הוועדה לביטחון הפנים בראשות חברת הכנסת מירב בן ארי וועדת החוץ והביטחון בראשות חבר הכנסת רם בן ברק קיימו היום (רביעי) דיון בנושא אירועי סרסור הסוהרות והאונס בכלא גלבוע בשנים 2018-2014.

בחשד למקרה נוסף של סרסור בסוהרת: מפקד כלא גלבוע לשעבר נחקר במשך שעות
עורכת דינה של הסוהרת שטענה כי נאנסה: "לא יתכן ששב"ס יחקור את עצמו"
"מסרו אותי לידי מחבל": סוהרת טוענת שנאנסה ע"י אסיר ביטחוני בכלא גלבוע

חלקו הראשון של הדיון היה סגור והתקיים בוועדת משנה למודיעין של וועדת החוץ והביטחון ביחד עם נציגי שב"ס, שב"כ ומשרדי הממשלה הרלוונטיים. בחלקו השני, התכנסו ועדות ביטחון הפנים וחוץ וביטחון לדיון פתוח ומשותף.

בדיון זה לקחו חלק בין היתר תא"ל אמיר ודמני, ראש חטיבת התכנון ומִנהל כוח האדם באגף כוח האדם בצה"ל, ראש חטיבת המודיעין בשב"ס רגב דחרוג, נציגת פרקליטות מחוז צפון, נציגים ונציגות מארגוני נשים ואיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ועוד. 

הדיון של ועדות הכנסת על פרשת הסרסור ואונס הסוהרות בכלא גלבוע (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הדיון של ועדות הכנסת על פרשת הסרסור ואונס הסוהרות בכלא גלבוע (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במסגרת דבריה בפתח הדיון אמרה חברת הכנסת מירב בן ארי: "אני יודעת שמאז שהוחלט לפתוח בחקירה החדשה, היא לא זזה, היא התנהלה בעצלתיים. בשבועיים שלושה האחרונים, אנחנו רואים הגברת קצב בהתנהלות. אותן סוהרות לשעבר מעידות בימים אלה, ועם זאת מדינת ישראל וחברי הכנסת נמצאים כאן כדי לתמוך וכדי להיות שם עבורן ובעיקר להתנצל. אנחנו צריכים להתנצל בפניהן, אנחנו שלחנו אותן למשימה הלאומית בתוך מתקני הכלא ולא היה שם מי שיקשיב להם, לא היינו שם כשהן היו צריכות אותנו".

חבר הכנסת רם בן ברק: "האירוע של סרסור החיילות הסוהרות בכלא גלבוע הוא אירוע חמור ביותר ואין אפשרות להקל ראש בכל הנוגע להתייחסות והטיפול בו. אני אנצל את ההזדמנות להגיד לחיילות והחיילים שמשרתים מחוץ לצה״ל שהם עושים שירות משמעותי וחשוב מאוד, ושתרומתם היא עצומה לביטחון המדינה. אנו נמצאים כאן היום בוועדה אחרי העדות החדשה כדי לראות ולוודא שהתמיכה לה זקוקות החיילות מתקיימת והחקירה הפלילית מתקדמת. נמשיך לעקוב אחרי הטיפול בחילות וחיילים שמשרתים מחוץ לצבא ופועלים על פי הדו״ח שאומץ ע״י שר הביטחון".

חברת הכנסת אמילי מואטי אמרה כי "ההחלטה על שירות חיילים וחיילות בשירות בתי הסוהר היא שערורייתית. חיילים וחיילות לא צריכים לשרת שם. הם לא כוח עבודה זול. הבחורות שמגיעות ממעמדים נמוכים הן אינן בשר לתותחים של החברה הישראלית. אין שום סיבה שהן תשרתנה במתקנים האלה".

חברת הכנסת מיכל רוזין: "אני מתביישת. האופוזיציה הציעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית. התחננו, דרשנו מהשר לביטחון הפנים תנו לנו להצביע בעד. זה לא על הממשלה שלנו. זה לא פוליטי. סרבו בתוקף. בדצמבר עלה חוק להצבת חיילות בשרות שב"ס, וגם אז נעמדנו כמעט לבד בגיבוי יו"ר הוועדה מול השר לביטחון הפנים ושר הביטחון. עמדו לנו על הראש נציגי ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי ואמרו תתפשרו, תסכימו להאריך בשלוש שנים. נלחמנו להאריך רק בשנה".

ח"כ מיכל רוזין בדיון על פרשת "סרסור הסוהרות", ערוץ הכנסת

חברת הכנסת אורית סטרוק הוסיפה כי "הדיון על מסירת סוהרת חיילת לידיו של מחבל שידיו נגועות בדם הוא קצה הקרחון על האם בתי הכלא הוא מקום שבו המחבלים שולטים. המחבלים נמצאים בקייטנת פינוקים".

הדיון של ועדות הכנסת על פרשת הסרסור ואונס הסוהרות בכלא גלבוע (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הדיון של ועדות הכנסת על פרשת הסרסור ואונס הסוהרות בכלא גלבוע (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אילנה ירושלמי מפרקליטת מחוז צפון נשאה דברים לאחר מכן, ואמרה כי "החקירה נחקרת ביסודיות. הופכים כל אבן כדי להגיע לפרשה מאוד מטרידה. נעשו עשרות רבות של פעולות חקירה. מאז פתיחת החקירה בדצמבר 2021 עשרות אנשים נחקרו תחת אזהרה ולא תחת אזהרה. כל גרסה נבדקת כדי להגיע לחקר האמת. החקירה מלווה באופן יומיומי על ידינו. לפי התקשורת נראה שיש פייקים אך לא.

בחקירות מסוג זה גם לא תמיד כל המתלוננות יכולות ובשלות לשתף פעולה עם ההליך. לפעמים זה מגיע בגלים ויש היזכרויות וזה טבעי, אבל צריך ברגישות ובעדינות הנדרשת להידרש לחקירה כזאת ולא נכון להאיץ בה. היא מתנהלת ביסודיות ומקצועיות בפיקוח מלא. אנו מאיצים בגבולות הניתן. הרושם שנוצר כאילו הייתה פה עצירה או הירדמות או טיוח - אין לזה קשר למציאות. בסיבוב הראשון נחקרו עשרות עדים, נגבו עשרות הודעות. נערכו עימותים גם בסיבוב הראשון. הגשנו כתב אישום נגד האסיר הביטחוני".

כלא גלבוע (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: REUTERS/ Ammar Awad)
כלא גלבוע (למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: REUTERS/ Ammar Awad)

לאחר מכן עורכת הדין קרן ברק, פרקליטתה של החיילת שנאנסה בכלא, הקריאה דברים שהיא אמרה לה: "לפני מספר שנים עברתי בכלא מעשי אונס ברוטלי, מאז הפכתי לאישה מרוסקת. לשאלה למה לא דיווחתי בזמן אמת אין מקום. מי שמכיר את האנס הרוצח המתועב יודע שאם הייתי מתלוננת, זה היה תלונה בפניו כי השליטה בכלא הייתה שלו. למען הצדק - עזרו לנו לקבל תשובות. מבקשת שתקימו ועדת חקירה - מי נתן למחבל כוח לאנוס חיילות".


"יש לי שתי סוהרות שלא מפסיקות לבכות מאז שממ"ז צפון לשעבר קראה בחדשות 12 'שקרניות ורודפות בצע'. זו הייתה הפעם האחרונה שאיזה קצין, בדימוס או מכהן, מעיז לכנות אותם שקרניות ורודפות בצע. אתם יודעים שהם שלא משקרות, כי אתם מטפלים בזה. זו הייתה הפעם האחרונה שמישהו מעז לדבר ככה אליהן, מישהו שאני וכולנו משלמים את הפנסיה שלו".

בהמשך, טענה עו"ד ברק כי "שנה אחרי האונס - האסיר הביטחוני ניסה לאנוס חיילת נוספת באותו מקום בכלא, שלא מצולם". כמו כן, תקפה את החוקרים בלהב 433 וטענה כי "בחודש ינואר קיבלתם עדות ממישהי שנעשה בה ניסיון אונס באותה השיטה שנאנסה החיילת, באותו המקום, אל תגידו שלא ידעתם איפה זה היה. זה כשל ביטחוני, כשל ערכי. יש לכם שמות של סוהרים וקצינים ושל אסירים ביטחוניים. הבנתי שרוצים לסיים את החקירה - אבל יש לכם עוד הרבה פעולות לעשות".

כמו כן, עו"ד ברק תקפה את הפרקליטות ונציגי שב"ס על כך שחרף העדויות, מפקד מחוז צפון בשירות בתי הסוהר לשעבר, מקבל טאפש,  אמר בטלוויזיה כי הסוהרות "שקרניות ורודפת בצע".

יו"ר ארגוני הנשים בישראל אושרית סטבון ציינה: "אני מודה על ריבוי חברות הכנסת מכל סיעות הבית שמקדישות, שמשלבות ידיים ועוסקות רבות בגל האלימות הגואה כלפי נשים, אך באותה נשימה מאכזב לראות שחברות הכנסת כולן לא קידמו והובילו את הדיון. הדיון כאן הוא תיקון עולם, שאלתי לחברות וחברי הכנסת איזה מסר מקבלות החיילות והשוטרות בבואן להתלונן על הנורא שארע בגופן ובנפשן וראו כיצד מפנים להן עורף, ובזה אחר זה מתנגדים להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית.

"מה צפוי לאנס הנחקר  אחרי שבכנסת הצביעו כנגד החמרת ענישה כנגד אנסים, כשהוא הבוחר את זהות החוקר שיבוא ויחקור אותו, כשהמתלוננת מנגד תיאנס פעם שנייה כשתיאלץ לעבור חקירות שישברו את רוחה ונפשה? חובתנו המוסרית להשיב עוד היום לחיילות ולשוטרות את האמון במדינה. מעבר לבירור הנוקב והדיון החשוב אני מצפה מהמשתתפים בדיון החשוב לדרוש לאלתר הקמת ועדת חקירה ממלכתית שתחתור לחקר האמת בברור הנושא עד תום-ותמצה את הדין עם האשמים".