"איוודיאללו" – כך אומרים באמהרית "אני אוהב אותך". המשפט הזה יכול להיות מאוד שימושי עבורכם אם תגיעו ב-10.8 לפסטיבל "מחוללות בכפר" שייערך לקראת ט"ו באב - החג שבו בתקופת המקרא היו נשות ישראל יוצאות "לחולל בכרמים" ולמצוא לעצמן בן זוג, וייערך השנה בסימן עוצמה נשית. 

הפסטיבל, המתקיים זו הפעם השנייה, נערך בכפר ביתא ישראל – מרכז תיירותי חינוכי למורשת יהדות אתיופיה, השוכן בסמוך לקריית גת. בכפר מתקיימת פעילות חינוכית-חברתית, החושפת את אוצרות התרבות והמורשת של הקהילה האתיופית לכ-20,000 מבקרים בשנה, במגוון קבוצות מהארץ ומחו"ל. 

"מטרת מארגנות הפסטיבל השנה היא להביא לקדמת הבמה את העוצמה הנשית אתיופית, ליצור חיבורים בין כלל הגוונים בחברה הישראלית ולהעניק חווית שייכות, אהבה וקבלה לנשים באשר הן באמצעות כפר ביתא ישראל", אומרת הדר פנטהון, מנכ"לית עמותת "הנני", שהוקמה בשנת 2005 על ידי צעירים יוצאי אתיופיה. ב-15 השנים הראשונות לפעילותה העמותה הקימה וליוותה קהילות משימתיות של יוצאי אתיופיה בדרום הארץ, בנגב וביישובים המהווים פריפריה חברתית וגאוגרפית. 

"הקהילה האתיופית עשתה כברת דרך מדהימה בחברה הישראלית", אומרת פנטהון. "כמעט בכל עיר יש כיום מסעדה אתיופית, הרבה בזכות העובדה שמדובר במטבח שמציע מאכלים רבים ללא גלוטן. יש לנו חברי כנסת, זמרים ושחקנים, ועדיין יש לנו דרך לעבור. הבעיה החברתית שאותה מבקשת העמותה לפתור היא ביטויי הגזענות, האפליה והדעות הקדומות שאיתן נאלצת הקהילה האתיופית בישראל להתמודד, הנובעים מאי-הכרת אוצרות תרבותה, ערכיה ומורשתה של הקהילה".  

הדר פנטהון (צילום: יח''צ)
הדר פנטהון (צילום: יח''צ)

ומה משפיע יותר בעניין הזה: הפגנות או פסטיבל תרבותי?
"זה עניין קלאסי של הביצה והתרנגולת. ההפגנות היו מחויבות המציאות והן הצליחו לייצר שינוי. הצעירים שלנו קיבלו יותר במה, אבל כדי לייצר שינוי חברתי לא מספיק לצעוק ולהפגין. צריך גם להביע דברים חיוביים, ואין דבר יותר חיובי ומקרב מאוכל ומתרבות".

עברתם כברת דרך מאז שהייתם עדה נחמדה ותמימה. 
"ללא ספק. אני חושבת שזה שלב טבעי בהגירה. כאשר הקהילה האתיופית הגיעה לארץ, המבוגרים היו צריכים לעשות דרך, והם לא העזו למרוד במוסכמות, לכן טעו לחשוב שהם נחמדים ותמימים. מי שנולד בארץ והתחנך פה הרגיש שזה הבית שלו ולא הסכים להיות נחמד".

יכול להיות שהשינוי נעוץ גם בפוליטיקה? בכל זאת, יש לכם שרה, פנינה תמנו שטה. אולי השלב הבא הוא הקמת מפלגה אתיופית כמו "ישראל ביתנו" של הרוסים?

"אני לא בטוחה שמפלגה אתיופית היא דבר מבורך כל כך. הנציגות הפוליטית בכנסת לא אמורה לעזור לקהילה האתיופית, אלא לכלל החברה בכנסת. אנחנו לא רוצים להיות קהילה מובחנת עם תכניות משלנו. אנחנו ישראלים לכל דבר וכך נכון להתחבר לכלל החברה".

פול מון לנשים בלבד

בשנת 2009 הקימה העמותה את "כפר ביתא ישראל" בקריית-גת בשיתוף עם משרד החקלאות, במטרה לספק תעסוקה ומסגרת חברתית למבוגרים יוצאי אתיופיה, ולשנות את נקודת המבט על הקהילה האתיופית על ידי חשיפת אוצרות התרבות והמורשת של הקהילה. עם השנים הפך הכפר למרכז מבקרים חווייתי המארח כ-20,000 מבקרים בשנה במגוון קבוצות בארץ ומחו"ל.

בתוכנית הפסטיבל סדנאות של נשים מעוררות השראה. שרה אלבז סהלו, מטפלת הוליסטית גופנפש, תחבר את הקהל  לחוכמת הנשים באתיופיה; רחלי אסולין, עו"ס קלינית ומטפלת מינית וזוגית, תיתן בוסט של עוצמה נשית, מינית וזוגית ודפנה גרובר פיזיותרפיסטית מוסמכת, תחשוף את כל סודות רצפת האגן. הנשים יקבלו טיפים מועילים מהמאפרת המאסטרית אמווה קנו ותרגולי רפלקסולוגיה עם מאיה מקונן. 

אורית טשומה (צילום: דני פנטהון)
אורית טשומה (צילום: דני פנטהון)

בנוסף, ייערך מופע של הזמרת אורית טשומה, שתארח את הנסיכה Nala למופע חם במיוחד. לסיום תערך מסיבת פול מון עם ה-DJ המאסטרית מירי פטל. לכל אורך הפסטיבל יוצעו דוכני אמנות, אוכל וקוקטיילים במחירים נוחים. 

"מחוללות בכפר", 10 באוגוסט 2022 (י"ג באב), כפר ביתא ישראל (קריית גת). לרכישת כרטיסים: https://tickchak.co.il/31246