נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, חתם היום (רביעי) על צו נשיאותי שיסייע להבטיח למספר רחב של נשים לצאת ממדינתן ככל שיעלה הצורך כדי לבצע הפלות, ומבטיח שספקי שירותי בריאות יצייתו לחוק הפדרלי כך שנשים לא יעוכבו בקבלת טיפול במידת הצורך.

דרמה בארה"ב: בית המשפט העליון ביטל את הזכות להפלות אחרי 50 שנה

שתי מדינות רפובליקניות נוספות אסרו על הפלות; הדמוקרטיות מעגנות את הזכויות

"התוהו ובוהו ואי הוודאות שנוצר בעקבות החלטת בית המשפט העליון פגע בחייהן של נשים רבות", ציין הנשיא ביידן בטרם חתם על הצו, "בשל כך, טיפול רפואי בנושא זה נמנע ממספר רב של נשים שהיו צריכות לבצע הפלה, אפילו במקרים טרגיים של קורבנות אונס".

הצו עליו ביידן חתם, קבע כי שר הבריאות ושירותי הרווחה בארצות הברית יבצעו את כל הפעולות המתאימות כדי להבטיח שיעמדו בחוקים הפדרליים לאי-אפליה, כך שנשים ממדינות שונות יוכלו לבצע הפלה ללא דיחוי במדינות שלא אסרו או החמירו את ההנחיות באשר לביצוע הפלה.

מפגינים מול בית המשפט העליון בארצות הברית לאחר ביטול הפסיקה המתירה הפלות (צילום: רויטרס)
מפגינים מול בית המשפט העליון בארצות הברית לאחר ביטול הפסיקה המתירה הפלות (צילום: רויטרס)

כזכור, בית המשפט העליון בארה"ב ביטל לפני חודש את פסיקת 'רו נגד וייד' שהעניקה את הזכות להפלות לפני כ-50 שנה, החלטה שצפויה להשפיע על מיליוני נשים ולעמוד במרכז בחירות האמצע לבית הנבחרים ולסנאט בנובמבר הקרוב. ששת השופטים השמרנים, בהם שלושת השופטים שמונו על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ניצלו את הרוב שלהם מול שלושת השופטים הליברלים כדי לקבוע כי החוק של מדינת מיסיסיפי משנת 2018, אשר אוסר על ביצוע הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון, יכול להישאר על כנו.

אולם, הפסיקה התייחסה לשאלה המקיפה של הזכות להפלות והשופטים השמרנים החליטו לבטל את שתי הפסיקות המרכזיות בתחום ההפלות - פסיקת רו נגד וייד משנת 1973 שהתירה לבצע הפלות עד השבוע ה-28, והפסיקה העוקבת של "הורות מתוכננת" נגד קייסי משנת 1992 שהתירה הפלות עד התקופה של השבוע ה-23 עד השבוע ה-24.