האיחוד האירופי הודיע היום (רביעי) על זימונם של נציגי ארצות הברית ואיראן לחידוש בלתי צפוי של שיחות הגרעין, זאת כחלק מניסיון להחיות את המשא ומתן בין הצדדים, כך מסרו שלושה גורמים המעורים בפרטים לאתר Politico. לדבריהם, בשיחות מחר צפויים להיות דיפלומטים מארה"ב, איראן, סין, רוסיה, גרמניה, בריטניה וצרפת, וכן האיחוד האירופי, הפועל כמתווך מאחר שאיראן מסרבת לדבר ישירות עם ארה"ב.

"נוכל להחריב את ניו יורק": התוכנית החליפית של איראן להגיע לפצצה גרעינית

"יצרו משבר במשא ומתן": נשיא איראן תוקף את המערב

המטרה, כפי שהייתה במשך חודשים, היא לשחזר את הסכם מ-2015 שגרם לאיראן להסכים להגביל את "שאיפותיה הגרעיניות" בתמורה להקלה בסנקציות. השיחות להחייאתו עלו על שרטון מוקדם יותר השנה. הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ז'וזפ בורל, כתב בעבר ב'פייננשל טיימס' הבריטי כי "אחרי 15 חודשים של משא ומתן אינטנסיבי ובונה בווינה ואינספור אינטראקציות עם משתתפי הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית וארה"ב, הגעתי למסקנה שהמקום לפשרות משמעותיות נוספות מוצה".

 אנריקה מורה, נציג האיחוד האירופי לשיחות בווינה, אישר את חידוש השיחות וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "בדרכי לווינה כדי לדון בחזרה ליישום מלא של ההסכם שהונח ב-20 ביולי". טרם ברור כמה זמן יימשכו השיחות. כפי שהיה במשך חודשים, המפגשים יתקיימו בעיקר במלון Palais Coburg המפואר, הממוקם ברובע הראשון ההיסטורי של וינה.

מקורות המעורים בפרטי המשא ומתן הנמיכו את הציפיות והזהירו כי מוקדם מדי לומר אם השיחות יצליחו. לא ידוע מה עמדתה של איראן לגבי ההסכם האחרון שגובש על ידי האיחוד האירופי. בהצהרות האחרונות אמר שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדולחיאן, כי איראן מוכנה "לדון בפרטים נוספים" בווינה, ובכך אותת כי טהראן עדיין לא מרוצה מטיוטת ההסכם האחרונה. 

שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן (צילום: רויטרס)
שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדאללהיאן (צילום: רויטרס)

אחד מאבני הנגף בדרך להסכם נוגע לנוכחות הבלתי מוסברת של חלקיקי אורניום באתרים שונים באיראן. מאחר שאיראן לא הצליחה לספק תשובות מהימנות על נוכחותן, מועצת הנגידים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קיבלה בתחילת יוני החלטה לגנות את איראן. זה הוביל את טהרן להגיב בכיבוי המצלמות של סבא"א ששימשו למטרות פיקוח בינלאומי. לפי הדיווחים, איראן רוצה שהחקירה של סבא"א תבוטל לפני שתחזור להסכם. 

ישנן גם שאלות לגבי היקף ההקלה בסנקציות, כמו גם דרישות איראניות להבטחה שארה"ב לא תעזוב את העסקה שוב תחת נשיא חדש. בשבועות האחרונים, גובר החשש בקרב דיפלומטים מערביים שבחירות אמצע הקדנציה הקרובות בארה"ב יתנו יותר כוח לרפובליקנים נגד ההסכם, כלומר החלון הפוליטי לפתרון עשוי להיסגר. 

בינתיים, איראן גם המשיכה לשפר את תוכנית הגרעין שלה. ביום שני הודיע דובר הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, שאיראן מפעילה "מאות" צנטריפוגות חדשות ומתקדמות שהותקנו בעבר באתר הגרעין התת-קרקעי של איראן בנתנז. ההכרזה האיראנית הגיעה שעות ספורות לאחר שמשרד האוצר האמריקני אמר כי יטיל סנקציות על מספר חברות המשמשות את החברה המסחרית של התעשייה הפטרוכימית של המפרץ הפרסי.