אופי החיים הייחודי בישראל, גורם לאנשים מקבוצות שונות לפתח דחק פוסט טראומטי (או פוסט טראומה)  – מתושבים באזורים מוכי טילים, דרך חיילים שעברו חוויות קשות בשירות ועד לאנשים שנתפסים מהצד כמי ש"הכל בסדר" אצלם – אך מרגישים שהחיים שלהם הם מלחמה שרק הם מודעים לקיומה. 

דו"ח של מרכז המחקר והמידע בכנסת שפורסם בנובמבר 2021 מצא כי כ-95% מנכי צה"ל שאובחנו עם פוסט טראומה מוגדרים כנכים לצמיתות כתוצאה מכך.  

פוסט טראומה, חשוב להבין, משפיעה מאוד על הבריאות – הגופנית והנפשית. מחקרים קשרו בינה לבין החלשה של מערכת החיסון וכן הוכיחו כי היא מגבירה את הסיכון לסוכרת, הפרעות אכילה, השמנת יתר ואפילו סרטן. אולם כיום, כשאנחנו מכירים יותר את התופעה ואת השלכותיה, אנחנו מבינים יותר שבהחלט ניתן לטפל בה, להפחית את עוצמת ההשפעה שלה על החיים ובעיקר לנהל שגרה מיטיבה וחיובית יותר לצד הטראומה. 

מומחים מדגישים כי על מנת להציע טיפול יעיל בתופעה, יש להשתחרר מהגישה המסורתית של תרופות וליווי רגשי בלבד. יש לשקול כלים נוספים שיעזרו לשפר היבטים שונים בהתמודדות – לא כתחליף לטיפול המסורתי, אלא כתוספת. אחד הכלים הפופולריים בהקשר הזה הוא תרגול מדיטציה טרנסנדנטלית - ומיד נבין בדיוק מדוע. 

תוצאות מבטיחות בשימוש במדיטציה הטרנסנדנטלית לטיפול בהלם קרב

מחקר שמתקיים כעת בישראל, במרפאת משרד הביטחון במרכז הרפואי רמב"ם, בהובלת מנהל החטיבה הפסיכיאטרית (ויו"ר המועצה הלאומית לפוסט טראומה), משווה את יעילות השימוש במדיטציה הטרנסנדנטלית למול יעילות טיפול מוכח (EMDR). התוצאות בשלב המקדמי של המחקר, הראו יעילות רבה לשימוש במדיטציה הטרנסנדנטלית, והמחקר עדיין בעיצומו. 

נוסף על כך, כידוע, פוסט טראומה היא אינה בעיה ישראלית בלבד, אלא גלובלית ורחבת היקף. אחת הקבוצות הבולטות שסובלות ממנה בשיעורים גבוהים, כוללת יוצאי צבא אמריקאים. על פי ההערכות, פוסט טראומה מאובחנת אצל בין 10 ל-20 אחוזים מהמשוחררים מצבא ארצות הברית. 

במחקר שפורסם בכתב העת המדעי הנחשבPsychiatry  The Lancet, בשנת 2018 ומומן על ידי משרד ההגנה, המחקר הרפואי של צבא ארה"ב,  בסכום של 2.4 מיליון דולר, סקר את מידת ההשפעה של מדיטציה טרנסנדנטלית על ההתמודדות עם פוסט טראומה. במחקר נמצא שמתרגלי המדיטציה הטרנסנדנטלית הראו הפחתה משמעותית בתסמיני פוסט טראומה, בהשוואה לאלה שקיבלו טיפול חשיפה ממושכת, שנחשב לסטנדרט זהב בפסיכותרפיה. 

המחקר מצטרף לעוד שורה של עבודות אקדמיות שהוכיחו כי השיטה מסייעת לשפר את חייהם של הסובלים מההפרעה וכן להתגבר על כמה מהקשיים המשמעותיים ביותר שנלווים אליה – לרבות התמכרויות, הפרעות שינה, דיכאון וקהות רגשית (Emotional Numbness). בנוסף, חוקרים מדגישים כי התרגול מסייע גם בשיפור מדדים פיזיולוגיים, כמו לחץ דם ומדדי הדלקת.

מחקר דומה, שנערך בקרב אסירות שאובחנו עם פוסט טראומה, מצא כי גם הן חוו שיפור בתסמינים של פוסט טראומה. כשהחלו לתרגל מדיטציה טרנסנדנטלית, האסירות הרגישו שהן יכולות לעבד בצורה בריאה יותר את הטראומות שעברו – מתקיפות אלימות שחוו ועד להתעללות מינית.

אלי פורמן שירת בסיירת גולני כלוחם וכצלף. בעקבות אירוע צבאי שאליו נקלע התפתחה אצלו פוסט טראומה. הוא מספר: "במסגרת הטיפולים בבית החולים רמב"ם הוצע לי ללמוד מדיטציה טרנסנדנטלית, תחום אותו לא ממש הכרתי עד אז. מדובר בתרגול פשוט מאוד, אותו יש לבצע במשך כ-20 דקות, בבוקר ובערב. דווקא התרגול הזה, ההתכנסות המיוחדת בתוך עצמי למשך 20 דקות פעמיים ביום, הצליח להחזיר לי את המיקוד ואת השקט הפנימי. כך אני מסוגל להתרכז בשיחה או בעבודה שעליי לבצע".

חייל אמריקאי שנלחם בעיראק, סיכם את השפעת המדיטציה הטרנסנדנטלית על חייו כך: "אחרי השבוע הראשון שתרגלתי מדיטציה הצלחתי לישון. הדיכאון השתפר בכל יום והאגרסיות שלי הלכו ונעלמו. המדיטציה הטרנסנדנטלית  נתנה לי פרספקטיבה לחיים עם שקט נפשי". 

הכותבת היא רופאה ומתרגלת ותיקה של טכניקת המדיטציה הטרנסנדנטלית