הכירו את יונדאי סטאריה, הדגם היחיד שמתחרה בחייזריותו באיוניק 5, המכונית החשמלית המדוברת של הקונצרן, ויכול להיות שהצורה הייחודית והשתייכות הדגם ליונדאי מבלבלות את הבוהים והמשתאים, שטועים לחשוב שמדובר ברכב חשמלי. אז הוא ממש לא חשמלי, ההפך, זה דיזל זה.

רכב הנוסעים, היסעים, MPV החדש הזה מגיע בגרסאות 8 ו־9 מושבים, וגם בגרסאות של רכב מסחרי, עם או בלי חלונות, עם 3 מושבים קדמיים בלבד. הרכב גם נמוך יחסית, עם גג גבוה וצורתו מרובעת למדי, מה שמעניק, בגרסת הנוסעים, המון המון מרווח ראש. מרווח הפנים הוא ללא ספק אחת מהכותרות של רכב הנוסעים הזה.

5.2 מטר אורך, 1.9 מטר רוחב וגובה, 3.2 מטר של בסיס גלגלים, 18.6 ס"מ מרווח גחון, ועם קיפול שורת המושבים השלישית תקבלו 4,935 ליטר של נפח טעינה בתא המטען. ללא קיפול, תסתפקו ב־1,300 ליטר.

מבחינתי הרכב הזה הוא רכב למשפחה גדולה, או משפחה מטיילת, ואחרי זמן מה במחיצתו, הבנתי שהוא מתאים יותר כרכב היסעים, מונית או כרכב מסחרי. מה שחיזק בי את התחושה הזו הוא מנוע דיזל 2.2 ליטר בקרביים של המכונית המאוד מעניינת הזו, מנוע נשמע ומורגש, וזה מוזר מאוד בתקופה שבה כל רכב שני שאני בוחנת הוא רכב חשמלי.

שבוע לפני הסטאריה בחנתי רכב יוקרה עם מנוע דיזל, שלא הורגש או נשמע בשום מצב. אולי זה קשור לעובדה שמחירו היה מעל מיליון שקל. הנקודה היא, שאין בעיה, עכשיו לפחות, לשווק מכוניות עם מנועי דיזל, אבל איטום רעשי המנוע צריך להיות מוקפד יותר, אם היצרן מכוון אותו גם לקהלים של משפחות.

לסטאריה הספק של 177 כ"ס ו־44 קג"מ המתקבלים בין 1,500 ל־2,500 סל"ד, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית פלנטרית בעלת שמונה יחסי העברה. התיבה עובדת טוב מאוד עם המנוע, והעברת ההילוכים חלקה, וכשרציתי יותר כוח, יותר מהר, שמחתי על קיומם של השיפטרים להעברת הילוכים ידנית, מאחורי ההגה.

הדבר הנוסף הוא המתלים הקשיחים של הסטאריה, שכמובן מכוילים לסחוב משקלים, אם של בני אדם (8־9 נוסעים!), או של משאות כבדים, ולכן הם לא משככים באופן מיטבי 2 נוסעים ברכב במשקל כולל של 75 ק"ג. צריך משהו שיאתגר אותו, וזה לא אני והבן שלי. ההיגוי דרש ממני להיות יותר "קשובה" לרכב בכבישים הבינעירוניים. היגוי קל מעט, של רכב גדול, רכב מסחרי.

מרווח הפנים של הסטאריה מצוין, בשורה הראשונה, השנייה וגם בשלישית, בזכות האפשרות להזזת המושב האמצעי אחורה וקדימה. כך כל יושבי הרכב זוכים למרווח ברכיים טוב. מרווח הראש טוב בשל הצורה המרובעת של הרכב, תא המטען רחב וגבוה בהתאם. תנאי נסיעה מצוינים לרכב היסעים או רכב משפחתי.

ואם למשפחה, אז גרסאות מפנקות יותר נדרשות. עם כל החיפויים, וכל אבזור הפריים שיש ליונדאי לשים, כולל האופציה לפתיחה חשמלית של דלתות הצד ותא המטען. כן, זה ייקר את המחיר, ויהיה פחות נגיש לכולם, אבל שתהיה האופציה למי שמוכן לשלם עליה. כך תהיה חוויית נסיעה טובה פי כמה למשפחה או לנוסעי VIP.

האבזור כסטנדרט כולל: לוח מחוונים דיגיטלי מלא בגודל 10.25 אינץ', בורר הילוכים SBW באמצעות מתגים, בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת, בקרת אקלים אחורית עם פתחי מיזוג נפרדים, חיישני גשם, תאורת יום קבועה LED, תאורת LED פנימית, מראה פנימית מתכהה אוטומטית, מנופי העברת הילוכים מגלגל ההגה, וילונות בחלונות הדלתות האחוריות, שקעי USB לשורות המושבים השנייה והשלישית. ובסטאריה 8 מקומות, הנבחנת, ברמת גימור Luxury מקבלים בנוסף תאורת LED מלאה בחזית, פנסי LED אחוריים בדוגמת פיקסלים, מושב נהג מתכוונן חשמלית, ריפודי עור, חימום למושבים הקדמיים, חימום לגלגל ההגה, קונסולת אחסון אמצעית (במקום המושב התשיעי במספר), גג שמש כפול חשמלי, אפשרות לניפוח החלק התחתון במושב הנהג וחישוקים קלים בקוטר 18 אינץ'.

יש מקום לרכב כמו הסטאריה בשוק הישראלי, והנהג הישראלי מתלהב מהמראה שלו, וכבר לא מעט מתכננים על הרכב הזה כמונית הבאה שלהם, או רכב למשפחה.

יונדאי הופכת את שוק הרכב ותחום הרכב למעניין, מוזר, ייחודי, כל מה שגורם לנו להמשיך לראות מה הולך לקרות ואיך הקונצרן הזה יכול להפתיע אותנו, איזה עוד חייזר הם יוציאו מהשרוול. החל מ־270,000 שקל.
 
פרויקט מיוחד של ענת דניאל ואתר הרכב והצרכנות מלכת הכביש