הכוננות הגבוהה בדרום בעקבות מעצר בכיר הג'יהאד האסלאמי בשומרון נמשכת. גורמים ביטחוניים אומרים כי "מדובר באיום קונקרטי ומוחשי. לא היינו נוקטים צעדים מסוג זה אם לא היינו יודעים זאת". גורמים צבאיים מעריכים כי פעילי טרור של הג'יהאד האסלאמי ניסו להוציא אל הפועל פיגוע נקמה. אולם היעדר מטרות בשל אמצעי הזהירות שנקטה ישראל וסגירת הצירים לא אפשרו את מימוש הפיגוע.

תושבי עוטף עזה מתוסכלים: "מי שמחליט על סדר היום זה הג'יהאד האסלאמי"

הכניסות והיציאות ליישובים בעוטף נחסמו, והתושבים זועמים: "אנחנו כלואים"

בתוך כך, המשטרה מעדכנת כי הצירים החסומים הם כביש 4 לדרום מצומת זיקים לצומת יד מרדכי, כביש 34 מצומת יד מרדכי לצומת ניר עם בשני הכיוונים וכביש 232 מצומת ניר עם לכרם שלום בשני הכיוונים. עוד נמסר כי נוכח הסדרי התנועה הזמניים, צפויים עומסי תנועה במקום ציבור הנהגים מתבקש להיאזר בסבלנות, וכן להישמע להוראות השוטרים המוצבים במקום.

גורם צבאי אמר כי ההבנה החד־משמעית במערכת הביטחון היא כי בג'יהאד האסלאמי ממשיכים לנסות ולהוציא אל הפועל פיגוע, כאשר האיום המרכזי הוא איום הנ"ט. "כל עוד אלה האינדיקציות הקיימות בשטח ננקוט את כל הצעדים הנדרשים לביטחון האזרחים גם אם נידרש לעוד כמה ימים של נקיטת צעדי זהירות, לצד ההבנה העמוקה של הפגיעה במרקם החיים השגרתי", אמר הגורם.

גורם ביטחוני אחר אמר ל"מעריב" כי מובן שמדובר בסיטאוציה שאינה נוחה, כאשר ארגון טרור, עוד בטרם הוציא פיגוע אל הפועל, מאלץ למעשה את ישראל לקבל החלטות שפוגעות בשגרת החיים של התושבים בדרום. יחד עם זאת, לדבריו, השיקול הראשון הוא ביטחון התושבים.
"האחריות היא קודם כל של המפקדים הבכירים, שמכירים את כל תמונת המודיעין ומבינים את האחריות שלהם לחיי אדם", הוסיף הגורם. "זאת לעומת חלק מאלו שמותחים ביקורת, שאינה מבוססת על מידע".

חסימות בעוטף עזה (צילום: JACK GUEZ / AFP)
חסימות בעוטף עזה (צילום: JACK GUEZ / AFP)

עם זאת, מודים גורמים ביטחוניים כי אסור לאפשר מצב שבו ארגון טרור מכתיב למעשה סדר יום ומגבלות תנועה על האזרחים. בכך, לדבריהם, הוא למעשה כבר עכשיו מפעיל טרור על האזור, עוד לפני שנורתה הרקטה הראשונה. גורם ביטחוני מוסיף כי לאורך זמן אסור לאפשר מצב כזה, אבל נכון לעכשיו השיקול הראשון והקובע הוא לשמור על חיי האזרחים.

שר הביטחון בני גנץ אמר אמש בפתח ישיבת כחול לבן: "נמשיך בפעילות המבצעית היכן שנידרש ומתי שנידרש. שום איום לא יסיט אותנו. אנחנו נפעל בנחישות גם להחזרת השגרה לעוטף עזה, ואם לא ניתן יהיה לחזור לשגרה גם בתוך עזה לא תהיה שגרה. אם השגרה תחזור – כל התושבים באזור ירוויחו. אני מבקש מכאן גם לחזק את תושבי העוטף שנותנים לנו עוצמה ויכולת לנהל מדיניות ביטחונית נכונה ואחראית".

בני גנץ באוגדת עזה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בני גנץ באוגדת עזה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

לעת עתה ריכוז המאמץ של צה"ל הוא במישור המודיעיני ופעולות הגנתיות שנעשות בשטח לאורך הצירים, בשטחים החקלאיים ובאזור היישובים הסמוכים לגדר. לצד הכוננות הגבוהה, תגבורי הכוחות בשלב הזה נקודתיים בלבד וקשורים לכוחות שנמצאים בגזרה ועוסקים בבידוד המרחב ובאיוש המחסומים הרבים לאורך הכבישים. גם ברמת תגבור כוחות השריון לאורך הגדר מדובר בשלב הזה בתגבור נקודתי בלבד של טנקים בודדים.

גורמים ביטחוניים אומרים בהקשר זה כי אם המצב יימשך יישקלו הפעלת צעדים במישור האזרחי לאור ההקלות האחרונות שנקטה ישראל בעזה, במיוחד בכל הנוגע להכנסת הפועלים לעבודה בישראל.