"הסוכנות היהודית פעלה ופועלת כיום ברוסיה ואני מאמין שנמשיך לפעול בה", כך אמר מ"מ יו"ר הסוכנות היהודית יעקב חגואל בראיון ל"ג'רוזלם פוסט". הוא המשיך ותאר את המצב העדין והמסובך: "אנחנו נמצאים בדיאלוג עם משרד המשפטים הרוסי ואני מעריך שהסוכנות היהודית תמשיך לפעול ברוסיה".

עובדי הסוכנות היהודית התלוננו על האזנות, מספר מבקשי העלייה מרוסיה מתגבר

"בעיה רצינית יותר ממה שחשבנו": מומחית לרוסיה מזהירה מהשלכות המשבר

"יש לנו תאגידים שפועלים בכל העולם ולעיתים יש בדיקות של ממשלות מקומיות", אמר והוסיף כי "מדי פעם יש בדיקות גם כאן בישראל. בשנה האחרונה נבדקנו על ידי הרוסים, עוד לפני שהחלה המלחמה עם אוקראינה. אני סבור שיש כאן בחינה אובייקטיבית. ענינו על כל השאלות שנשאלנו, במידת הצורך נתקן את הליקויים".

ממשלת רוסיה הורתה לסוכנות היהודית להפסיק את כל הפעולות בתוך המדינה, כך נחשף ב"ג'רוזלם פוסט" בחודש שעבר. ההוראה ניתנה במכתב ממשרד המשפטים הרוסי, גורמים בסוכנות אישרו כי המכתב התקבל ובהמשך גם הודו כי קיים איום בחיסול פעילות הארגון שם.

לפני שבועיים הרחיבה רוסיה את הגדרתה ל"סוכנים זרים", והיא תכלול כעת "אלה שלוקחים חלק בכל פעילות שהרשויות קובעות שהיא נוגדת את האינטרסים הלאומיים של רוסיה או שמקבלים תמיכה מכל סוג שהוא, לא רק כסף, מחו"ל".  לפי ה"מוסקווה טיימס", במקרה זה נציגים יהודים מהסוכנות היהודית או נציגים של ארגונים יהודיים בינלאומיים עשויים להיות מסווגים כ"סוכנים זרים".

יעקב חגואל (צילום: מרק ישראל סלם)
יעקב חגואל (צילום: מרק ישראל סלם)

בנוסף, פגישה בין המשלחת הישראלית שנשלחה למוסקבה לבין גורמים רוסיים ממשרדי המשפטים והחוץ הגיעה למבוי סתום בנוגע למעמדה של הסוכנות היהודית ברוסיה. מקורות דיפלומטיים המעורים בפרטים אמרו לג'רוזלם פוסט כי היא "התקיימה ביום שני בבוקר בין עובדי ציבור ולא עם הדרג המדיני שמקבל החלטות בפועל. לכן, כצפוי, הפגישה הייתה מאוד טכנית ודנה בהשלכות המשפטיות של חוקי הפרטיות הרוסיים".

"ב-12 השנים האחרונות לא הייתה חובה להתייעץ עם הממשלה בבחירת יו"ר הסוכנות"

המשרה של חגואל היא למעשה יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית (WZO) - ובעוד מספר שבועות הוא יחזור לנהל את הארגון הזה במשרה מלאה. כראש הוועדה למציאת מחליף ליו"ר לשעבר, הוביל חגואל את ההצבעה על דורון אלמוג. כשנשאל אם יכול היה לדמיין שהתפקיד של יו"ר הסוכנות היהודית יהיה כל כך עמוס באקשן, אמר חגואל כי "חשבתי שאני הולך למלא את תפקיד היו"ר לכמה שבועות או חודשיים. תהליך בחירת היו"ר הבא היה ארוך ומתיש, עם הרבה אמוציות ופוליטיקה. היו גם הרבה כלי תקשורת שדיווחו על מועמדים אפשריים וזה לא היה סיקור חיובי במיוחד", אמר.

"החלטנו להתחיל מאפס. הקמנו צוות קטן יותר של ארבעה חברים, במקום קבוצה גדולה יותר. אז הצלחנו למצוא את המועמד המתאים ביותר, דורון אלמוג". ארבעת חברי ועדת המשנה היו חגואל, היו"ר היוצא של חבר הנאמנים של הפדרציות היהודיות בצפון אמריקה מארק וילף, היו"ר הנכנס של חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית מייקל סיגל ויו"ר חבר הנאמנים העולמי של קרן היסוד סטיבן לואי. "זו קבוצה של אנשים מאוד רציניים", אמר חגואל.

"עבדנו בחריצות. וילף ולואי הם אנשי עסקים ברמה הגבוהה ביותר בעולם, ובכל זאת השקיעו מזמנם בעתיד של עם ישראל. צריך להבין שכל שעה שהם השקיעו בתהליך הזה שווה מיליוני דולרים ואני חושב שהציבור הרחב לא מבין איזה נכס מדהים הם לעם היהודי”, הוסיף וחשף כי שאר חברי הוועדה "ביקשו ממני לבדוק עם אלמוג אם הוא מעוניין להיות יו"ר הסוכנות החדש".

לדבריו, "ב-12 השנים האחרונות לא הייתה חובה להתייעץ עם הממשלה בבחירת יו"ר הסוכנות. זה אפילו לא מנהג, אבל אנחנו מכבדים את הממשלה ורוצים לעבוד איתה. הרגשנו שזה מבלבל את כל התהליך". חגואל אמר כי הוא מרוצה מאוד מאלמוג שצפוי להתחיל את תפקידו בעוד מספר שבועות.

"אני מקווה ומאמין שבחרנו באדם הנכון, בזמן הנכון ובמקום הנכון. הוא היה אלוף בצה"ל, אבל ב-20 השנים האחרונות הוא גם עשה דברים מדהימים. הוא הוביל את הקמתו של בית חולים שיקומי ייחודי מסוגו בנגב. הוא יודע לגייס כסף מכל העולם היהודי. אין לי ספק שהוא אדם ראוי מאוד שעשה קריירה כמפקד צבאי מבריק ואחר כך כיזם חברתי יצירתי", אמר. 

מארק וילף ואלוף במיל׳ דורון אלמוג (צילום: אוליביה פיטוסי עבור הסוכנות היהודית)
מארק וילף ואלוף במיל׳ דורון אלמוג (צילום: אוליביה פיטוסי עבור הסוכנות היהודית)

"אנחנו מדינה שאוהבת עלייה, אבל לא אוהבת את העולים"

"אנחנו מדינה שאוהבת עלייה, אבל לא אוהבת את העולים", הודה חגואל במצב הקשה ואמר כי רוב המשפחות שעלו לארץ היו נשים וילדים, שכן לגברים בגילאי 18-60 אסור לעזוב את אוקראינה שסועת המלחמה . "הגברים עדיין באוקראינה והמשפחות שלהם כאן בישראל ובמדינות אחרות. האתגר האמיתי יהיה האם אנחנו באמת יודעים לקלוט את אלפי העולים בישראל. המספר הזה יגדל אם נצליח, כי הגברים יצטרפו אליהם וגם יעלו לארץ. אם לא נדע לקלוט אותם, הם יחזרו לאוקראינה בתום המלחמה".

"אנחנו וממשלת ישראל צריכים לראות איך אנחנו מקבלים את העולים האלה. אנחנו בסוכנות היהודית ניסינו לעזור בהיבטים האלה". הוסיף ומתח ביקורת על הממשלה ואמר כי בנוגע לאתגרי הדיור וקשיי תעסוקה "למרבה הצער, הממשלה לא עושה מספיק". יו"ר הסוכנות הזמני ציין כי "זה נכון שישראל נמצאת בעיצומו של משבר הדיור הגדול בתולדותינו. אולם מנהיגים כמו אריאל שרון הקימו שכונות חדשות בשנות ה-90 לעולים. זה לא קורה היום, למרבה הצער".

עולים מאוקראינה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
עולים מאוקראינה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

"המדינה חייבת להתעשת, בין אם יהיו בחירות ובין אם לא", אמר והוסיף כי "צריך למצוא פתרונות - ואני לא מדבר על פתרונות זמניים כמו בתי מלון, אלא על הקמת יישובים או ערים חדשות בישראל. זה לא אמור לקרות מחר; זה היה צריך לקרות כבר אתמול". לגבי התעסוקה הדגיש חגואל כי "חייבים לראות איך אנחנו עוזרים לעולים האלה להיקלט כמו שצריך וזה אומר שצריך להעסיק אותם. יש אולפנות  שהסוכנות, יחד עם משרד העלייה והשילוב, עובדת עליהם".

בהמשך הביקורת שלו על הממשלה אמר "אני לא חושב שהוקצו מספיק משאבים למבצע העלייה הזה. זה לא גל עלייה קטן, אבל למעשה יש לו פוטנציאל להיות הרבה יותר גדול. באוקראינה היו כ-3,000 עד 4,000 עולים בשנה בשנים האחרונות וכיום אנחנו יותר מזה במאות אחוזים. יש לתת אמצעים לעולים הללו על מנת לקלוט אותם טוב יותר. אנחנו אפילו לא בשיא הקליטה, מאחר שהרבה אחרים מתכננים את עלייתם".

חגואל הסביר כי צריך לעשות יותר על מנת לקדם את העלייה, באמצעות אופק ישראלי, החברה הלאומית לקידום העלייה, שלדבריו הוא מיזם חיובי ומוצלח מאוד של הממשלה והמוסדות הלאומיים. "צריך לגייס עוד שליחים ולקדם טיולי פיילוט של עולים פוטנציאליים בישראל. כל זה קורה אבל צריך להשקיע יותר כספים במטרה החשובה הזו".

לפני המלחמה באוקראינה היו שלושה שליחי סוכנות במדינה. כשנשאל מדוע אין יותר מהם במדינות כמו אוקראינה ורוסיה, ענה חגואל כי "היו למעלה מ-80 עובדים", של הסוכנות באוקראינה. "הייתי באוקראינה באוקטובר האחרון, לפני שהמלחמה התחילה. כשביקרתי בקייב פגשתי עשרות עובדים שעוסקים בטיפול בניירת לעולים, אלפי יהודים היגרו מאוקראינה לישראל מדי שנה ללא קשר למלחמה. מישהו היה צריך לנהל את התהליך שם. העבודה שלנו היא לא רק בקידום העלייה, אלא לסוכנות יש גם קייטנות, גיוס לתוכניות מסע ותגלית ישראל בישראל ופעילויות חינוכיות נוספות".

כשנשאל איך למדינות כמו גרמניה, עם מאות אלפי יהודים, לא יותר משליח אחד או שניים מטעם הסוכנות, אמר חגואל כי "יש לזכור שהסוכנות היהודית צומצמה מאוד בכוח אדם, פעם הייתה ביקורת על פזרנות בארגון. לדעתי הארגון לא גדול אבל הוא מאוד יעיל. אם יש מדינות עם פוטנציאל עלייה גדול, צריך להשקיע בהן יותר".

כפי שדווח, אלפי יהודים רוסים ממתינים לעלייה, אך העובדה שבקושי יש טיסות ממוסקבה יצרה צוואר בקבוק בעלייה לישראל. "בגלל הסנקציות על רוסיה, חברות רבות לא יכולות לנחות ברוסיה", הוא חשף. "ניסינו להפעיל כמה שיותר חברות תעופה מכל מיני מדינות, ובכל זאת חשוב לציין שהעלייה מרוסיה נמשכת כרגיל".