כוח נשי: הפלישה הרוסית לאדמת אוקראינה הפכה ערים מיושבות לשטחי אש, הציבה בתי מגורים בקו החזית – ולא פסחה גם על זקנים, נשים וטף. בצל הלחימה מול הכוחות הרוסים, בלטה במיוחד נוכחות מפתיעה של המין הנשי בשדה הקרב, ההולכת וגוברת לאורך המלחמה. 

נערכים לחזית נוספת? בצל הפלישה לאוקראינה - הצעד הבא של צבא רוסיה

בארה"ב מודים: "הפחד הכי גדול שלנו מהרוסים התממש"

"מעל 50 אלף נשים נלחמות בכוחות המזוינים של אוקראינה, מהן יותר מ-5,000 נמצאות כיום בחזית", כך הצהירה השבוע סגנית שר ההגנה חנה מליאר. בהתחשב במספרים אלו, ציינה סגנית השר, באוקראינה יש את אחד השיעורים הגבוהים ביותר של נשים בצבא, בהשוואה למדינות החברות בנאט"ו.

מליאר הבהירה כי בנוסף ל-38 אלף נשים שמשרתות בצבא, יש גם אזרחיות המועסקות בכוחות הלוחמים של המדינה. לצורך השוואה, ב-2020 שירתו בצבא 24,897 נשים, ב-2017 - יותר מ-23 אלף, וב-2008 היו 1,800 בלבד.

כאמור, בשל הלחימה מול מוסקבה משרד ההגנה האוקראיני הרחיב באופן משמעותי את מספר הנשים המשרתות בכוחות הצבא, אך כבר נכון לשנות 2021 נשים היוו כמעט 25% מאנשי הכוחות המזויינים של אוקראינה.

בסעיף הראשון של החוק לשירות צבאי במדינה, נכתב כי "נשים ממלאות תפקיד צבאי על בסיס שווה עם גברים, הכולל קבלה מרצון וגיוס לשירות צבאי, שירות במילואי, מילוי תפקיד צבאי במילואים ועמידה בכללי החשבונאות הצבאית". כאשר מאז יוני 2016, הותר לנשים לשרת ביחידות הקרביות. 

רק קצה הקרחון  

מספר המשרתות בכוחות המזוינים של אוקראינה הוכפל מאז 2015, וכיום הן מאיישות את התפקידים הצבאיים בחזית ובעורף בשווה לגברים. אך יחד עם זאת, בהיבט המדים טרם יוצרה גרסה מותאמת עבורן.

בהוראת משרד הביטחון האוקראיני מס' 238, קיים תקן אחיד אחד עבור מדים – לגברים בלבד. מדי נשים מסופקים רק עבור טקסים רשמיים, וכוללים מעיל, חצאית ונעלי עקב. 

"נשים נמצאות בקו החזית כל יום מאז 2014", אמרה חברת מועצת קייב אירינה ניקורק בשיחה עם BBC. "המידות והסגנון של בגדי גברים אינם תואמים לנשים", היא מסבירה, "נשים צריכות לתפור את המדים או להתאים אותם בעזרת סיכות בשטח, זה לא נוח ופוגע בתפקוד". כך שאמנם הנשים מוצבות באזורים הנפיצים ביותר במערכה נגד מוסקבה, אך בהיבט השוויון עדיין נותר לאן לשאוף.