הנהגים כבר לא מעוניינים בנהימת מנוע ומתמסרים לטרנד הרכב החשמלי, שמחירו לא מפסיק לעלות. העלייה כה חדה, עד שאפילו יבואני הרכב מעדיפים להחזיר ללקוחות את כספם בשל בעיות אספקה רק כדי למכור את אותו הרכב בעשרות אחוזים יותר עם עגינתו בנמל.

על פי נתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה, כ־2 מיליון כלי רכב חשמליים והיברידיים נמכרו ברחבי העולם במהלך הרבעון הראשון של 2022 - עלייה של כ־75% לעומת הרבעון הראשון של 2021, שנה שלכל אורכה נמכר מספר שיא של כ־6.6 מיליון כלי רכב חשמליים והיברידיים.

נתח השוק של המכוניות החשמליות גדל גם הוא לכ־10% מכלל מכירות הרכבים בעולם, והסוכנות מייחסת זאת בעיקר לסובסידיות של הממשלות השונות בנושא, שעמדו על כ־30 מיליארד דולר באותה שנה.

מההערכות השמרניות של הסוכנות עולה כי מספר כלי הרכב החשמליים וההיברידיים יעמוד על כ־200 מיליון עד שנת 2030, אך עדיין לא יגיעו לקצב צמיחה שנקבע כרף של 60% מכלל כלי הרכב שייסעו בכבישי העולם עד שנת 2050.

האשמה בעיכוב נעוצה בעיקר בשרשרת האספקה שהתארכה מאז הקורונה, שלצד האינפלציה ועליית המחירים הרושם המתקבל הוא שהן אינן מהוות כל חסם עבור לקוחות הרכבים החדשים, שרק מגבירים את הביקוש למכוניות החשמליות בעידוד הממשלות.

הדבר ניכר גם בביקוש למניות התחום, שעלו בממוצע בכ־379.19% מאז שפל הקורונה, ובראשן אחת החברות שהכי מזוהה עם התחום - טסלה, שעלתה ב־979% באותה תקופה וב־830% מאז סוף 2019, אף שספגה ירידה של כ־26.5% מאז תחילת השנה.

מניות רכב חשמלי (צילום: מעריב אונליין)
מניות רכב חשמלי (צילום: מעריב אונליין)

חברת הרכבים החשמליים הסינית BYD מובילה כיום את טבלת מכירות המכוניות החשמליות מתחילת השנה עם מכירה של כ־640 אלף כלי רכב בחציון הראשון של 2022, והיא גם היחידה שקיבלה את אמון המשקיעים בתקופה זו עם עלייה של 6.47% במנייתה, כאשר כל שאר הסקטור (והבורסות) ירד (ראו טבלה).

מי שמתקשה להתרומם עוד מסוף 2019 היא חברת SAIC MOTOR הסינית, המחזיקה במותג הרכב MG וירדה כ־32.6% באותה תקופה. SAIC מחזיקה בישראל מרכז חדשנות, אך מפעל הייצור שלה ממוקם בשנחאי שבסין ומתמודד עם סגרים חוזרים בשל מדיניות הממשלה בנושא הקורונה.

מדליין ריד, אנליסטית המחקר של חברת תעודות הסל האמריקאית Global X, הסבירה לוואלה! כסף ול"מעריב עסקים": "גם על רקע קשיי האינפלציה והשיבושים בשרשרות האספקה הביקוש לכלי רכב חשמליים נוסק, וכמה מהדגמים האחרונים שהושקו על ידי החברות השונות מושכים עשרות אלפי הזמנות ויוצרים רשימות המתנה ארוכות".

תרומת מחיר הדלק

ריד מסבירה: "מחירי הדלק הגבוהים תורמים גם הם להגברת העניין הצרכני בכלי רכב היברידיים וחשמליים, אפילו בארה"ב, שבה בערך בחצי השנה הראשונה של 2022 עלו החיפושים המקוונים לכלי רכב היברידיים וחשמליים ב־25% וב־73% בהתאמה".

מדלן ריד (צילום: באדיבות Global X)
מדלן ריד (צילום: באדיבות Global X)

"עליית מחירי כלי הרכב החשמליים בשנת 2022 בשל הבעיות בשרשרות האספקה ומחירי החומרים הגבוהים לא עצרה גם היא את הביקוש הגבוה, שרק תומך בעליות מחירים אלה".

"לכך ניתן להוסיף את סיכום מדיניות מדינות האיחוד האירופי מהחודש שעבר להפסקת פליטות הפחמן ממכוניות חדשות עד שנת 2035. משמעות הדבר היא שאחרי שנת 2035 האיחוד יאסור מכירה של כלי רכב חדשים המונעים על ידי דלק או דיזל".

"החלטה זו תניע את המשך הצמיחה של כלי הרכב החשמליים, ועבור משקיעים שרוצים להרוויח מחשמול מגזר התעבורה החלטה זו היא התפתחות חיובית שיש לה פוטנציאל להיטיב עם החברות האלו לאורך שרשרת הערך של התחום".

אפס פליטה

ריד מוסיפה: "לתעשייה זו יש גם רוח גבית מובנית לאור מדיניות ממשלות העולם בנושא שינויי האקלים, שהולידו התחייבויות משמעותיות מצד יצרניות כלי הרכב לחשמל את הציים שלהן, לצד העניין הצרכני הגדל בהן וירידת עלויות ייצור הסוללות (אחד המרכיבים שהכי מייקרים את הרכב החשמלי)".

"כך יותר מ־135 מדינות התחייבו ליעד של 0 פליטות נטו בכל תחומי הכלכלה שלהן, כשרבות מהן מכוונות לשנת 2050 או קודם לכן".

"כמו כן, בשל העובדה שצמיחת מכירות כלי הרכב החשמליים עולה על צמיחת מכירות כלי הרכב הרגילים, אנו מעריכים שחברות שמכינות את עצמן לעתיד של תעבורה חשמלית ממוצבות טוב יותר להרוויח מהמגמה".

"למשל, במאי 2022 הצהיר הרברט דיס, מנכ"ל פולקסווגן, שהאחרונה מצפה שעסקיה בתחום החשמל יהיו רווחיים לא פחות מעסקי מנועי הבעירה - ומוקדם יותר מאשר העריכה במקור".

"פולקסווגן מתכננת לפתח כלי רכב חשמליים בלבד לאחר 2026, ובשנת 2030 תשעה מתוך 14 דגמים מתוכננים להיות כלי רכב חשמליים המונעים על ידי סוללה. החברה שואפת להגיע למצב שבו כלי הרכב החשמליים שלה יהיו לפחות 70% ממכירותיה באירופה עד שנת 2030".

"גם במרץ 2022 היא הכריזה על אסטרטגיית החשמול שלה, בייחוד עבור השוק בארה"ב, שבה היא חוזה השקה של 25 דגמים חדשים של כלי רכב חשמליים והשתלטות על נתח של 55% ממכירות כלי הרכב החשמליים עד שנת 2030. ברבעון הראשון של 2022 היא מכרה כ־98.4 אלף מכוניות מסקטור זה, שייצגו 6.8% ממכירות כלל כלי הרכב בתחום ברבעון זה".

"עם זאת, אנו מעריכים כי סביבת כלי הרכב החשמליים עשויה להיות תחרותית יותר, כאשר שאר יצרניות כלי הרכב המסורתיים יעברו להתמקד בחשמול".

"אף על פי שטסלה האמריקאית מובילה בפער גדול בהיבט שווי החברה, ואף הובילה את מספר מכירות המכוניות החשמליות ברבעון הראשון של 2022, זו שמובילה את התחום היא לא אחרת מאשר סין".

"מנתוני הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה עולה כי מחצית מכלי הרכב ההיברידיים והחשמליים החדשים בשנת 2021 נמכרו בסין, כ־35% - באירופה ורק כ־10% מהם - בארה"ב".

"התחום כבר כבש את שוק ההון, כמו גם את דוושת הגז בכיס הנהגים. השאלה היחידה שנשאלת כעת היא מי ילחץ קודם על דוושת הבלם: הצרכנים או המשקיעים?"