המתיחות באסיה: סין החלה הבוקר (חמישי) בתרגילים צבאיים באש חיה בשישה אזורים המקיפים את טייוואן, יום לאחר ביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקאי, ננסי פלוסי. מדובר בתרגילים משותפים ימיים-אוויריים, ירי בתחמושת חיה ארוכת טווח במיצר טייוואן ושיגור של טילים קונבנציונליים מול החוף המזרחי של האי. על פי הדיווחים הסינים יתרגלו מצור, הסתערות ימית ואימוני לחימה יבשתית ואווירית, הכוללים שימוש בנשק מתקדם כולל מטוס הקרב החדיש צ'נגדו J-20 והטיל בליסטי סיני לטווח בינוני DF-17. 

ישראלי שחי בבירת טייוואן: "יש פאניקה, אבל במציאות אין שום דבר"
רוסיה גינתה את ביקור פלוסי בטאיוואן; סין: "ארה"ב משחקת באש"
"חזרה של תוכנית המלחמה": סין במסר מאיים נוסף לארצות הברית וטיוואן

משרד ההגנה של טייוואן אמר כי סין שיגרה מספר טילים בליסטיים מסוג 'דונגפנג' לאזור צפון מזרח ודרום מערב המדינה. משרד ההגנה אישר ואמר כי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו בתגובה. משרד החוץ המקומי מסר: "ב-4 באוגוסט, סין שיגרה טילים בליסטיים מרובים למים מצפון-מזרח ודרום-מערב לטייוואן, ואיימה על הביטחון הלאומי, הסלימה את המתיחות האזורית והשפיעה על תעבורה וסחר בינלאומיים סדיר". 

גורמים רשמיים בטייוואן אמרו שהתרגילים מפרים את חוקי האו"ם ופולשים למרחב הטריטוריאלי של טייוואן. מהמפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית השלטת של טייוואן (DPP) נמסר, כי העובדה שסין עורכת תרגילים בנתיבי המים ובנתיבי התעופה הבינלאומיים העמוסים ביותר, מהווה "התנהגות לא אחראית ולא לגיטימית".

דובר הקבינט של טייוואן, שגינה את התרגילים, אמר גם כי אתרי האינטרנט של משרד ההגנה, משרד החוץ והמשרד הנשיאותי הותקפו על ידי האקרים. 

ספינה של חיל הים הסיני  (צילום: רויטרס)
ספינה של חיל הים הסיני (צילום: רויטרס)

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי דובר הקרמלין אמר כי לסין יש את הזכות הריבונית לקיים תרגילים צבאיים גדולים סביב טייוואן, והאשים את ארה"ב בהצתת המתיחות באזור. "המתח באזור ובסביבות טייוואן עורר בעקבות ביקורה של ננסי פלוסי ", אמר דמיטרי פסקוב לכתבים בשיחת ועידה. "זה היה ביקור מיותר לחלוטין ופרובוקציה מיותרת".

 דובר משרד ההגנה של טייוואן מסר כי אתמול בלילה, שעות ספורות לאחר עזיבתה של פלוסי לקוריאה הדרומית, טסו כלי טיס לא מזוהים, כנראה מל"טים, מעל אזור איי קינמן המרוחקים של טייוואן. "מיד ירינו אבוקות כדי להוציא אזהרות ולהרחיק אותם. אחרי זה הם הסתובבו. הם נכנסו לאזור המוגבל שלנו ובגלל זה פיזרנו אותם", אמר.

בתוך כך שרי החוץ של איגוד מדינות דרום מזרח אסיה נפגשו היום בקמבודיה. השרים קראו ל"איפוק מירבי" בנוגע למיצר טייוואן, והזהירו שהמצב עלול להוביל ל"עימות רציני, סכסוכים פתוחים והשלכות בלתי צפויות בקרב המעצמות הגדולות".