מהן הדרכים הטובות ביותר להתמודד עם טיסות ארוכות בכל הקשור לאיכות וכמות השינה שלכם? יועצת השינה האוסטרלית אוליביה ארזולו (Olivia Arezzolo), מספקת מספר טיפים מנצחים בעניין.

כידוע, כאשר אוכלים לפני טיסה ארוכה ומבצעים לקראתה גם פעילות קלה, הרי שהתוצאה תהיה מצב נינוח ורגוע בטיסה עצמה. "אך הסוד הוא לא רק מה לאכול, אלא גם מתי לאכול", היא מסבירה. "באשר לשיקול הראשון, אני ממליצה על ארוחה שכוללת סלט שלצדו דג, ביצים או טופו. המרכיבים יכולים לכלול עלים ירוקים ואגוזים, סלמון טרי, אבוקדו וסלט אצות ים".

ואם אתם רק בעניין של "לחטוף משהו" על הדרך, הרי שההמלצה הטובה ביותר כוללת מרכיבים כגון ביצים מבושלות וקצת קרקרים עם אבוקדו, בננות ואף אבקת חלבון. "כל אלו נחשבים מועילים מאוד, מאחר שהם מספקים לגוף טריפטופן - חומצות אמינו חיוניות. החלבון אף מעודד הפשרת הורמוני מלטונין המשרים שינה".

אומגה 3 נגד חרדת טיסה

ומה באשר למי שסובלים מחרדת טיסה? לדבריה, המרכיבים הללו טומנים בחובם גם שפע של אומגה 3, מה שמפחית סימפטומים של מחשבות מעיקות החוזרות על עצמן. עוד ממליצה ארזולו, על נטילת תוספים המשרים שינה לפני ובזמן הטיסה הארוכה, במיוחד בזמנים שבהם מגיעה שעת השינה ביעד שלכם. על תוספים אלו להכיל הן מגנזיום והן מרכיבי דובדבן חמוץ, שיחדיו מעודדים הפרשת מלטונין. "בעוד שמגנזיום ידוע כמשרה שינה, אין להמעיט מחשיבותו של הדובדבן החמוץ. מחקר שנערך לאחרונה גילה כי מי שנטלו את שילוב המרכיבים, נהנו מתוספת של 85 דקות שינה, בתוך שבועיים בלבד".

גם לסוג המשקה שאנו שותים לפני ובזמן הטיסה יש חשיבות. זה אולי יישמע מובן מאליו, אך שתייה מרובה מקלה על טיסות מייגעות. "אחת האפשרויות הטובות היא מים עם לימון. המים יביאו לרוויה בעוד שהלימון מביא הן לסילוק רעלים והן להפחתת תשישות". עוד היא מספרת, כי היא עצמה נוהגת ללגום תה קמומיל לפני ובזמן הטיסה. זאת מאחר שקמומיל מכיל מרכיבים משרי שינה.

לא לאלכוהול, כן ליוגה

מצד שני, יש לא מעט מאכלים ומשקאות שיעשו את ההיפך - וממש לא ראוי לצרוך אותם לפני ובזמן הטיסה. כך למשל, מאכלים מטוגנים שבהם שומן רווי, העלולים ליצור אי נוחות. גם חטיפים מתוקים אינם מומלצים. יש בהם כמות גדולה מאוד של סוכר, שמנים מזיקים וחומרי מאכל מלאכותיים.

עוד ממליצה ארזולו, להימנע משתיית אלכוהול לפני הטיסה. "משקאות אלכוהוליים פוגמים ביכולת לישון היטב בזמן הטיסה. הם אולי יסייעו לכם להירדם מהר, אבל השינה העמוקה שלכם תהיה מוגבלת למדי, מה שאומר שתתעוררו לעתים קרובות, בשל הרעשים והתאורה במטוס".

מעבר לענייני תזונה, חשוב לציין כי גם לפעילות שאתם מבצעים לפני הטיסה יש חשיבות רבה. לדבריה, כדאי מאוד לבצע פעילות גופנית אינטנסיבית יום לפני הטיסה. פעילות מומלצת כוללת עבודה עם משקולות, אימון יוגה מאתגר או ריצה ארוכה. התוצאה של פעילויות אלו תהיה כאבי שרירים מושהים (מה שקרוי בשפה המקצועית DOMS), שיופיעו בדיוק בזמן הנכון: בעודכם נחים במושב המטוס.

רעיון מומלץ נוסף הוא לבצע במשך השבוע שלפני הטיסה, שינויים קלים בהרגלי השינה שלכם - להזיז 20 דקות את זמן השינה וזמן ההתעוררות, בהתאם ליעד שאליו טסים. כך תסתגלו טוב יותר לאזור הזמן החדש.