מחקר חדש בתמיכת ובמימון המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף משרד הבריאות, הצביע על קשר בין חשיפה סביבתית לזיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה לתחלואה בסרטן בין השנים 1967 ל-2012. המחקר בחן את השנים שטרם התוכנית הלאומית למפרץ חיפה שהוביל המשרד, שיישומה הביא להפחתה משמעותית בפליטות המזהמים במפרץ חיפה.

אזור מפרץ חיפה הוא אחד המטרופולינים הגדולים בישראל ומכיל אזור תעשייה גדול ומגוון, הכולל בין השאר בית זיקוק ומתחם פטרוכימי, תחנת כוח ומפעלים רבים. הוא אינו חריג כיום בישראל מבחינת ריכוזים של מזהמי קריטריון באוויר בהשוואה למטרופולינים אחרים בישראל, אולם מרשם הפליטות לסביבה ונתונים אחרים מראים שמתקנים רבים במפרץ פולטים כמויות ניכרות של תרכובות אורגניות נדיפות (VOCs) ומתכות כבדות, שחלקן מזיקות לבריאות האדם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג הסבירה: "המחקר מצביע על הצורך הדחוף לפנות את התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, ולספק לתושבי העיר והמטרופולין הצפוני אוויר נקי, בריאות ואיכות חיים. החלטת הממשלה לפינוי המפעלים שקיבלנו השנה היא צעד בכיוון הנכון, ויש להאיץ את ביצועה ולקדם את ישראל לעידן של כלכלה מאופסת דלקים פוסיליים".

המחקר, שבחן את הקשר בין זיהום האוויר התעשייתי לתחלואת סרטן, אסטמה ומחלות אטופיות (אלרגיות) אחרות במפרץ חיפה, עבר ליווי ואישור ביצוע על ידי ועדה מלווה שכללה את אנשי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, המתמחים בתחום. הוא סיפק ראיות לכך שמגורים באזורים חשופים לזיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה קשורים להיארעות סרטן בשנים 1967 ל-2012.

החיסון נגד אבעבועות הקוף יוצא לדרך: אלו האנשים שיהיו זכאים לקבלו

המחקר מצא, כי בין השנים הללו, חשיפה לזיהום אוויר תעשייתי במפרץ חיפה נקשרה לסיכון מוגבר לחלות בסרטן בין 7% ל-16% (לאחר תקנון למין, שנת לידה, סוג יישוב, ארץ מוצא, חשיפה לתחמוצות חנקן וציון קוגניטיבי) בתלות בהיקף החשיפה לזיהום אוויר תעשייתי, במקרים של: סרטן השד בנשים, סרטן מערכת העצבים המרכזית, סרטן ראש וצוואר, לוקמיה, מלנומה וסרטן בלוטת התריס.

עם זאת, יש לציין כי לא הייתה לחוקרים האפשרות לקחת בחשבון גורמים שעשויים להיות משמעותיים גם הם בהתפתחות סרטן, כגון עישון או כל חשיפה תעסוקתית רלוונטית.

תוצאות המחקר התפרסמו במסגרת קול קורא של לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה. את המחקר ערך פרופ' רענן רז מביה"ס לבריאות הציבור ומרכז הקיימות באוניברסיטה העברית, בשיתוף פעולה עם פרופ' דוד ברודאי מהטכניון, פרופ' גלעד טוויג מחיל הרפואה ומכון גרטנר, פרופ' ליטל קינן-בוקר מאוניברסיטת חיפה ומהמרכז הלאומי לבקרת מחלות במשרד הבריאות וחוקרים נוספים.

בעשור האחרון המשרד להגנת הסביבה פועל רבות להפחתה משמעותית של פליטות חומרים מזהמים במפרץ חיפה. בין היתר, הוביל המשרד את התוכנית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה בין השנים 2015 ל-2020 – כלומר, אחרי השנים שנבדקו במחקר.

על פי המשרד להגנת הסביבה, לאורך השנים חל שיפור משמעותי באיכות האוויר במפרץ חיפה: בשנות התוכנית נרשמה הפחתה של 56% מפליטות המזהמים האורגניים הנדיפים במפרץ חיפה – שכוללים חומרים מסרטנים. התוכנית שמה דגש על פליטות מזהמים אלה ואף הצליחה בכך מעבר ליעד שהוצב (שהיה 48% ביחס לפליטות בשנת 2014). בנוסף, לאחר השנים שנבדקו במחקר התרחש מעבר לגז מחצבים, שהוריד בצורה משמעותית את תחמוצות החנקן, אשר זיהמו ופגעו בבריאות הציבור.