נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שקל לבטל את תכניתו להכיר בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את השגרירות לעיר לאחר שחש שראש הממשלה באותה תקופה בנימין נתניהו לא מעוניין בכך, כך כותב יועצו הבכיר של טראמפ ג'ארד קושנר בספרו שצפוי לצאת לאור ב-23 באוגוסט.

למה זה חשוב:

בתקופה שלפני החלטת טראמפ ולאחריה נתניהו הכחיש בתוקף טענות לפיהן הוא לא רצה שטראמפ יעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים.
 
לשכת ראש הממשלה אף פרסמה אז ציטוטים מתוך שיחות שנתניהו קיים עם טראמפ בימים שלפני ההחלטה ובהם הוא מעודד את הנשיא להעביר את השגרירות.
 
מאחורי הקלעים:
 
קושנר כותב בספרו כי בשיחת טלפון שקיים עם נתניהו ב-5 בדצמבר 2017, יממה לפני ההכרזה על ההכרה בירושלים כבירת ישראל, טראמפ עידכן את ראש הממשלה על החלטתו.
 
"ביבי אמר שהוא תומך בהחלטה של הנשיא אם זה מה שהנשיא רוצה לעשות אבל לא נשמע נלהב במיוחד", מציין קושנר בספרו.
 
קושנר מוסיף כי טראמפ חשב שנתניהו לא שמע טוב או לא הבין את דבריו ולכן חזר עליהם פעם נוספת. טראמפ אמר לנתניהו שכאשר הזמן יגיע הוא מצפה מישראל לשבת לשולחן המו"מ ולהגיע להסכם עם הפלסטינים.

ג'ארד קושנר (צילום: רויטרס)
ג'ארד קושנר (צילום: רויטרס)

 
אלא שגם בפעם השניה, טוען קושנר, התגובה של נתניהו לא היתה נלהבת. קושנר כותב כי בשלב הזה בשיחה טראמפ התחיל להתלבט האם הוא עשה את ההחלטה הנכונה.
 
טראמפ שאל את נתניהו מדוע הוא צריך לקחת סיכון כזה ולהעביר את השגרירות לירושלים אם הוא מתרשם שזה לא כל כך חשוב עבור ראש ממשלת ישראל. "ביבי אני חושב שאתה הבעיה", אמר טראמפ לנתניהו לפי קושנר.
 
יועצו הבכיר של טראמפ כותב כי נתניהו הגיב בקרירות להאשמה של הנשיא וציין כי הוא חלק מהפתרון ולא חלק מהבעיה. "אחרי שהשיחה הסתיימה יכולתי לראות שטראמפ היה מתוסכל", כותב קושנר.