מפכ"ל המשטרה, קובי שבתאי, פרסם היום (שני) איגרת תגובה לדוח ועדת מררי, שהוא תוצר של בדיקה מעמיקה ביותר שביצע צוות של משרד המשפטים ומומחים טכנולוגיים בראשותה של המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עורכת הדין עמית מררי, ובחן את התנהלות במשטרה בפרשת תוכנות הרוגלה פגסוס.

פרשת NSO: "המשטרה לא חדרה לטלפונים בלא צו, אך התגלו ליקויים"

מנכ"ל NSO חשף: אלו יכולות התוכנה שמכרנו למשטרה

"צוות הבדיקה פרסם את מסקנותיו, אשר אינן משתמעות לשני פנים: משטרת ישראל פעלה במסגרת סמכותה לקיים האזנות סתר כלפי חשודים בעבירות פשע בלבד, על בסיס צווים שיפוטיים תקפים ובמסגרת נהלים ברורים ומוקפדים", ציין המפכ"ל שבתאי בפתח דבריו, "לא ריגול, לא 'שאיבות של טלפונים', לא איסוף מודיעין פרוע, ולא הסתרה במחשכים. המשטרה תהיה רשאית לחזור ולהפעיל כלי סייבר מתקדמים בתחום זה גם בעתיד".

"הקמת צוות בדיקה לטענות שהופנו כלפי המשטרה, היה מהלך הכרחי שאני קראתי לו ותמכתי בו", הוסיף, "מדובר היה בצורך לאומי להידוק האמון ותחושת הביטחון, שהיה מי שניסה לסדוק, בין החברה הישראלית לבין המשטרה המשרתת אותה. אני מודה על הבדיקה המקיפה והמעמיקה שנערכה ע"י מיטב המומחים ובראשותה של המשנה ליועמ"ש וזאת מבלי להותיר אף סוגיה שלא נבחנה עד תום, ללא הנחות."

לאחר מכן כתב המפכ"ל כי "בדיקה זו ומסקנותיה יסייעו למשטרה לממש את אחריותה על פי חוק ולטייב את פעולותיה. משטרת ישראל מתמודדת בנחישות בלתי מתפשרת מול אתגרים חברתיים וביטחוניים וחרף המשאבים המוגבלים, מבצעת משימתה בהתאם לחוק, מתוך אמונה מלאה בצדקת הדרך. השבת אמצעי הסייבר לפעילות שוטפת במשטרת ישראל – מוכיחה יותר מכל את חוקיות פעילותה של המשטרה. בידינו האחריות להשיב את היכולות הטכנולוגיות לפעילות מהר ככל הניתן בכפוף להמלצות צוות הבדיקה".

יחידת הסייבר של המשטרה. פרשת פגסוס (צילום: דוברות המשטרה)
יחידת הסייבר של המשטרה. פרשת פגסוס (צילום: דוברות המשטרה)

"עין בוחנת כלפי גופי אכיפת החוק במדינה דמוקרטית - ראויה להישמר", ציין, "אך הציפייה האזרחית היא לביקורת יסודית ומבוססת, התואמת את המציאות. נדרשנו להתמודד אל מול סיקור עיתונאי שהוליך את הציבור שולל, באופן שלוח רסן. אמירות חסרות שחר, ניסו לתאר מציאות מעוותת בה בוצעה השתלטות על מכשירי טלפון של רשימה ארוכה של אישי ציבור ואזרחים לצורך איסוף מידע, ללא כל בקרה, ללא צו שיפוטי, תוך מחיקת רשומות, והסתרה מכוונת וזדונית של מידע משופטים – אמירות אלה הופרכו כעת סופית".

לסיום כתב שבתאי: "בהתאם למסקנות הבדיקה נדרש לקדם ללא דיחוי חקיקה עדכנית של סמכויות המשטרה בתחום הסייבר. הצעות חוק בנושאים אלה ממתינות לחקיקה מזה שנים אך עדיין לא קודמו. מדובר בצורך חיוני מהמעלה הראשונה על מנת שמשטרת ישראל תוכל ממש את אחריותה ולהגן על הציבור. משטרת ישראל מברכת על מסקנה זו ורואה חשיבות עליונה בעדכון הנדרש ליכולות הטכנולוגיות המתפתחות. משטרת ישראל תמשיך להוות מגדלור לערכיות, יושרה מקצועית, שליחות ומסירות – כך היה וכך יהיה".

כאמור, לפי הדוח, הצוות בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עמית מררי, מצא כי בכל המערכות הטכנולוגיות להאזנה לתקשורת בין מחשבים שבידי משטרת ישראל שנבדקו, לא נמצאה כל אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל פועלת להדביק טלפונים ניידים בלא צו שיפוטי המתיר לעשות כן. בכלל זה, לא נמצאה אינדיקציה לכך שמשטרת ישראל ביצעה חדירה בלא צו שיפוטי לטלפונים הניידים של אלה אשר שמותיהם פורסמו בתקשורת, באמצעות תוכנת פגסוס של חברת NSO, כפי שנטען.