סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM, והתייחס לפריימריז במפלגת מרצ בהם הוא מתמודד מול זהבה גלאון. בפתח דבריו, התייחס לוויכוח הפנימי בין השניים וטען כי מדובר בוויכוח על דמותה של המפלגה. 

"היא אשת העבר": יאיר גולן מחריף את הטון ותוקף את זהבה גלאון

"אני טוען בתוקף שמרצ צריכה להיות מפלגה פתוחה, מזמינה, שמדברת בשפה שתופסת את הקהל הישראלי, מפלגה שגדלה, שרוצה שלטון, שיודעת שלטון ומתאמנת לשלטון. אנחנו חייבים לצאת מעורנו. הפרויקט הזה של מרצ, שבמשך 15 השנים האחרונות עם ממוצע מנדטים של 4.375 לא יכול להימשך עוד. גלאון אולי חוזרת, אבל זו לא חזרה בריאה, זו חזרה אל העבר. אנחנו צריכים להתמודד עם העתיד", הסביר.

כשנשאל מה הוא הולך להגיד לציבור, השיב: "אני לא חושב שמבחינת תפיסת עולם יש הבדלים ביני לבין זהבה גלאון, אבל מבחינת הסגנון ומבחינת הכיוון יש הבדלים גדולים. דבר ראשון, מרצ חייבת להיות מפלגה ציונית. אסור שנתבייש בעניין הזה ואסור שנפקיר את המושג הזה לימין. שמאל ציוני זה דבר שהוא מאושיות ההיסטוריה הציוניות, ולא יכול להיות שהוא נעלם מהנוף". 

"מדינת ישראל היא ביתו הלאומי של העם היהודי, מדינה חופשית, שוויונית ודמוקרטית. זו מבחינתי הציונות שלי. ככה זה מופיע במגילת העצמאות שלנו, לא יכול להיות שאנחנו סוטים מהעניין הזה ואסור שנגיד שמרצ מפלגה לא ציונית, כי זה מרתיע אנשים. הדבר השני, אנחנו חייבים לדבר בשפה שלא דוחה מעלינו אנשים", ציין. 

כשנשאל על תמיכת החברה הערבית במפלגה, אמר: "כל הסיפור המופרך הזה שלערבים מפריע שאנחנו מציירים את עצמנו כציונים, אין לו אחיזה במציאות. מה שהציבור הערבי רוצה זו מפלגה ציונית שדואגת באמת לענייניו, שמקדמת אותו. אין אחד שהטיח בי את העניין הזה שאמר שזה יוצר איתו בעיה. אין ולא יהיה". 

לטענתו, ציונות של השמאל הישראלי היא ציונות מזמינה, "היא ציונות של מגילת העצמאות, היא קוראת לציבור הערבי להשתתף באופן שוויוני בבניין המדינה. אין שום בעיה".

על השאלה האם הוא תומך בהפרדת דת ומדינה, השיב בחיוב: "ביני לבין זהבה גלאון אין הבדל אמיתי בתפיסת העולם, בעקרונות, יש הבדל גדול בהתנסחות ובמטרות של המפלגה. מפלגה לא צריכה להיות קטנה, אקסקלוסיבית וצודקת כל הזמן. מפלגה צריכה להיות ארגון שרוצה לגדול". 

זהבה גלאון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
זהבה גלאון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כשנשאל אם זכויות להט"בים הן עניין אזוטרי בקמפיין, ענה כי "לא, מה פתאום. זה נושא מהותי, נושא חשוב. אבל ברגע שאנחנו עוסקים בזה ודוחים מעלינו את הציבור בסוגיה הכי חשובה למדינת ישראל שהיא בעיניי ההיפרדות מהפלסטינים, אף אחד לא מאזין לכל השאר. אנחנו חייבים להפוך להיות רלוונטיים, וכדי שזה יקרה, צריך דגל אחד ברור מונף על ראש התורן".  

בסיום, הדגיש מדוע לדעתו הוא צריך לנצח בפריימריז: "זהבה כבר הובילה את המפלגה מספר שנים, דמותה הייתה על שלטי חוצות, הייתה לה דמות ב'ארץ נהדרת', אני עוד לא התחלתי. זהבה עם חמישה מנדטים, זו התקרה שאליה היא יכולה להגיע. זה לא סתם שבני גנץ ויאיר לפיד בירכו אותה, השיקו לה את הקמפיין, כי הם יודעים שהיא לא מאיימת עליהם".

"אני בראש מרצ יודע להביא מנדטים נוספים, להגדיל את המפלגה, לדבר אל צעירים בשפה שהם באמת יכולים לחיות איתה, הרי אף אחד לא רוצה לחוש שהוא הבן אדם הכי נורא בעולם. אנחנו רוצים להגדיל את המפלגה", סיכם. 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM