החשש מאיום גרעיני: מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, הזהיר אתמול (שני) בפתיחת ועידת מפתח למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) בניו יורק, כי העולם עומד בפני "סכנה גרעינית שלא נראתה מאז שיא המלחמה הקרה". בהתייחס למלחמה של רוסיה באוקראינה ולמתיחות בחצי האי הקוריאני ובמזרח התיכון, אמר גוטרס כי הוא חושש שמשברים "עם נימה גרעינית" עלולים להסלים.

"נוכל להחריב את ניו יורק": התוכנית החליפית של איראן להגיע לפצצה גרעינית
הסכם הגרעין ירד מהפרק? בכיר אמריקאי במסר חד משמעי

"האנושות רחוקה רק אי הבנה אחת, חישוב מוטעה אחד מהשמדה גרעינית", אמר גוטרס. הוא הדגיש כי "היה לנו מזל יוצא דופן עד כה, אבל מזל הוא לא אסטרטגיה", וקרא "להעלות את האנושות על דרך חדשה לקראת עולם נקי מנשק גרעיני".

מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרס (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
מזכ''ל האו''ם, אנטוניו גוטרס (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)

ההתכנסות שהתקיימה במטה האו"ם בני יורק, נדחתה מספר פעמים מאז 2020, עקב מגיפת הקורונה. מזכ"ל האו"ם הוסיף כי הוועידה היא "הזדמנות לחזק את האמנה ולהפוך אותה למתאימה לעולם המדאיג שסביבנו". כמו כן, אמר גוטרס: "חיסול נשק גרעיני הוא הערובה היחידה שלעולם לא ישמשו", אמר המזכ"ל והוסיף כי יבקר בהירושימה לרגל יום השנה להפצצת האטום של ארה"ב על העיר היפנית ב-6 באוגוסט 1945. "כמעט 13,000 נשקים גרעיניים מוחזקים כעת בארסנלים ברחבי העולם. כל זאת בזמן שסיכוני ההתפשטות גדלים ומעקות הבטיחות למניעת הסלמה נחלשים", הוסיף גוטרס.