עיריית פתח תקווה מקדמת בימים אלה את פרויקט שיקום נחל שילה בהשקעה של 10.5 מיליון ש"ח. הפרויקט אשר יצא בקרוב לדרך יכלול שיפוץ במקטע שבין חורשת התעשיינים ועד למעביר המים מתחת לכביש 5. על פי ההערכות העבודות במקטע הראשון יימשכו כ-9 חודשים, כשלאחר מכן יתקדם השיפוץ למקטעים נוספים. 

נחל שילה מהווה את אחד היובלים העיקריים של הירקון, נמצא בלב אזור המרכז ומוגדר כמסדרון אקולוגי ארצי המקשר בין השטחים העירוניים, באזור התעשייה סגולה - פתח תקווה, לבין מרחב השטחים הפתוחים של הירקון. הנחל וסביבתו יעברו שיקום נופי-אקולוגי ליצירת מרחב  של טבע עירוני למטרות חינוך,טיול, בילוי ופנאי בקרבת הנחל.

שיקום הנחל עפ"י התכניות של משרד אדריכלים 'אב אדריכלות נוף' ובניהול ותכנון אקולוגי של משרד הביטאט פרו, יכלול כאמור שיקום אקולוגי של הנחל וסביבתו ליצירת נישות אקולוגיות למגוון הביולוגי הקיים באזור, הכשרת שביל מונגש המאפשר הליכה ורכיבה לאורך הנחל המקשר את שולי העיר לשטחים הפתוחים ופיתוח נופי, הכולל מבואות כניסה מרוצפות, ספסלי ישיבה ואזורי מנוחה מוצלים לפעילויות פנאי וספורט.

את הפרויקט מלווים מינהל הנדסה, האגף לאיכות הסביבה בעירייה, בשיתוף עם הקרן לשטחים פתוחים של רשות מקרקעי ישראל ורשות ניקוז ירקון.

העבודות בנחל שילה יחולקו לשלושה מקטעים (צילום: הדמיה אב אדריכלות נוף)
העבודות בנחל שילה יחולקו לשלושה מקטעים (צילום: הדמיה אב אדריכלות נוף)

נחל שילה מחולק לשלושה מקטעים:

מקטע ראשון – נחל בשולי העיר (900 מטר), בקטע זה מתחלף הנוף העירוני ומראה אזורי התעשייה, לנוף המרחבים הפתוחים. במקטע זה נמצאת חורשת התעשיינים בה תהיה תצפית לנחל, חורשה לפיקניקים, מדשאה, מתקני משחק ומתקני כושר מעץ. 

מקטע שני – גשר בין הולכי הרגל עד "הר הפסולת" (כ-400 מטר). אזור זה יהווה מקטע לפעילויות פנאי וטיילות לאורך הנחל בסמוך להר הפסולת המשוקם . ההליכה לאורך הנחל במקטע זה היא בשביל עפר לצד הגדה הימנית (מזרחית), ממנה נשקף נוף של האפיק הירוק לכל אורך המקטע. במקטע זה תוקם כיתת נחל למרגלות עצי האיקליפטוס.

מקטע שלישי – נחל במופע טבעי (כ-900 מטר), אזור זה כולל מספר נפתולים, שיפועים מתונים וצמחיית גדול וקרקעית טבעית האופיינית לבתי גידול לחים.  במקטע זה האפיק רטוב וזורם כל השנה. בדומה למקטע השני גם במקטע זה ההליכה היא בשביל עפר לצד הגדה הימנית (המזרחית) ממנה נשקף נוף של האפיק לכל אורך המקטע, ואילו הגדה השמאלית מכוסה בצמחיית גדות. הפיתוח במקטע זה יהיה אקסטנסיבי ויכלול הסדרה נקודתית של דרך ההליכה ושילוט מידע.

ראש העירייה רמי גרינברג: "נחל שילה הוא פנינת טבע שהוזנחה במשך שנים. לקחנו על עצמנו לטפל ולשקם את הנחל וסביבתו - להסיר מפגעים הפוגעים בנוף ובמערכת האקולוגית של הנחל, וכן לבצע עבודות עפר מוגבלות למיתון שיפועים, סילוק מינים פולשים ויצירת אזורים לפעילויות פנאי ונופש לצד פיתוח נופי אקולוגי ושתילת עצי בוסתן ופרחי בר. אני סמוך ובטוח כי בסיום הפרויקט ייהנו תושבי העיר והסביבה ממשאב טבע איכותי ומהנה הנמצא ממש בסמוך לבית".