נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ רצה להביע תמיכה פומבית ביו"ר כחול לבן בני גנץ לראשות הממשלה לפני הבחירות שהתקיימו במרץ 2020 - כך חושף חתנו של טראמפ, ג'ארד קושנר, בספרו החדש שיתפרסם ב-23 באוגוסט. קושנר שימש באותה תקופה כיועצו הבכיר של הנשיא האמריקני.

למה זה חשוב:

דבריו של קושנר מעידים עד כמה היו היחסים בין טראמפ לבין בנימין נתניהו גרועים באותה תקופה ועד כמה הנשיא האמריקני התלהב מיריבו הפוליטי של נתניהו בני גנץ לאחר הפגישה ביניהם ב-27 בינואר 2020 ערב הצגת התכנית לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מאחורי הקלעים:

קושנר כותב בספרו כי הרקע לדברים היה נאומו של נתניהו בטקס הצגת "עסקת המאה" בבית הלבן ב-28 בינואר 2020 במהלכו הוא הכריז כי יפעל לסיפוח בקעת הירדן וההתנחלויות בגדה המערבית, דבר שלטענת קושנר הנשיא טראמפ כלל לא הסכים לו. יועצו הבכיר של טראמפ מציין כי לפני הטקס בבית הלבן הוא ביקש בצורה מפורשת משגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר שנתניהו יישא נאום קצר ויתעלה מעל לפוליטיקה. "גם בתוכן וגם בסגנון הנאום היה לא בכיוון. לא היתה בו קריאה לפיוס עם הפלסטינים. זה היה נאום של קמפיין בחירות עבור הבוחרים שלו בבית והוא הציג את התכנית שלנו בצורה מעוותת", כותב קושנר.

בנימין נתניהו, ג'ארד קושנר (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
בנימין נתניהו, ג'ארד קושנר (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

קושנר כותב כי הוא חש חוסר נעימות כלפי השגרירים הערבים שהגיעו לטקס כדי להביע תמיכה תכנית טראמפ ושמעו את נתניהו מדבר על סיפוח. "הבטחתי להם שתהיה תכנית מאוזנת עם פשרות משני הצדדים וזו לחלוטין לא היתה העסקה שביבי תיאר בנאום שלו", הוא מדגיש.
לדברי קושנר, כאשר הסתיים הטקס הוא צעד עם הנשיא חזרה לחדר הסגלגל וטראמפ הביע אכזבה מנתניהו. "ביבי נתן נאום בחירות, אני מרגיש מטונף", אמר טראמפ לפי קושנר.

יועצו הבכיר של טראמפ סיפר כי לאחר הפגישה עם יו"ר כחול לבן בני גנץ שהתקיימה יום קודם לכן הנשיא האמריקני שיבח את הרמטכ"ל לשעבר ואמר כי הוא אוהב אותו מאוד. לטענת קושנר זמן קצר לפני הבחירות בישראל במרץ 2020 פנה אליו טראמפ ושאל האם כדאי לו לנקוט בצעד חריג ולתמוך פומבית במועמדותו של בני גנץ לראשות הממשלה. בכיר לשעבר בבית הלבן אמר לוואלה! כי קושנר והשליח האמריקני אבי ברקוביץ' ייעצו לטראמפ לא להתערב בבחירות בישראל ולהתמודד עם כל תוצאה שתהיה.

מה הלאה:

טראמפ מתכנן להתמודד בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2024. בראיון שהעניק בסוף יוני לרשת Newsmax אמר טראמפ שהוא התאכזב מנתניהו, אך לא פסל את האפשרות שיתמוך בו אם ראש הממשלה לשעבר יתמודד שוב בבחירות. "אני אחשוב על זה", אמר טראמפ.