"אין בחיים יותר סגירת מעגל ממה שאני חווה בחצי השנה האחרונה", אומר אלעד שושן, יליד שכונת יוספטל בפתח תקוה, המכהן כקונסול ישראל בדרום מערב ארצות הברית, אחת משמונה קונסוליות של ישראל במדינה. שושן נבחר לכהן כקונסול של מדינות טקסס, לואיזיאנה, ארקנסו, אוקלהומה וניו מקסיקו.

סבו, ימין שושן ז"ל, הוא יקיר העיר, ומי שמוכר יותר כבעלים של חנות נעלי לוקסור ברחוב חובבי ציון פינת מונטיפיורי. "סבא שלי נפטר כשהייתי בן 14, אבל כנראה שממנו שאבתי את הערכים של הנתינה והעזרה".

שושן, רק בן 36, הגשים חלום. בימים בהם הקהילה היהודית ביוסטון תמכה בשכונה שבה גדל, הוא היה בן שמונה בלבד. את השבת הראשונה שלו בארה"ב בילה אצל משפחה יהודית, אחת מאלה שתמכו בשכונה שבה גדל. "זו מין סגירת מעגל מטורפת", הוא אומר בהתרגשות רבה. "בשנת 1993 הייתי בן שמונה, והאנשים הראשונים שהכרתי ביוסטון, הם אותם אנשים שתרמו לקהילה שבה גדלתי. הם בנו את מגרש הכדורסל בשכונה. רצה הגורל ו-28 שנים לאחר מכן, הגעתי לכאן כדי להיות חלק מהם", הוא מספר. 

במשך 15 שנה התגורר שושן בשכונת יוספטל. פריצה לבית אימו, גרמה למשפחה לעזוב את השכונה ולהעתיק את מקום מגוריה לרחוב נחלת צבי. "ההורים שלי גרושים, אבא התגורר בנווה עוז ואנחנו במרכז העיר", הוא משתף. שושן למד בתיכון בן גוריון, משם המשיך לצה"ל ובמשך כארבע שנים שימש מפקד ביחידת יהלום. באותה תקופה, הקים וניהל את עמותת משוחררי יהלום, שמסייעת לבוגרי היחידה. 

"אחרי הצבא התחלתי לעבוד בפרויקט תגלית. יצרתי תפקיד חדש והייתי אחראי על כל תחום התוכן, התרבות והפנאי בפרויקט, מתוך רצון להציג את הפנים האמיתיות של המדינה, עבור כל מי שנכנס לישראל. הייתי ממייסדי קבוצת NOX, חברה מובילה בישראל המתמחה בתרבות, אירוח ובידור. זה חלק מהדחף שלי לייצג את המדינה בצורה הראויה ביותר".

עם השנים, פנה שושן ללימודי מנהל עסקים וכלכלה במכללת רייכמן. הוא השתתף במגוון תוכניות מנהיגות, דיפלומטיה ציבורית והסברה ישראלית, מה שחידד וחיזק את הרצון שלו לייצג את המדינה בשירות החוץ הישראלי. באותם ימים, מילא שורה של תפקידים ציבוריים. בין היתר, שימש כמנכ"ל עמותת זיכרון בסלון, הקים עמותה שמנציחה את זיכרון השואה בארץ ובעולם ואף זכה באות הנשיא על פעילותו ההתנדבותית. הוא הקים את מיזם "אורחי הכבוד", המספק ארוחות חג לאלפי שורדי שואה, ובזכות המיזם הזה זכה בפרס היזם המצטיין ע"ש אדמונד דה רוטשילד.

שושן הצעיר מחזיק ברזומה מכובד ועשיר, הכולל שורה של תפקידים ציבוריים הקשורים לנכי צה"ל, אנשים עם מוגבלויות וילדים עם צרכים מיוחדים. "לאורך השנים עבדתי בסקטור הפרטי, ולאחר מספר שנים של הקמת עסקים והובלת פרויקטים שונים כמנכ"ל וכיזם, הגעתי למסקנה שאני רוצה להגשים את החלום הישן ולהיות דיפלומט בשירות החוץ הישראלי.

"התחלתי תהליך מיונים שנמשך כחצי שנה. מתוך כ-3,500 מועמדים, נותרנו 18 אנשים בקורס הצוערים של משרד החוץ. אחרי הכשרה של כשבעה חודשים, הפכנו לדיפלומטים ישראליים. לפני כחצי שנה, בפברואר 2022, מוניתי לתפקיד למשך שלוש עד ארבע שנים.

"המטרה שלי היא לייצג את ישראל ואת האינטרסים של משרד החוץ, לחזק, להעמיק ולקדם את יחסי החוץ, בכל הקשור לתחומים המדיניים, הכלכליים, הדיפלומטיים והתרבותיים, לתת מענה לקהילה היהודית והישראלית במרחב שבו אני פועל, ובתוך כך להוות חיבור בין כולם". 

שושן, רווק, התגורר בעשור האחרון בתל אביב. היום הוא גר בטקסס. "עזבתי הכול מאחור והיום אני חי בגפי. זה מעבר מרתק, אבל גם עצוב. קשה להיפרד ממשפחה וחברים לתקופה ארוכה, אבל מפצים על זה ההתרגשות והמוטיבציה הגבוהה לשרת את המדינה. מצאתי כאן קהילה יהודית מחבקת ואוהבת. אנשים שרוצים לעזור ולהתחבר. לא ראיתי דבר כזה מעולם", הוא אומר.