בשנים האחרונות סושי הפך לאחד המאכלים הפופולריים והאהובים בארץ ובעולם. למעשה, רול אחד מכיל בתוכו גם ירק, גם חלבון וגם פחמימה - לכאורה, ארוחה שלמה ואולטימטיבית. עם זאת, התכוננו להפתעה: סושי לא בהכרח דיאטטי. בפתח תוכניתה ב-103FM, הסבירה ד"ר מאיה רוזמן מדוע: "כשמדובר בסושי טמפורה או מטוגן, עולה מספר הקלוריות על זו הקיימת במנת שווארמה בלאפה, יותר מצלחת פסטה ברוטב שמנת".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

ערך בריאותי:

האורז: אמנם אינו מכיל שומן, אבל מדובר באורז לבן שדל בוויטמינים, דל בסיבים תזונתיים, ובאופן כללי אינו תורם לגוף שם דבר חשוב לבריאות, מדובר בפחמימה ריקה.

האצה: דלה מאוד בקלוריות (בממוצע 20 קלוריות במאה גרם), עשירה מאוד במינרלים כמו סידן, ברזל וגם יוד.

דגים נאים: כמות הדג בסושי עלולה להיות קטנה עד שאינה נחשבת למנת חלבון בארוחה. בנוסף לכך, בדגים נאים קיימת סכנת הימצאות חיידק שקרוי ליסטריה, שעלול לגרום להפלות. לכן, סושי אינו מומלץ בהריון, כולל סושי צמחוני אותו עושים על אותו משטח בו היו דגים נאים. סושי צמחוני ביתי כמובן אינו מסוכן גם בזמן הריון.

טופו: מחקרים שהצטברו בשנים האחרונות מעידים על כך שפיטואסטרוגנים אלו מפחיתים את הסיכון לסרטן מסוגים שונים, ואין בעיה בצריכת סויה גם על בסיס יום יומי. כמות הטופו בסושי נמוכה ולא תמיד מחליפה את מנת החלבון בארוחה.

ירקות: מלפפון, גזר ואבוקדו, הם המילוי הדל ביותר בקלוריות והעשיר ביותר בסיבים תזונתיים, אבל גם אם הם המילוי היחיד בסושי, הם בכמות קטנה שלא יכולה להחליף מנה של סלט ירקות טריים בארוחה.

ומה עם הקלוריות? ד"ר מאיה רוזמן הסבירה כי "הקלוריות בסושי מגיעות בעיקר מהאורז שהוא לא דל בקלוריות. פחות משפיע המילוי, וזאת מאחר שהוא בכמות קטנה מאוד ופחות משמעותי מבחינה זו. הערך הקלורי של האורז עולה כמובן אם הוא מטוגן, או כשיש ציפוי פנקו".

קצת מספרים:

  • רול סושי מאקי קטן רגיל - 100 קלוריות
  • רול אינסיידאאוט סלמון אבוקדו החל מ 150 ועד- 330 קלוריות תלוי
  • רול אינסיידאאוט טמפורה – 480 קלוריות
  • רול גדול של סושי מטוגן – 1200-900 קלוריות. כמו מנת שווארמה

בהמשך אמרה ד"ר רוזמן: "ועוד לא הזכרנו את הרטבים והמטבלים... בכפית אחת קטנה של ספייסי מיונז - 50 קלוריות. בכף רוטב טריאקי כ־30 קלוריות , ולזכור שיש חצי כפית מלח בכל כף רוטב סויה. מה הפתרון? בזמן דיאטה, אפשר לאכול במקום ארוחת ערב / צהריים רול אחד אינסיידאאוט או שני רולים מאקי רגילים, ברוטב סויה (וכמובן ללא מילוי מטוגן), יחד עם סלט ירקות. מאחר שזו ארוחה דלת חלבון, עדיף לא להתבסס על ארוחת סושי כזו בכל יום בזמן הדיאטה, אלא רק כגיוון בלבד".