ממצאי הניטור הלאומי לשנת 2021 שערך המשרד להגנת הסביבה באמצעות המכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת מעלים תמונה מדאיגה המצביעה על הידרדרות המערכת האקולוגית הרגישה של מפרץ אילת.

הדוח הוגש לוועד המנהל של תוכנית הניטור שמממן המשרד להגנת הסביבה ואחת מהמלצותיו היא שלאור ההשפעות השליליות של שינויי האקלים העולמיים על המפרץ, יש למנוע הצטברות גם של גורמים מקומיים המעיקים על המערכת האקולוגית שבו מכיוון שמערכת מוחלשת ממילא תתקשה להתמודד איתם. פרופ' נגה קרונפלד שור, המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה, אומרת: "ממצאי הניטור מראים כי אף שים סוף הוא גוף מים גדול המשותף למספר רב של מדינות, עיקר ההשפעה על המערכת בשטח הימי של ישראל נובעת מפעילות שמקורה בישראל".

שונית האלמוגים במפרץ אילת (צילום: דרור צוראל, המשרד להגנת הסביבה)
שונית האלמוגים במפרץ אילת (צילום: דרור צוראל, המשרד להגנת הסביבה)

במרץ 2020 התמודדה אילת עם סערה חריגה בעוצמתה שהובילה לשבירת חלק מהאלמוגים וכיסויים בחול וכן לסחף פסולת חוף וחלקי תשתיות. תוצאותיה ההרסניות של הסופה ניכרות במפרץ עד היום – כשברקע יש חשש לפגיעה נוספת בערכי הטבע כתוצאה מפעילות הבנייה לחופי הים שמקשה עוד יותר על שיקום שונית האלמוגים. הסערה גרמה לאובדן של בין 6% ל-22% מכיסוי האלמוגים בשונית ובסיכום השנה שלאחר הסערה, 2021, עולה כי לא רק שהשונית לא השתקמה אלא שנמצאה ירידה של כ-5% נוספים בכיסוי האלמוגים.

נצפתה גם המשך העלייה בטמפרטורת המים העמוקים שתועדה בסקרים הקודמים כשבמקביל, טמפרטורת פני הים נמצאת בעלייה מאז 1988, בקצב ממוצע של כ -0.045 מעלות צלזיוס לשנה, קצב הגבוה פי 2.5 מהממוצע העולמי שחושב על ידי ה-IPCC, פאנל מדעני האקלים הבינלאומי. 2021 היא התשיעית ללא ערבוב עמוק במפרץ, מה שמגביר עכירות מי המפרץ וכמו כן נצפתה בניטור ירידה של כ-50% במספר קיפודי הים ביחס ל-2019, שלהם תפקיד חשוב בניקיון השונית מאצות המתחרות עם האלמוגים. בנוסף, לא ניתן עוד לצפות בעשב ים בעומק השונית מה שמהווה פגיעה אנושה בבית הגידול לדגים צעירים.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג (מרצ), מזהירה: "הממצאים מחזקים את הצורך בהפחתת הלחץ האנושי ברמה המקומית כדי שהמפרץ יצלח גם את אתגרי משבר האקלים. עבודות הפיתוח המתבצעות בחופי באילת מתעלמות משיקולים סביבתיים וצריכות להיעשות בצורה רגישה יותר".

מעמותת "צלול" נמסר בתגובה: "יש להמנע מכל זיהום אור ודישון שיגיע לים ולעצור כל ניסיון להרחבת שינוע הנפט של קצא"א דרך מפרץ אילת. שוניות האלמוגים והחופים הם הבסיס לתיירות וכלכלת אילת ויש להם חשיבות עולמית בעידן משבר האקלים. עלינו לשמור עליהם בכל משמר".