בצל המתיחות הגוברת מול סין והחשש מהסלמה ביטחונית בעקבות הביקור: יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי, נחתה היום (שלישי) בטייוואן. ביקורה מעורר סערה גדולה באזור, לאחר האיומים של סין לפיהם "ארה"ב משחקת באש", אליהם הצטרפה גם רוסיה, שכינתה את הביקור "פרובוקציה שמטרתה ללחוץ על בייג'ינג". בתוך כך, בטאיוואן דווח כי כלי טיס סינים חדרו למרחב האווירי של המדינה לאורך היום.

בתגובה לביקור פלוסי, הצבא הסיני נכנס לכוננות גבוהה ויפתח ב"מבצעים צבאיים ממוקדים", כך אמר משרד ההגנה של סין. במקביל, פיקוד התיאטרון המזרחי של צבא השחרור העממי אמר כי הוא יבצע פעולות צבאיות משותפות ליד טייוואן, בהן תרגילי אוויר וים משותפים בצפון, דרום מערב, דרום מזרח טייוואן, ירי חי לטווח ארוך במצר טייוואן, ושיגור ניסויים בטילים בים מזרחית לטייוואן. 

בתוך כך, שר ההגנה של טאיוואן הודיע הערב כי במהלך היום חדרו לשטח האווירי של המדינה 21 כלי טיס מסין. 

"יש לנו זכות להפיל את המטוס": לאחר שסין איימה - פלוסי שחררה הודעה מפתיעה
"המנהיגים הסינים פחות רציונליים בימינו": חשש כבד בטיוואן לקראת ביקור פלוסי 

פלוסי מצידה הגיעה לטייוואן עם מסר ברור לסין, ואמרה שהמחויבות של ארה"ב לטייוואן דמוקרטית חשובה מאי פעם. "ביקורה של משלחת הקונגרס שלנו בטייוואן מכבד את המחויבות הבלתי מעורערת של אמריקה לתמוך בדמוקרטיה התוססת של טייוואן", אמרה פלוסי בהצהרה זמן קצר לאחר הנחיתה. "הסולידריות של אמריקה עם 23 מיליון תושבי טייוואן חשובה היום מתמיד, שכן העולם עומד בפני בחירה בין אוטוקרטיה לדמוקרטיה".

קבלת הפנים בטייוואן לננסי פלוסי (צילום: רויטרס)
קבלת הפנים בטייוואן לננסי פלוסי (צילום: רויטרס)

ננסי פלוסי בטיוואן (צילום: צילום מסך רויטרס)
ננסי פלוסי בטיוואן (צילום: צילום מסך רויטרס)

כאמור, משרד החוץ הרוסי הביע תמיכה במורת רוחה של סין בנוגע לביקור פלוסי באזור, והודיע כי הוא רואה בביקורו של פלוסי בטייוואן פרובוקציה על מנת ללחוץ על בייג'ינג. עוד הוא הוסיף כי רוסיה תומכת בעיקרון "סין אחת" של בייג'ינג, ושהיא נגד עצמאותה של טייוואן בכל צורה שהיא.

סין יצאה בתקיפות נגד ביקורה של פלוסי בטאיוואן, ושר החוץ הסיני אף שלח מסר מאיים לכיוונה של ארצות הברית: "אותם פוליטיקאים אמריקאים שמשחקים באש יגיעו לסוף לא טוב".  ממשרד החוץ הסיני אף נמסר בנושא כי במידה שביקור פלוסי אכן יתקיים, "צבא סין לא ישב בחיבוק ידיים וינקוט במעשים".

ביקור ננסי פלוסי בטיוואן (צילום: רויטרס)
ביקור ננסי פלוסי בטיוואן (צילום: רויטרס)