המדינה הודיעה היום (ראשון) לבית המשפט שתקצר את תורנויות המתמחים ברפואה ל-16 שעות, אבל תחל לעשות זאת ב-1.9.23, כשנה וחמישה חודשים לאחר המועד המקורי. בהודעה נכתב בין היתר כי אם צרכי העבודה יחויבו, שעת התורנות תוארך בכשעתיים ל-18 שעות. כמו כן, יום העבודה יקוצר ראשית בבתי החולים בפריפריה.

"חוזרים חזקים יותר": הנושא ששב לאיים על בתי החולים

בחודש אפריל האחרון דן בג"ץ בעתירה של שירותי בריאות כללית נגד שר הבריאות, משרד הבריאות ושרת הכלכלה ורצונם לקדם את רפורמת קיצור התורנוויות של המתמחים בפריפריה. בתום הדיון, הוחלט לדחות לעיון את ההחלטה. בכללית טוענים כי יישום מעכשיו של קיצור התורנויות בפריפריה יפגע בבריאות הציבור בצורה אנושה מאחר והתנאים הדרושים לקיומה - תוספת תקציב ותקנים של לפחות 300 רופאים - מומשו. 

גם מנהלי בתי החולים בפריפריה אומרים שהמתווה לקיצור התורנויות אינו ישים בגלל מחסור במשאבים שכבר קיים ויגדל עוד יותר עם החלת הרפורמה. מנגד, במשרד האוצר כאמור מתנגדים להעברת תקציב נוסף, וטוענים כי עלפי דוח שלהם, יש בבתי החולים בפריפריה תקנים לא מאויישים.

על פי דו"ח הביניים ליישום המתווה לקיצור התורנויות שהוגש לשר הבריאות ניצן הורוביץ,  קיצור יום העבודה בעשרת בתי החולים בפריפריה יחל באופן מדורג. ככלל, שעות העבודה היומיות לרופא המבצע תורנות במחלקות האשפוז יקוצרו במתכונת של 16 שעות עבודה + 2 שעות לצורך העברת משמרת

 לרופאים תינתן האפשרות לבחור האם לקצר תורניות גם בימי שישי ושבת או לחלופין להישאר במתכונת העבודה הנוכחית. שינוי שיטת העבודה במחלקות לרפואה דחופה (חדרי מיון) בבתי חולים בכל הארץ, על בסיס מעבר לעבודת משמרות, המתבססת על רופאים מתמחים ומומחים ברפואה דחופה.

יישום הרפורמה היה אמור להתחיל ב-1 באפריל, אולם יום לפני כן הודיעה המדינה כי צפוי להתקיים דיון מכריע בנושא אצל ראש הממשלה. עם זאת, המתווה לא יצא לפועל מאחר והאוצר לא העביר לכך את התקציב הדרוש.