לאחר מחאת המורים החריפה שהתקיימה בסוף שנת הלימודים האחרונה, והאיומים כי גם השנה הבאה תיפתח בצל שביתות, משרד החינוך פרסם היום (ראשון) את הנתונים בנוגע למחסור במערכת, זאת לאור הנחיית שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון, ובמסגרת הצורך בגיבוש תכנית לאומית אסטרטגית להתמודדות עם המחסור והשבחת איכות ההוראה. על פי הנתונים, בסך הכול חסרים כיום במערכת 5,671 מורים ומורות.

יפה בן דויד בהפגנת המורים בת"א: "מערכת החינוך מדממת למוות"

הסתדרות המורים קוראת לפוליטיקאים להתערב במשבר במערכת החינוך

כדי לשקם את מערכת החינוך, דרושים צעדים אמיצים והפתרונות על השולחן

מבחינה של הנתונים, עולה כי בגני הילדים חסרים 117 גננות, בחטיבות הבינתיים 855 מורים ובבתי הספר היסודיים ישנו בסך הכול מחסור של 2,351 אנשי חינוך. בנוסף, בתחום החינוך המיוחד חסרים 1,103 מורים ובחטיבות העליונות המחסור עומד בסך הכול על 1,245.

מחסור של מעל ל-5000 מורים וגננות במערכת (צילום: באדיבות משרד החינוך)
מחסור של מעל ל-5000 מורים וגננות במערכת (צילום: באדיבות משרד החינוך)

מהסתכלות בנתונים ניתן לראות כי ישנו מחסור חמור של 1,495 מחנכים ומנכות. בנוסף, 871 מורים לאנגלית חסרים במערכת, 352 בלימודי המתמטיקה וכן 329 בתחום הלשון והעברית.

מחסור חמור במורים (צילום: באדיבות משרד החינוך)
מחסור חמור במורים (צילום: באדיבות משרד החינוך)

ממיפוי של המחסור במורים על פי מחוזות, ניתן למצוא כי במחוז תל אביב הוא החמור ביותר, עם 1,847 מורים חסרים. במחוז המרכז חסרים 1,642 מורים, במחוז חיפה 457, ובמחוז הדרום 340. מחוזות נוספים שניתן למצוא במיפוי הם מחוז צפון, עם 132 מורים חסרים, מחסור של 305 מורים במחוז ירושלים ומנח"י וכן 948 מורים ומורות שחסרים במחוז התיישבותי.

המחסור במורים על פי מחוזות (צילום: באדיבות משרד החינוך)
המחסור במורים על פי מחוזות (צילום: באדיבות משרד החינוך)

יו"ר הסתדרות המורים, יפה בן-דוד, הגיבה לנתונים והעבירה איום בנוגע לפתיחת שנת הלימודים הבאה: "אין מספיק עובדי הוראה במערכת. הם בורחים מהמקצוע בגלל השכר והתנאים המחפירים. אני קוראת לראש הממשלה, יאיר לפיד, ולשר האוצר, אביגדור ליברמן, להתעורר ולהתעשת במהרה! אם לא יחתם הסכם שכר בקרוב - לא תפתח שנת הלימודים וציבור ההורים יידע טוב מאוד מי אחראי לגרירת הרגליים הזאת".

בתגובה לנתונים, נמסר ממשרד האוצר: "הנתונים שמפרסם היום משרד החינוך מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך".

שרת החינוך, יפעת שאשא ביטון, הגיבה גם היא לנתונים המדאיגים, ואמרה כי "הנתונים מוכיחים מעל לכל ספק שאנחנו בשיאו של משבר חמור בכוח אדם שהתעצם בשנים האחרונות, ומסכן את עתידה של מערכת החינוך. המשבר אינו נקודתי, או במקצועות בודדים, אלא מקיף ועמוק בכלל המקצועות במערכת".

יפעת שאשא ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יפעת שאשא ביטון (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

עוד הוסיפה שרת החינוך: "המאבק להעלאת שכרם של צוותי ההוראה ושיפור מעמדם הוא מאבק על החינוך של הילדים שלנו, להם אנו שואפים להבטיח את החינוך הטוב והמסור ביותר. הסכם שכר משמעותי, הינו מעל הכול אינטרס של מדינה השואפת להצלחה ולמצוינות, לצד תהליכים מקצועיים נוספים שאנו מקדמים במערכת. אין לכלכלה ולחברה שלנו עתיד ללא מערכת חינוך חזקה, יציבה ומתקדמת".