סקר חדש, שערכה מחלקת המחקר של האתרים AllJobs ו־XPlace והשתתפו בו 443 משיבות ומשיבים, בוחן את שוק הפרילנסרים בישראל ומספק תמונת מצב עדכנית על הצמיחה המהירה שלו על חשבון שוק השכירים בישראל. לשאלה המרכזית "האם פרילנסרים פועלים במקביל לעבודה כשכירים?" ציינו 62% מהמשיבים כי אינם משלבים בין שתי העבודות ומעדיפים להיות פרילנסרים בלבד. 38% העידו כי הם משלבים בין השניים.

לא פחות מ־47% מהפרילנסרים החלו לפעול בשנתיים האחרונות, בתקופת הקורונה או אחריה - מה שמעיד על הגידול המהיר במתכונת עבודה זו. 22% ציינו שהחלו לעבוד כפרילנסרים במהלך הקורונה, ו־27% נוספים ציינו שהחלו לעבוד לאחרונה. 51% השיבו שהם היו פרילנסרים עוד לפני תקופת הקורונה.

השאלה "האם היקפי העבודה במהלך תקופת הקורונה השתנו לטובה או לרעה?" הוצגה רק למי שהשיב שעבד כפרילנסר עוד לפני תקופת הקורונה. בזמן שבשוק השכירים עובדים רבים פוטרו או הוצאו לחל"ת בימי השיא של המגיפה, 64% מהפרילנסרים מעידים כי היקף עבודתם לא השתנה או אף גדל. עם זאת, 36% העידו כי היקף העבודה הצטמצם לאורך תקופת הקורונה.

כשבודקים מי היה פרילנסר לפני הקורונה, עולה כי 63% היו מעל גיל 40, ואילו כיום 59% מהפרילנסרים הם מעל גיל 35. 12% בני 36־40, 27% בני 41־50 ו־20% בני 51 ומעלה. הסקר בחן את תחומי העיסוק המובילים בקרב פרילנסרים, והם עיצוב וגרפיקה, בניית אתרים, כתיבה ועריכה, פיתוח תוכנה ופיננסים. חלק מהמשיבים ציינו באפשרות נוספת את תפקידם, ומכאן עולים תחומים מעניינים, בהם אדריכלות ועיצוב פנים, מהנדס קונסטרוקציה, הרצאות וסדנאות הורות, ניתוח אסטרטגי ועיבוד נתונים.

התפקידים הנפוצים שבהם עוסקים הפרילנסרים שהתחילו לעבוד במתכונת זו בתקופת הקורונה הם עיצוב וגרפיקה, בניית אתרים וקידומם ושיווק ומכירות. התפקידים הנפוצים שבהם עוסקים הפרילנסרים שהתחילו לעבוד במתכונת זו ממש לאחרונה הם עיצוב וגרפיקה, אדמיניסטרציה ופיתוח תוכנה.

ליאת בן תורה שושן, מנהלת המחלקה לניהול קריירה וגיוס ב־AllJobs, אמרה: "משבר הקורונה הוביל כ־10% משוק מחפשי העבודה להפוך לפרילנסרים, ובמקביל עליית האתגרים בגיוס עובדים הובילה מעסיקים רבים להשתמש בשירותיהם. בעבר תחום הפרילנסרים היה בעיקר לבני 40 ומעלה, אנשי מקצוע מנוסים מאוד שהחליטו לשנות כיוון ולספק שירותים כיועצים חיצוניים ולא כשכירים. השינוי בא לידי ביטוי עם אחוז האבטלה הגבוה שהיה במהלך הקורונה בפתרון שצעירים רבים פנו אליו לצד התרחבות מנעד המקצועות המאפשר זאת".