עשרות חיילים שלוקחים חלק במיזם החינוכי "צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם", שמובילה רשות העתיקות, חשפו מחדש במהלך החודש האחרון מנזר נשים בן כ־1,500 שנה סמוך לשוהם. זאת לאחר שחלק קטן מהאתר, שנמצא בתוך שטח אש, נפגע בשוגג בידי צה"ל.

לאחר שכוסה והוחבא: חיילים חשפו ממצא היסטורי בן כ-1,500 שנים

מבנה המנזר נחפר לפני כ־20 שנה על ידי ד"ר עוזי דהרי וד"ר יחיאל זלינגר מרשות העתיקות, ומאז כוסה לצורך שמירתו ולא ניתן היה לראות אותו. לאחרונה בעקבות מבצע החפירה התאפשרה הצצה מחודשת אליו.

"בחפירה שנערכה בעבר במנזר נחשפו שני מבנים, שאחד מהם הוא כנסייה המרוצפת בפסיפס צבעוני המציג סצנות מן החי והצומח", סיפר איסי קורנפלד, ארכיאולוג רשות העתיקות. "עוד נמצאו מערכת קבורה תת־קרקעית, חדרי המנזר העיקריים, חדרי התבודדות של נזירות, אולם מבוא בחזית הכנסייה, חדר מבוא ומגדל ובו חדרי מגורים. נחשף גם מבנה שני שבו מטבח, אכסנייה לצליינים וחדר אוכל".

עדויות מהחפירה מכוונות לכך שבמקום השתמרה מסורת של קדושה נשית. ד"ר איתן קליין מרשות העתיקות העלה את האפשרות שזהו ציון הקבר של חנה - אחת הנביאות המוזכרות בספר שמואל, אשר סימלה אדיקות דתית ופריון. לפי המקורות, חנה הייתה אישה עקרה שזכתה בבנה שמואל, לאחר שנדרה נדר למסור את בנה לכהונה עם היוולדו.

בחפירה הקודמת של רשות העתיקות, שבראשה עמד אלי אסקוזידו, התגלו באתר כמה שלדי נשים, אשר ככל הנראה רצו להיקבר ליד דמות קדושה זו. קורנפלד ציין: "ההשערה היא שכפי שהיה נהוג בעת העתיקה, הכנסייה העתיקה משמרת מסורת קדומה עוד יותר והיא הוקמה כאן בהמשך לקבורת חנה".

מנהל המיזם גיא סלעי מסר: "החפירה בחורבת חני היא דוגמה ללקיחת אחריות של מפקדים על סביבתם - ביצוע פעולה ערכית ומשותפת של ארכיאולוגים, מפקדים וחיילים שיהיו אזרחי המחר לשיקום אתר עתיק, המאפשרת לנו להיחשף ולהתחבר למורשת הארץ של כולנו".