שינו את כיוון הרוח? יו"ר ימינה איילת שקד ויו"ר דרך ארץ יועז הנדל הכריזו רק שלשום על הקמת מפלגה מאוחדת בשם הרוח הציונית, שתתמודד בבחירות לכנסת ה־25. על פי סקר "מעריב־סופהשבוע" האיחוד החדש מניב פירות ומפלגת "הרוח הציונית" צולחת, אומנם בקושי, את אחוז החסימה - ומשפיעה על תמונת המנדטים הכללית.

"הרוח הציונית": שקד והנדל רצים יחד; לא פוסלים ישיבה תחת נתניהו

שקד והנדל לא הפנו עורף לסרוגים, המגזר כבר מזמן לא איתם | דעה

על פי הסקר שערך מכון פאנלס פוליטיקס בהנהלת מנחם לזר, לו הבחירות לכנסת ה־25 היו מתקיימות היום - כך הייתה נראית חלוקת המנדטים: מפלגת הליכוד בראשות נתניהו ממשיכה להיות המפלגה הגדולה ביותר עם 35 מנדטים יציבים. יש עתיד בראשות יאיר לפיד, לעומת זאת, מפסידה מנדט ויורדת ל־23 לעומת הסקר הקודם.

כחול לבן-התקווה החדשה, בראשות בני גנץ וגדעון סער, ממשיכה לאבד מכוחה ויורדת מ־12 ל־11 מנדטים כשהקולות עוברים לרוח הציונית. הציונות הדתית, שבה נמשכת ההתכתשות הפנימית בין בצלאל סמוטריץ' לאיתמר בן גביר, נותרת עם 10 מנדטים. ללא שינוי נמצאות גם ש"ס בראשות אריה דרעי עם 8 מנדטים, יהדות התורה בראשות משה גפני עם 6, וגם הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה עם 6. לעומתן, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן מאבדת בסקר הנוכחי מנדט ויורדת ל־5.

המצב בתחתית הסקר צריך להדליק נורה אדומה בוהקת במפלגת העבודה. מרב מיכאלי מתנגדת בתוקף לריצה משותפת עם מרצ. הנתון שהתקבל בסקר יגרום לה אולי למחשבה מחודשת, שכן מפלגת העבודה בראשותה יורדת השבוע מ־5 ל־4 מנדטים - אותו מספר מנדטים כמו האחות הקטנה מרצ. גם רע"ם בראשות מנסור עבאס נותרת השבוע עם 4 מנדטים. הרבה מתחת לאחוז החסימה: המפלגה הכלכלית בראשות פרופ' ירון זליכה ומפלגת הבית היהודי בראשות יוסי ברודני.

ההפתעה כאמור מגיע מכיוון מפלגת הרוח הציונית, שזה עתה הוקמה. היא מקבלת בסקר 3.3% וצולחת, אם כי בקושי רב, את אחוז החסימה ולרשותה 4 מנדטים. אחוז החסימה הוא 3.25%. התוצאה הזאת משפיעה על כל תמונת המנדטים: כחול לבן-התקווה החדשה מעבירה כמנדט לרוח הציונית. כניסתה של מפלגה חדשה לתמונת המנדטים גורמת לחלוקה מחדש של הקולות, והיא משאירה את גוש נתניהו על 59 מנדטים - כמו בסקר הקודם.

בגוש מפלגות הקואליציה חוששים מפני תסריט שבו שקד והנדל יסייעו להעביר קולות לגוש נתניהו ויאפשרו לו לחצות את מחסום ה־61, אלא ששקד הצהירה שלשום כי הם "מתנגדים נחרצות לממשלה צרה של נתניהו או השמאל", ויפעלו כדי להקים "ממשלה ציונית לאומית רחבה" מבלי להישען על מפלגה ערבית.

יש לזכור כי גם כחול לבן-התקווה החדשה מצהירה על כוונה להקים ממשלה רחבה בראשות בני גנץ, כך שגוש לפיד הצטמק והוא עומד כעת על 40 מנדטים של יש עתיד, ישראל ביתנו, העבודה, מרצ ורע"ם, לעומת גוש נתניהו - 59, ואילו בתווך כחול לבן-התקווה החדשה 11, הרשימה המשותפת 6 והרוח הציונית 4.

בסקר השתתפו 701 משיבים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, 616 יהודים ו־85 ערבים. הסקר נערך ב־27־28 ביולי 2022. טעות הדגימה המרבית בסקר זה היא 4.2%.