לאחר הפיצוץ במו"מ: בתום פגישות מרובות ואינטנסיביות עם משרד האוצר וגורמים מקצועיים נוספים, משרד החינוך הציג היום (שלישי) את המתווה שלו לשיפור שכר המורים ופתרון משבר כוח האדם במערכת. 

זו הסיבה למחסור במורים? "הצעירים מחכים לראות אם יוכלו להתקיים מהשכר"

תנאי העבודה של המנהלים במערכת החינוך מאתגרים, אולם התגמול זעום | פרופ' חיים שקד

שרת החינוך, ד״ר יפעת שאשא ביטון, מסרה: ״יש כאן הזדמנות היסטורית לחזק את מערכת החינוך, לייצב אותה ולהשביח אותה, למען הילדים של כולנו. לא עוד הסכם שכר שהוא טלאי על טלאי, אלא הסדרה אמיתית של עיוותי שכר הקיימים במערכת והעלאת שכר המורים באופן משמעותי".

"הסכם שכר שכזה, חייב לשים דגש משמעותי על המורים המתחילים, לצד שימור כוח הוראה איכותי ומנוסה שנמצא היום במערכת, עם נסיון של 15 שנים ויותר. זאת על ידי מתן אופק של התפתחות מקצועית לצד אפשרות להתקדם גם בשכר. המתווה שאנו מציעים, מייצר פתרון אמיתי למשבר החמור בו אנו מצויים, ויביא בשורה של ממש למערכת החינוך לעוד שנים רבות קדימה", הוסיפה. 

שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

במסגרת המתווה שמציע משרד החינוך שכר מורים מתחילים יעמוד על 9,500 שקלים. כמו כן, הוצע גמול חינוך 1,500 ש"ח או תוספת של 10%, הגבוה מבין שניהם על מנת לעודד מורים לקחת תפקיד חינוך כיתה, מענק התמדה של 18 אלף ש"ח לאחר 3 שנים במערכת, וכן אחוז המשרה המינימלית יעמוד על 70%.

עוד הוצע כי תוספות השכר לכלל המורים ינועו בין 2,600 ש״ח למורה המתחיל ועד 1200 שקל למורה הוותיק ביותר. בהיבט של שכר גננות, נקבע במתווה על הגדלת מספר השעות הנוספות לגנן ולגננת מ-36 שעות ל-55 שעות. שכר מנהל חדש יעמוד על 20 אלף שקלים, כאשר טווח שכר המנהלים ינוע בין 20-27 אלף שקלים. כמו כן, שכר סגן מנהל ראשון יהיה 80% משכר המנהל. 

כמו כן, לרשות המנהל יעמוד סל תקציבי גמיש לצורך בעלי תפקידים חדשים, תפקידים אלה יהיו מעבר לתפקידים הקיימים. בהיבט החופשים הוצע מתן מענה בחופש הגדול ע"י הארכת מסגרת "בית הספר של החופש הגדול" עד ל-31 ביולי, והרחבתו עד לכיתות ד'. בנוסף, צמצום ימי אסרו חג- ימים אלה יוחלפו בימי חופש שחלקם יינתנו למורים במהלך השנה וחלק בהמרות שיוחלטו על ידי המערכת. 

בתוך כך, ידונו על אפשרות להעלאת אחוז משרת מורה עד ל-42 שעות שבועיות, ומתן קביעות לאחר שלוש שנים - ולא שנתיים כפי שנהוג היום. עוד דרשו על צירוף מיידי של כלל המורים (שאינם נכללים בהסכם אופק חדש) להסכם אופק חדש, ובכלל זה מורי האולפנים.

מהסתדרות המורים נמסר כי "אנחנו מברכים על מתווה שרת החינוך שסופסוף מתכתב עם המציאות בשטח ומצמצם את הפער בין עמדת הסתדרות המורים לעמדת המדינה, בכל הנוגע לשכרם של כלל עובדי ההוראה. אין ספק שמדובר בצעד בכיוון הנכון, שיכול לסייע בהבראת מערכת החינוך. יחד עם זאת, עדיין יש לנו השגות שאנו מקווים לגשר עליהן בדיאלוג הפתוח והפורה שאנו מנהלים מול משרד החינוך".