הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית "דרך שווה" יצאה אתמול בבוקר לדרך על רקע תלונות של נוסעים על תקלות ונהגים שעדיין לא התרגלו לעידן החדש. חלק מהתקלות היו של נוסעים שלא קנו את הכרטיס התואם עבורם, אבל גם היו נוסעים שלא הצליחו לתקף באוטובוסים את הרב־קו, בהתאם לרפורמת התעריפים החדשה.

כמה יעלה חופשי-חודשי ומי ייסע בחינם: כל מה שצריך לדעת על הרפורמה בתחבורה הציבורית

רפורמה בתחבורה הציבורית: הנחות ענק בנסיעות ברחבי הארץ | כל הפרטים

הקרונות החשמליים של רכבת ישראל, וידאו: אוהד אמיתון / TPS

היו גם נוסעים מבוגרים, מעל גיל 75, שטרם הספיקו לעדכן את הרב־קו, המעניק להם נסיעה ללא תשלום. "היה תור ארוך מאוד ואחרי יותר מחצי שעה של עמידה בחום הכבד החלטתי לוותר", סיפרה תושבת ותיקה בתל אביב. לנוכח התורים הארוכים היו יוזמות מקומיות למבצעים עבור האוכלוסייה המבוגרת שזכאית לנסיעה ללא תשלום. "הגעתי היום למועדון שבו אני פעילה בשכונת יד אליהו בתל אביב וסידרו לי את הרב־קו החופשי", סיפר תושב ותיק.

שרת התחבורה מירב מיכאלי הגדירה את התקלות כ"חבלי לידה" והעריכה שהן ייפתרו בהקדם. "רוב התקלות שאירעו בבוקר כבר מאחורינו", היא הוסיפה. מיכאלי הגיעה לרגל השקת הרפורמה לתחנה המרכזית בבאר שבע עם בכירים נוספים במשרד התחבורה, בהם מנכ"לית המשרד מיכל פרנק וראש רשות התחבורה הציבורית בפועל רן שדמי.

במשרד התחבורה ציינו כי הרפורמה מביאה "בשורה משמעותית בתעריפי התחבורה הציבורית, שמעתה יהיו שווים, הוגנים ומשתלמים יותר".
"אני מאושרת לפגוש כל כך הרבה אזרחים שמחליפים את הכרטיסים שלהם בתעריפים החדשים והמשתלמים בתחבורה הציבורית. עכשיו באמת הרבה יותר משתלם לנסוע בתחבורה הציבורית", ציינה מיכאלי בעת ביקורה בבאר שבע.

עם זאת, נגד הרפורמה, שיש בה בשורות, גם היו טענות. זאת מאחר שלצד ההטבות למשתמשים בתחבורה הציבורית יש גם קבוצות הנפגעות מהשינויים בתעריפים. הקבוצה הראשונה היא תושבי הערים שבהן נהוג התעריף הנמוך יותר של נסיעות עירוניות.

הקבוצה השנייה היא תושבים בפריפריה שעד כה שילמו תעריפים נמוכים יחסית בנסיעות הארוכות ומעתה הם ישלמו על פי מרחק הנסיעה.
קבוצה נוספת היא נוסעים מיהודה ושומרון, שזכו ל־50% הנחה בתשלום במזומן בנסיעה בתחבורה הציבורית, ובעקבות הפסקת השימוש במזומן (החל מאתמול), הם לא יזכו עוד להנחה.

קבוצה נוספת היא נוסעים שעשו שימוש בהסדר של "ערך צבור", שהעניק הנחה קבועה של 20% והוחלף בהסדרי חופשי־יומי וחופשי־חודשי, המעניקות בפועל הנחות באותו שיעור. כמו כן, תעריפי הנסיעה ברכבות התייקרו, ועבור נוסעים רבים, המקבלים החזר הוצאות נסיעה, המעסיק יוכל לבחור לשלם להם בתעריף הנמוך יותר באמצעות כרטיס נסיעה באוטובוס.