מסר מטהרן: ראש הארגון לאנרגיה אטומית של איראן, מוחמד אסלאמי, אמר הבוקר (שני) כי "לאיראן יש את היכולת לייצר פצצת אטום, אך אין לה כל כוונה לעשות זאת", כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס". זאת, על רקע המבוי הסתום בשיחות המשא ומתן בין איראן למעצמות.

דבריו של אסלאמי מגיעים על רקע הדיווח באתר "איראן אינטרנשיונל", המזוהה עם האופוזיציה האיראנית, לפיו ערוץ טלגרם המקורב למשמרות המהפכה פרסם ש"פרויקט עמאד" לייצור פצצת אטום, אשר נחשב באיראן לסודי ביותר, יימשך במקביל במתקן הגרעיני פורדו ויבוצע במקרה של תקיפה על מתקן הגרעין נתנז.

כמו כן, דווח כי משמרות המהפכה פרסמו סרטון של צנטריפוגות IR-6 מתקדמות במתקנים התת-קרקעיים של פורדו, שיכולות לטענתם "להפוך את תוכנית הגרעין של איראן לתוכנית נשק גרעיני בהרף עין". הפרויקט הסודי, נוצר על פי הדיווח בשל החשש כי המתקן הגרעיני נתנז פגיע, וזאת על אף טענתם כי המתקן בפורדו עמיד בפני כל תקיפה, אפילו של פצצות גרעיניות. כמו כן, ערוץ הטלגרם המקורב למשמרות המהפכה אף טען כי "איראן תוכל להפוך את ניו יורק לחורבן וגיהינום".

מתקן הגרעין באיספהאן, איראן  (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין באיספהאן, איראן (צילום: רויטרס)

כזכור, איראן הביעה נכונות לחתום על הסכם הגרעין על פי תנאיה. עם זאת, אסלאמי הודיע כי ארצו לא תפעיל מחדש את המצלמות במתקני הגרעין שלה, שאותן התקינו סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית) "עד אשר יושב על כנו הסכם הגרעין מ-2015".

בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, האשים את מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי ב"גישה לא מקצועית ולא קונסטרוקטיבית כלפי תוכנית הגרעין של איראן". עוד הוסיף כי "חלק מדבריו של גרוסי מבטאים את דעותיהם של גורמים רשמיים במשטר הציוני". למרות זאת, הדובר הוסיף כי איראן מעולם לא נטשה את שולחן המו"מ, "אולם אנו לא פועלים באופן רגשני או פזיז בעניין זה, ואיראן לא מקריבה את ענייני האומה. רוב גורמי סבא"א ביקרו במתקני איראן הקשורים לגרעין. למרות זאת, הפעולה המועילה הזו מצדנו לא זכתה למענה ראוי מצד סבא"א. לאיראן יש יוזמה רבה וגמישות בשיחות הגרעין. אנו מאמין שאם ארה"ב תפעל בתום לב ובאופן בונה כמונו, נהיה קרובים להסכמות".