ב-1 ביולי השנה הושבע יאיר לפיד לתפקיד ראש ממשלת ישראל ה-14, רעייתו ליהיא הושבעה גם היא מתחת לפני השטח, לתפקיד לא פחות חשוב – אשת ראש הממשלה. 

רבים וטובים אמרו לאורך ההיסטוריה שמאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה, וצדקו. מפולה בן גוריון, דרך שרה נתניהו וגילת בנט ועד לפיד – כל אחת שונה בתכלית, אבל כולן חלקו את אותו התפקיד – השאלה בעיקר באיזו דרך. 

מנהלת את העניינים 

הראשונה לקבל את הטייטל אשת ראש הממשלה הישראלי, הייתה כמובן פולה בן גוריון. רבות דובר על ההתאהבות המידית בין השניים ועל מעורבותה בחייו.

מערכת היחסים: ב-1915 בעת היכרותה עם בן זוגה דוד, שלימים יהפוך לדמות היסטורית, הייתה פאולינה מונבז אחות ראשית בחדר ניתוח בניו יורק. והוא? גורש זה עתה מן הארץ על ידי הטורקים, בודד בעיר זרה ומשווע לחזור ארצה. משפחתה של פולה התנגדה בתחילה לקשר בין השניים, שכן פולה לא תמכה ברעיון הציוניות. אך עם הזמן, הושפעה פולה מפעילותו של בן גוריון והתקרבה אל השקפותיו.  

דוד ופולה בן גוריון (צילום: הנס פין, לע''מ)
דוד ופולה בן גוריון (צילום: הנס פין, לע''מ)

"קשה היה למצוא ניגודים גדולים יותר מפולה ודוד", נכתב עליהם בספר "פולה" מאת מירה אברך. "הוא היה אינטרוברט - טיפוס מסוגר. היא הייתה אקסטרוברט - טיפוס פתוח וקולט. הוא היה אחוז להט ציוני וכבר היכה שורשים עמוקים בארץ ישראל.... היא השתרשה בארצות הברית, ודגלה בהשקפת עולם אנרכיסטית. הוא נוטה לתת אמון באנשים בלי לעמוד על טיבם. היא הייתה כבר אז בעלת חוש חד למהותו האמיתית של הזולת. אבל השניים נפגשו, והתאהבו מיד".

כאשת ראש הממשלה: לאורך כל פעילותו בשירות הציבורי, ראתה פולה את תפקיד כשומרת על בן-גוריון. היא דאגה וטיפלה בו בכל שטחי החיים כדי שיוכל לעסוק בצרכי הציבור ללא הפרעה. פולה נטלה על עצמה את הטיפול בעניינים הכלכליים, דאגה לחינוך ילדיהם ונמנעה מלשתפו בדברים העשויים לגרום לו דאגה. 

דוד ופולה בן גוריון מתנשקים (צילום: ארכיון פרטי)
דוד ופולה בן גוריון מתנשקים (צילום: ארכיון פרטי)

דוד היה מעורב רק בעניין אחד במידה מסוימת – לימודי הילדים. מעבר לטיפול בבית ובילדים, פולה דאגה לבריאותו של בן-גוריון ולתזונתו. מאפיין זה בלט במיוחד כאשר התבגרו והזדקנו. 

נגיעה בפוליטיקה: בדרך עקיפה השפיעה פולה פעמים רבות על צעדים פוליטיים ועל דרך פעולתו של בן זוגה. כל דבר היה צריך לעבור דרכה בטרם יגיע לבן-גוריון. מדינאים, דיפלומטים ופוליטיקאים ידעו שהם יוכלו לשוחח עימו – רק במידה והיא תאשר זאת. כך לדוגמה, כאשר יעקב ינאי הגיע לבשר לבן-גוריון שהארי טרומן הכיר במדינת ישראל, היא סירבה להכניסו משום שזו הייתה שנת הצהריים של בעלה. 

באז תקשורתי

שרה נתניהו, רעייתו של ראש הממשלה התשיעי, בנימין נתניהו עוררה לא מעט תשומת לב בקרב אמצעי התקשורת בישראל. בין היתר הושמעו נגדה טענות על יחסי אנוש לקויים, השפעה חריגה על החלטות בעלה, ובפרט בנושא מינויים למשרות בכירות. 

מערכת היחסים: שרה בן ארצי נישאה לנתניהו במרץ 1991, כאשר מדובר בנישואיה השניים, לאחר שבע שנות נישואין לדורון נויברגר. לזוג נתניהו שני בנים משותפים, יאיר ואבנר. 

שרה נתניהו  (צילום: יונתן זינדל)
שרה נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

כאשת ראש הממשלה: במהלך הקדנציה הראשונה של נתניהו כראש הממשלה, שימשה יו"ר חוג הידידים של אגודת "יד ביד" לילדים במצוקה, ואף לזמן קצר שימשה גם נשיאת עמותת "צעד קדימה" לילדים הפגועים משיתוק מוחין. בהמשך, החלה לעבוד כפסיכולוגית חינוכית בעיריית ירושלים במשרה חלקית. 

נגיעה בפוליטיקה: העיסוק התקשורתי סביב שרה כאשת ראש הממשלה היה לרוב בנימה שלילית, ושמה נקשר במספר תביעות דיבה וכן בפרשת "מעונות ראש הממשלה". ביוני 2019 הורשעה נתניהו בניצול בתחבולה של טעות הזולת ללא מרמה והוטל עליה לשלם פיצוי לקופת המדינה.

משפחת נתניהו  (צילום: קובי גדעון, לע''מ)
משפחת נתניהו (צילום: קובי גדעון, לע''מ)

לא מתערבת

גילת בנט, רעייתו של ראש הממשלה ה-13 של ישראל, נפתלי בנט, בלטה בעיקר באי נוכחותה בתקשורת טרם השבעתו של בן זוגה לתפקיד. בנט לא נהגה להגיע בדרך כלל לנסיעות עבודה או מפגשים רשמיים בתקופה שכיהן כשר בממשלה, אך עם תחילת הקדנציה הפכה לדמות מסוקרת בעל כורחה. 

מערכת היחסים: בעת שירותה כמש"קית חינוך בחטיבת הצנחנים, הכירה גילת את נפתלי, מילואימניק של יחידה מגלן -  ממנו היא ביקשה להרצות בפני חיילים. בנט, שהיה אז סטודנט צעיר באוניברסיטה העברית, סיפר בעבר כי כך היא "התחילה איתו".

נפתלי וגילת בנט (צילום: מארק ישראל סלם)
נפתלי וגילת בנט (צילום: מארק ישראל סלם)

כעבור שנה של קשר השניים נישאו, כשהייתה בת 22 ונפתלי בן 27. גילת סיפרה: "הייתי החברה היחידה שהתחתנה בגיל 22, אבל נפתלי היה דתי אז לא הייתה ברירה". השניים התגוררו בתחילה בירושלים, ומאוחר יותר עברו להתנחלות בשומרון. כיום לזוג ארבעה ילדים: יוני, דוד, אביגיל ומיכל והם מתגוררים ברעננה.    

כאשת ראש הממשלה: בנט למדה בישול וקולינריה בניו יורק, בFrench Culinary Institute- ונעשתה שפית קינוחים. את לימודיה השלימה בעת שגרה עם בן זוגה בעיר, במסגרת עבודתו בסטרטאפ Cyota. כיום בנט עוסקת בעיקר בהנחיית הורים, לאחר שלמדה במכון אדלר. היא העידה בראיון מיוחד ב-NRG כי היא בעצמה הייתה הורה שנעזרה הרבה בייעוץ של גורמי מקצוע, ולכן רצתה להתחיל לשתף את הידע שלה בנושא אנשים נוספים.

לצד זאת, בנט ומשפחתה עוררו סערה בדצמבר האחרון, כאשר יצאו לחופשה בחו"ל בניגוד להמלצות בעלה לציבור שלא לעשות כך עקב התפשטות וריאנט האומיקרון של נגיף הקורונה לישראל. 

נפתלי וגילת בנט (צילום: אריאל זנדברג)
נפתלי וגילת בנט (צילום: אריאל זנדברג)

נגיעה בפוליטיקה: גילת בנט ידועה, כמו בעלה, בדעות ימניות. במספר הזדמנויות התבטאה בפייסבוק נגד התנהלותו של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. ב-2019 כתבה אפילו כי נתניהו "מושחת" והאשימה אותו בחוסר יכולת להביס את החמאס בעזה. כמו כן התבטאה בחריפות במהלך מגפת הקורונה, וכתבה שמבחינת נתניהו נעבור "שואה כלכלית", במילותיה.

החודש הראשון במעון ראש הממשלה

האחרונה והנוכחית לכהן בתפקיד היא כאמור – ליהיא לפיד, רעייתו של ראש הממשלה יאיר לפיד. עוד מוקדם לדעת כיצד תעביר לפיד את חודשיה הקצובים במעון, אך בהחלט ניתן לשער. 

מערכת היחסים: יאיר לפיד נישא והתגרש בשנות ה-80 מתמר פרידמן, ולהם בן משותף. כעבור כמה שנים, ב-1990, נישא בשנית – לצלמת ליהיא מן, לימים עיתונאית וסופרת, ולהם בן ובת. משפחת לפיד התגוררה בשכונת רמת אביב ג' בתל אביב וכיום הם מתגוררים בווילה שממוקמת בקרבת מעון ראש הממשלה הרשמי.

ליהיא לפיד, יאיר לפיד (צילום: סיון פרג')
ליהיא לפיד, יאיר לפיד (צילום: סיון פרג')

כאשת ראש הממשלה: לפיד היא סופרת, פעילה חברתית ועיתונאית ישראלית, ואף משנת 2016 משמשת כנשיאת עמותת "שק"ל" (שילוב קהילתי לאנשים עם מוגבלויות). בסמוך להשבעת בן זוגה כראש הממשלה, הרומן "זרות" של הסופרת נמכר להוצאה הבינלאומית. "הישג גדול ומרגש ממש, מודה שזו הגשמת חלום", אמרה ליהיא ל"מעריב". 

ליהיא ויאיר לפיד (צילום: סיון פרג')
ליהיא ויאיר לפיד (צילום: סיון פרג')

עוד עם כניסתו לתפקיד, ראש הממשלה ורעייתו שיגרו מכתב לתושבי שכונת מגוריהם בתל אביב והתנצלו על ההפרעות בשגרת חייהם בעקבות כניסתו לתפקיד, שמלווה בדרישות אבטחה קפדניות יותר סביב ביתו.