיות ומקומות אוכל קטנים במגזר".

ספר על סצנת המשלוחים במגזר.
"למשל, באום אל־פאם היחס בין כמות האנשים לכמות ההזמנות הוא 50% - זה מספר מטורף (היחס בדרך כלל לערים מוצלחות הוא 20%־25%), ואילו בבאקה אל־גרבייה והסביבה יש כ־35־40 אלף תושבים שעושים 18 אלף הזמנות בחודש. זאת מגמה חזקה מאוד, ומספר ההזמנות גבוה מאוד ביחס לנתונים שיש אפילו בעולם".

"גם כיום", טוען עבאסי, "ברוב המגזר אין בכלל כתובות, ואחוז השימוש במזומן הוא מעל 80%, כאשר מחזיקי כרטיס אשראי הם פחות מ־50%, ויותר מ־95% מהמסעדות הן ללא פלטפורמה דיגיטלית. אנחנו עובדים היום עם 1,000 מסעדות, ועוד לא כיסינו אחוז גדול מהמסעדות. לאפליקציה יש כחצי מיליון הורדות עם כ־200 אלף משתמשים פעילים, כלומר כאלה שעשו לפחות הזמנה אחת. אנחנו יכולים לשלש את עצמנו במגזר".

בימים אלה החברה פועלת להגדלת העסקים שמשתפים איתה פעולה והמשתמשים בה.
"עכשיו, למשל, אנחנו מתחילים פיילוט ברהט למגזר הבדואי, ומתחילים גם להיכנס לפריפריה של המגזר היהודי", מספר עבאסי. "בסוף יולי ניכנס לכרמיאל וגם נתחיל פיילוט בטולכרם ברשות הפלסטינית. בסוף ספטמבר-תחילת אוקטובר נריץ פיילוט בכמה ערים במרוקו".

הדמיה של אפליקציית HAAT  (צילום: סטודיו HAAT)
הדמיה של אפליקציית HAAT (צילום: סטודיו HAAT)

לא מתחרה בוולט

לא, הוא לא מתכוון להתחרות בוולט. "אנחנו לא מתכוונים להיכנס למקומות שאין לנו בהם יתרון משמעותי, שבהם אחוז המשתמשים במזומן הוא נמוך או שיש כתובות מדויקות. אנחנו רואים את עצמנו בערים שנחשבות לפריפריה. לדוגמה, ליד כרמיאל נמצאים מג'ד אל־כרום, נחף ועוד. גם בירושלים אנחנו עובדים עם כמה מסעדות, והקהל שמחובר באזור הזה לאפליקציה שלנו עונה בערך על הקריטריונים של חזון האפליקציה.

"אני מראש לא מכוון לערים כמו תל אביב, שבה כולם מגהצים כרטיסי אשראי. אנחנו כמובן רוצים לשרת את כולם, גם את אלה שיש להם כתובת ואשראי, אבל החזון הוא לשרת מקומות שאנו יכולים לתת להם ערך מוסף. מובן שהאפליקציה תומכת בכל ואפשר לשלם גם באשראי. אבל אנחנו ממשיכים לגדול בארץ באותן ערים שתואמות אותנו ומחפשים עוד ערים מסביב לעולם".

עבאסי מוסיף: "מתחילת הדרך הצטרפו אלינו מקדונלד'ס ופיצה האט בסניפים שנמצאים במגזר. קודם היו מגיעים אליהם לקנות באופן פיזי, ומאז שהצטרפו לאפליקציה הצלחנו לייצר כמות הזמנות בערך כמו שנעשית בסניף. כלומר הכפלנו את השוק. עכשיו מצטרפות אלינו רשתות נוספות. ממש לאחרונה הצטרפה אלינו רשת KFC. התחלנו איתם פיילוט בנצרת ועכשיו אנחנו מתרחבים לעוד מקומות, כמו אום אל־פחם ובאקה אל־גרבייה, שיעבדו דרך האפליקציה שלנו. התחלנו גם פיילוט עם דומינוס פיצה בנצרת ומתרחבים לאט לאט לעוד מקומות".

בעוד בארץ יש כרגע בעיית גיוס עובדים בחלק מענפי השירות, עבאסי טוען: "דווקא לנו יש יתרון משמעותי מאוד. כשנמצאים בתל אביב, מידת התחרות על העובדים היא גדולה מאוד. אצלנו במגזר אין הרבה מקומות עבודה, אז לאנשים יש הזדמנות לעבוד כשליחים ליד הבית ואין לנו מתחרים. גם אין חברות שיגנבו את כוח האדם. היום עובדים איתנו 800 שליחים ו־100 איש נמצאים במשרדי החברה באום אל־פחם, מהם כ־20% מהנדסים ומתכנתים".

כרגע החברה לקראת סבב גיוס נוסף בכוונה להתרחב. "מצד אחד, ההתרחבות היא גיאוגרפית במגזר ובמקומות נוספים; ומצד שני, הכוונה היא לא רק להתמקד באוכל, אלא גם בדברים נוספים, כמו בתי מרקחת, ביגוד וסופרים", אומר עבאסי. "בשנה הראשונה הבאנו כסף מחברים וממשפחה והוכחנו הצלחה, ואז הצטרפו משקיעים רציניים, כמו גיגי לוי, איל וולדמן ו־Dynamic loop. עד היום גייסנו 3.7 מיליון דולר. כרגע אנחנו לקראת סבב גיוס נוסף כדי לגדול".

כיצד אתה רואה את המיזם בעוד כמה שנים?
"אני רוצה להוביל את תחום המשלוחים, לא רק של אוכל, במקומות ללא תשתיות סביב העולם שעונים על חזון החברה שלנו, להיות באלפי ערים בכ־20 מדינות ברחבי העולם. החזון שלנו הוא לאפשר לכל אחד בישראל, וכאמור בעתיד גם ברחבי העולם, להזמין אוכל ומוצרים נוספים עד פתח ביתו ללא קשר לאופי העיר או היישוב שבהם הוא גר".

עם השנים גם חלק מהערים והעסקים שאתה מכוון אליהם יתפתחו. אתה לא חושש שבשלב מסוים השירות שלך לא יהיה נחוץ?
"אני מעדיף שיהיו ערים עם תשתיות - קל יותר לשרת במקום שבו יש תשתית. אני אשמח להיות זה שיצעיד את אותם העסקים קדימה מבחינת תשתיות, ונתאים את עצמנו לאט לאט לשינויים שיקרו. אם, למשל, יהיו ערים שהתשלומים בהן יהפכו פתאום להיות דרך הטלפון, נתאים את עצמנו לכך".