חודש חלף מאז תחילת החופש הגדול, אך לפנינו עוד חודש שלם ולאחריו חופשת החגים. בעוד בני נוער אחרים מחכים לחופשת הקיץ, עבור בני נוער המתמודדים עם קושי נפשי מדובר באחת התקופות הבודדות ביותר בשנה. המצוקה הנסתרת מן העין בדרך כלל של בני הנוער הבודדים היא נחלתם גם של בוגרים יותר, כמו חנן בורדטי בן ה־19, המתמודד עם קושי נפשי והוא תלמיד כישורית - בית לחיים לבוגרים עם צרכים מיוחדים בתחום הנפשי והרגשי. הוא נזכר כמה קשות היו עבורו חופשות הקיץ שהגבירו את תחושות החרדה והדיכאון. 

81% מהציבור סבורים: מרכז חייהם של אנשים עם מוגבלות שכלית צריך להיות בקהילה

"עמיתים לנוער", המשותפת לחברה למתנ"סים ולמשרד הבריאות, היא תוכנית המסייעת לבני נוער ולצעירים המתמודדים עם קושי נפשי בבניית רשת חברתית ובחיזוק מיומנויות חברתיות תוך מתן מענה אישי לכל נער ונערה. בורדטי, שהשתתף בתוכנית, מעיד: "תמיד לפני החופש הגדול התחושה קשה. לא יצאתי מהבית לשום דבר, רק מסתגר בחדר. המצב החברתי שלי לא היה אף פעם טוב, אבל כשיש מסגרת, לפחות אפשר לפגוש את החברים לכיתה. בשנים האחרונות, מאז שאני ב'עמיתים לנוער', עשיתי לו"ז עם המון פעילויות של מועצת הנוער שאני פעיל בה - מפגשים, פעילות בשעות אחר הצהריים וכדומה. השנה הצטרפתי גם לצוות של 'כנפים של קרמבו' בכרמיאל. צריך למצוא מה לעשות ולא להישאר לבד יותר מדי". 

"אחד המפתחות המשמעותיים ביותר למעבר טוב של חופשת הקיץ אצל נוער בכלל ואצל נוער המתמודד עם קשיים נפשיים בפרט הוא יצירת שגרה קבועה", אומר ברוך הרשליקוביץ, עו"ס קליני, מטפל משפחתי וזוגי מוסמך ומנהל ארצי בתוכנית "עמיתים לנוער" של החברה למתנ"סים ומשרד הבריאות. "השילוב בין חוסר הסדר הקיים בתוך העולם הפנימי של הנער המתמודד עם קושי נפשי לבין חוסר הסדר החיצוני מביא לבלבול רב שעלול להוביל לדיכאון, לחרדות ולתחושת חוסר מסוגלות". 

להורים יש תפקיד חשוב ביצירת סדר ושגרת חיים במהלך החופש הגדול, והם יכולים לתכנן עם הבן או הבת את מהלך החופשה. "מומלץ להגיע עם רעיונות, ובמהלך השיח עם הילדים ניתן יחד להגיע להחלטות על שגרות יומיות קבועות. חשוב לשים דגש בתכנון על מפגשים קבועים עם חברים בני גילו של הנער, ואם זה לא קיים, מומלץ ליצור זאת באמצעות קבלת סיוע מגורמי מקצוע ופעילויות בקהילה". 

ברוך מוסיף: "חשוב לשמור על איזון ולכבד את המרחב האישי של בני הנוער. היו קשובים ותנו להם עצמאות, אבל אל תחששו להיות שם עבורם. חשוב שההורים כן יהיו אקטיביים בעיקר בזמן החופש הגדול. נסו להגיע לכל שיח שכזה מעמדה מתעניינת, סקרנית, מקשיבה ופחות מתוך חשדנות ובדיקה".