כיממה לאחר מעצרו של ראש הג'יהאד האסלאמי בשומרון, בסאם א-סעדי, וחתנו אשרף ג'דע אמש בג'נין, המתיחות במערכת הביטחונית בשיאה מחשש לפעולת תגמול של הג'יהאד האיסלאמי. במקביל, נמשכים מאמצי התיווך בין ישראל לארגוני הטרור. ערוץ אל-מיאדין דיווח כי המתווכים המצרים פועלים כדי להרגיע את המצב ברצועת עזה וביהודה ושומרון. 

בכיר ביחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש חושף: כך נלכד ראש הג'יהאד האיסלאמי בג'נין

"אחת הדמויות המשפיעות בגדה": האם מעצר א-סעדי צפוי להצית את השטח? | האזינו

מהמועצה האזורית אשכול נמסר הערב (שלישי) כי אין שינוי בהנחיות בחסימות הצירים. פעילות הקייטנות במתקני המועצה תתקיימנה מחר כרגיל. כמו כן, קווי התחבורה הציבורית הפנימיים פועלים למעט קו 11 לכרם שלום וקו 15 לישובי הפרסה. בחלק מהקווים חל שינוי זמני במסלולים. גם מחר לא תחודש התנועה מאשקלון לשדרות.

בעקבות כך, התושבים באזור מביעים את מורת רוחם מכך ששגרת חייהם נפגעת בשל איומים של ארגוני הטרור. שמעון אלחרט, תושב שדרות, בעל מסעדה, מגלה כי היום כלל לא הגיעו לקוחות לבית העסק שלו. "וזו תקופה שהמסעדה מלאה. היום להבדיל מפעמים קודמות, רק על כוונה לבצע ירי משביתים את כל העוטף. היום לימדו אותנו שהם לא צריכים לירות, רק לאיים ואז אנחנו מושבתים. אני לא מקבל את המשוואה הזו", אמר לוואלה!

אביבה פולד, תושבת נתיב העשרה, מודעת לכך שהפעולות נועדות להגן על חיי התושבים, אך גם היא משוכנעת שלהשבית את חייהם אינה הדרך הנכונה. "לא יכול להיות שארגון טרור ישבית לנו את החיים בחצי מדינה ויפגע לנו תושבי העוטף בפרנסה. אנחנו חייבים להחזיר את ההרתעה שלא קיימת כבר".

גיא, תושב כרם שלום הוסיף ואמר לוואלה!: "עוד פעם ארגוני הטרור קובעים את סדר היום בישראל. אין לנו טענות לצה"ל שעושה את עבודתו, אך מאידך לא ייתכן שארגוני הטרור משבתים אותנו בעוטף מתי שהם רוצים".
 
 כזכור, בעקבות מעצרו של א-סעדי, במערכת הביטחון החליטו לחסום לתנועה צירים מרכזיים בעוטף עזה וצירים הנמצאים בסמיכות לגדר הרצועה, זאת מחשש לירי צלפים ונ"ט. בהערכת מצב שנערכה בצה"ל הוחלט בצה״ל על המשך חסימות אזורים וצירים סמוכים לגדר המערכת. 

כביש 232 יישאר חסום במקטע שבין מפלסים לסעד, צירים חקלאיים ממערב לכביש יישארו חסומים גם. בנוסף, כביש 242 וכביש 2410, הנמצאים ממערב לכביש 232 יישארו חסומים גם כן. כביש מספר 4 יישאר חסום מצומת זיקים עד כביש הגישה למעבר ארז. כביש מספר 34 יישאר חסום מצומת יד מרדכי ועד צומת ניר עם. כמו כן, הכניסה לגבעת ״קובי״ (״אנדרטת הארבעה״) בשדרות, אנדרטת ״החץ השחור״, גבעת הפעמונים על שם אסף סיבוני ז״ל, גבעת נזמית וגבעת ״הפרש הבודד״ תישאר חסומה.

בנוסף, חוף זיקים יישאר סגור למבקרים, תנועת הרכבות בין אשקלון לבאר שבע לא תחודש ומעבר ארז וכרם שלום יישארו סגורים. בצה"ל מדגישים כי אין לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות באזור העוטף מטעמי ביטחון אישי וכי יש להמשיך להישמע להוראות הרשמיות שיימסרו על ידיו.

מפת החסימות בעוטף  (צילום: דובר צה''ל)
מפת החסימות בעוטף (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף לכך, מכללת ספיר הודיעה כי הלימודים במוסד יתקיימו מרחוק עד לסוף השבוע. זאת, עקב המצב הביטחוני וחסימות הכבישים. מצה"ל נמסר: "יודגש כי המרחב ייסגר לתנועה מחשש לאיום ישיר ועל מנת למנוע פגיעה אפשרית באזרחים". 

מנגד, ארגוני הטרור הפלסטינים ביהודה ושומרון מחריפים את הטון נגד ישראל. הג'יהאד האסלאמי קרא לכל הפלגים "לפעול בכל הכוח לחיזוק האינתיפאדה הבוערת ולהתעמת עם חיילי הכיבוש". עוד מסר הארגון, כי "נמשיך עם קו הג'יהאד וההתנגדות, בהגנה על עמנו, עד שנשיג את החירות שלנו. הסכסוך עם הכיבוש בוער ברצון ובנחישות של עמנו. מעצרו של א-סעדי לא יעצור את העימות, מחנה ג'נין יישאר בגדר סיוט של חיילי הכיבוש וסמל ההתנגדות".

כיפת ברזל בדרום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
כיפת ברזל בדרום (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

 מנהיג חמאס עבד אל רחמן שדיד אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית כי "התקופה הקרובה תהיה עדה למהפך של ממש בהתנגדות, שיתרחב לכל חלקי יהודה ושומרון". דובר הארגון, פאוזי ברהום,הדגיש כי "הפרקטיקות הישראליות ומדיניותה הביטחונית והצבאית, כמו מעצרם של סמלי ההתנגדות, לא יצליחו לכבות את המודעות של ההמונים כנגד הכיבוש. הוא לא יצליח לשבור את רצונם למנוע את הסלמת ההתנגדות החמושה. סמלי ההתנגדות משקפים את החשש הישראלי מפני הר געש נפיץ בגדה המערבית, ומפנים כל כיכר בשטחים לחזית פתוחה נגד חיילי הכיבוש והמתנחלים הציוניים. ההתנגשויות המתמשכות עם חיילי האויב יימשכו, ההתנגדות החמושה היא האסטרטגיה המוצלחת נגד האויב".