לצערנו, עריקות נראית לעיתים, עבור חיילים מסוימים, כפתרון היחידי עבורם. בעיות אישיות, בעיות נפשיות או חוסר התאמה מובהק לארגון הצבאי, מוביל אותם לדרך היחידה שהם רואים והיא עריקות, בריחה מהצבא. לפעמים, גם לאחר שריצו מאסר על עריקותם, חוזרים החיילים ובורחים מהשירות פעם נוספת. כך, ללא אור בקצה המנהרה הם מצויים במעגל שאינו נגמר ונראה עבורם כחסר מוצא וכחסר פתרון. אבל יש מה לעשות בכדי לסייע לאותם עריקים לסיים את ההליך במהרה כמו גם לפתור את הקשיים שלהם מול הצבא. ערקתם ואתם עומדים בפני הליך משפטי? קרוב משפחתכם נעדר מן השירות בצה"ל כבר יותר מדי זמן? המאמר הזה הוא במיוחד בשבילכם. 

לפרטים נוספים אודות עו"ד אלון ארז  

יש חיילים החווים קשיים וחוסר התאמה מובהק לשירות הצבאי, בין אם בגלל בעיות משפחתיות או אישיות ובין אם בגלל בעיות אחרות כמו חוסר תקשורת עם המפקדים. לפעמים הם לא מוצאים אוזן קשבת, אינם מצליחים למצוא את העזרה שכל כך נחוצה להם והם נופלים בין הכיסאות.  מכאן, דרך המילוט היחידה שהם מגלים היא לערוק. 

עורך דין פלילי אלון ארז (צילום: תומס)
עורך דין פלילי אלון ארז (צילום: תומס)

החוק הצבאי מגדיר כל מי שנעדר מהשירות מ-21 ימים או יותר כעריק. במידה ומדובר בפרק זמן הקצר מ-21 יום, החייל ייחשב נפקד. הבדל עיקרי בין השניים הוא אופן הטיפול בחייל. חייל נפקד יישפט ביחידתו או על ידי המשטרה הצבאית ואילו עריק כבר משויך למדור עריקים בשלישות הראשית. 

במידה וערקתם מהצבא למרות ההשלכות הנלוות לכך,אז כדי למזער את הנזקים ואת העונש שתיאלצו לשאת וגם כדי לפתור אחת ולתמיד את הקשיים שלכם מול הצבא, רצוי לפנות לייעוץ משפטי בהקדם האפשרי. מרגע שתיעצרו תתקשו לפעול להגנתכם ובחירת עורך הדין תיעשה על ידי בני משפחה בלבד. במצב כזה, מרבית הסיכויים שעורך הדין לא יגיע לדיון המעצר הראשון שלכם, דבר שיפגע בסיכויי ההגנה שלכם. 

התערבות משפטית החל מהשלבים הראשונים וסיוע של עורך הדין צבאי בפניה לגורמי האכיפה, תמנע תסבוכת מיותרת וגם תסייע לכם בהתמודדות עם הרישום הפלילי הנלווה לעריקות שהיא ממושכת יותר מ-100 ימים. עורך הדין יוכל לסייע לכם בהתנהלות מול הצבא כך שיתכן והוא יוכל למנוע את ההליך הצבאי-פלילי נגדכם בבית הדין הצבאי. 

במידה ואתם יכולים להציג מסמכים המוכיחים את הקשיים שאתם חווים, כמו מסמכים רפואיים על החמרה במצב הנפשי, חוות דעת של עובדים סוציאליים או שירותי רווחה, הקדימו והשיגו מסמכים אלו. כל תיעוד שכזה, כל חוות דעת וכל אישור רפואי יכולים לסייע לכם בהגנתכם המשפטית. 

שמרו על הזכויות המשפטיות שלכם ופעלו למצות אותם. אין משמעותה של עריקות כי אתם מאבדים את כל זכויותיכם. אומנם, עריקות מהצבא נחשבת לעבירה חמורה והרישום הפלילי עלול ללוות אתכם שנים רבות ממועד ההרשעה, אולם בסיוע של עו"ד מקצועי ומנוסה, שידאג למימוש הזכויות והאינטרסים שלכם תוכלו למזער את הנזק שנגרם.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לפרטים נוספים אודות עו"ד אלון ארז

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]  
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).