אבחון מוקדם של סרטן השד - הגידול הנפוץ ביותר בקרב נשים בעולם המערבי בכלל ובישראל בפרט - הוא המפתח להחלמה. על פי נתוני הרשם הסרטן הלאומי - אחת מכל שמונה נשים תחלה בסרטן השד במהלך חייה. למעשה, לכל אישה - גם ללא גורמי סיכון - יש סיכוי של 14% לחלות בסרטן השד.

על מנת לתת לחולה טיפול אפקטיבי, חשוב מאוד לדעת מהו סוג הגידול, מה המאפיינים שלו והאם קיימת רגישות להורמונים נשיים כמו אסטרוגן. כיום, ישנן בדיקות אשר מסייעות לחזות באופן מדויק על פי ניתוח מולקולרי של הגידול מי מבין הנשים שמאובחנת עם סרטן שד אינה זקוקה לטיפול כימותרפי (בנוסף לטיפול הורמונלי ולפעולה כירורגית) ועבור מי מהן דווקא הכימותרפיה היא הכרחית ויכולה להיות מצילת חיים. הבדיקה היחידה שהראתה יכולת ניבוי לתרומה של כימותרפיה היא בדיקת "אונקוטייפ שד" של חברת אונקוטסט.

"אונקוטייפ שד", בדיקה גנומית הבודקת ביטוי של 21 גנים ברקמת הגידול הסרטני שהוצא במהלך הניתוח להסרת הנגע הסרטני או במהלך ביופסיה. תוצאות הבדיקה ניתנות כערך מספרי 0-100 הקרוי - Recurrence Score (RS) מדד הישנות המחלה. ככל שערך המדד הישנות המחלה (RS) נמוך כך הסיכון להישנות מקומית או מרוחקת של המחלה קטן יותר, וחשוב מזה, התועלת של טיפול כימי משלים קטנה יותר עד זניחה. ולכן במרבית המקרים הרופא המטפל נוטה לוותר על תוספת טיפול כימותרפי. ככל שהמדד הישנות המחלה(RS) גבוה יותר -תועלת הטיפול הכימי גבוהה ומשמעותית ולכן ייטו הרופאים להוסיף טיפול כימי משלים כדי להפחית את הסיכוי להישנות של הסרטן.

כיום ישנן בדיקות אשר מסייעות לחזות באופן מדויק על פי ניתוח מולקולרי של הגידול מי מבין הנשים שמאובחנת עם סרטן שד אינה זקוקה לטיפול כימותרפ (צילום: Anchiy gettyimages)
כיום ישנן בדיקות אשר מסייעות לחזות באופן מדויק על פי ניתוח מולקולרי של הגידול מי מבין הנשים שמאובחנת עם סרטן שד אינה זקוקה לטיפול כימותרפ (צילום: Anchiy gettyimages)

סולי חכים, בת 60, אמא ל-2 בנים, מגן יבנה, עברה את הבדיקה לפני כשנה, אחרי שהתגלתה כחולה בסרטן השד. "שמתי לב למשהו חריג בשד, וזה היה נראה לי מאוד מוזר. ניסיתי למשש ולא הרגשתי גוש", היא מספרת. "ביקשתי ממוגרפיה ולאחריה נשלחתי לביופסיה שאישרה שאכן מדובר בגוש סרטני בשד עם בלוטות נגועות וככזה שדורש טיפול בכימותרפיה וניתוח".

"הבן הגדול שלי היה אמור להתחתן חודשיים אחרי ואמרתי לרופאה שטיפלה בי שאני לא מתכוונת לעבור כימותרפיה", משחזרת סולי. "הרופאה הבהירה לי שאין ברירה כי הסרטן עלול להתפשט. נשלחתי על ידי הכירורגית לאונקולוגית כשהלחץ הגדול שלי היה מתופעות הלוואי של הכימותרפיה כמו נשירת שיער", היא מוסיפה. "במהלך השיחה, הרופאה סיפרה לי על בדיקת אונקוטייפ שד".

לסולי היה ברור שהיא עושה את הבדיקה בכל מחיר. "אמרתי לרופאה שאני רוצה לעשות את הבדיקה כי זה הסיכוי שלי להימנע מכימותרפיה. מבחינתי הבדיקה הזו יכולה להציל אותי מתופעות הלוואי", היא משחזרת. עברו כשבועיים עד שתוצאות הבדיקה הגיעו מארה"ב, וכשהן הגיעו - הבדיקה הראתה שהכימותרפיה לא יעילה במקרה שלה. "מאותו רגע הפכתי לבנאדם אחר - כאילו אין לי סרטן. מבחינתי הבדיקה חסכה ממני את הכימותרפיה ותופעות הלוואי מהן חששתי. זה נתן לי זריקת עידוד ברמות שאי אפשר להבין".

למזלה ולשמחתה של סולי התוצאה הייתה טובה והיא קיבלה מדד הישנות (RS) של 16 שזו תוצאה שמראה שבמקרה שלה שהתרומה של כימותרפיה נמוכה מאוד. מאז היא קיבלה טיפול הורמונלי שהיה אמור להקטין את הגוש שהיה מאוד גדול ואחרי כתשעה חודשים של טיפול עברה ניתוח. בחודש שעבר היא סיימה הקרנות וכאמור לא נזקקה לתוספת כימותרפיה כלל.

"עברתי חודש של הקרנות שהן קלות יותר מכימותרפיה. בהקרנות ראיתי אנשים שנאלצו לעבור את הטיפול בכימותרפיה - ללא שיער, חסרי אנרגיה ולמזלי לא נאלצתי לעבור את התהליך בזכות בדיקת אונקוטייפ שד", מסכמת סולי, "אני בוחרת לשתף את סיפור שלי כדי שאם יש מישהי ספק שלא תחשוב פעמיים. היא הצילה לי את החיים מבחינה נפשית. כל הסבל הזה פשוט נחסך ממני".

*התוכן בערוץ זה אינו מהווה חוות דעת מקצועית, המלצה, תחליף להתייעצות עם מומחה או קבלת ייעוץ רפואי.