דמי המזונות שישולמו בין בני זוג המתגרשים משתנה ממשפחה למשפחה, בהתאם לנתונים של הספציפיים של הצדדים הרלוונטיים. לעיתים תהיה הסכמה בין בני הזוג, אולם במידה ואין הסכמה נשאלת השאלה כיצד תדעו מה גובה סכום דמי המזונות שתשלמו? ישנם מספר פרמטרים שיאפשרו לכם להעריך את הסכום. 

אחד הפרמטרים הבולטים בהערכת סכום דמי המזונות הוא גילם של הילדים. החוק מפריד בין ילדים מתחת לגיל 6, ילדים בגילאי 6-15 וקטינים בגילאי 15-18. 

עורכת הדין איריס מורנו (צילום: רז תמאם)
עורכת הדין איריס מורנו (צילום: רז תמאם)

בהערכת הסכום נלקחים בחשבון הכנסות ההורים, מהי ההכנסה הפנויה הנותרת בידי ההורה המשלם את המזונות לצורך מחייתו. פרמטר נוסף הוא, כמובן, צרכי הילדים. ההנחה בישראל, לפי הפסיקה, כי עלות הצרכים הבסיסיים של קטין בישראל, לא כולל מדור (דיור) וחינוך, הינה בין 1,400 ₪ ל1,800 ₪ בחודש. בנוסף לסכום המזונות יש להוסיף את עלות המדור שישולם עבור הקטין שכן סכום המזונות אינו כולל השתתפות בעלות המגורים לילד. השתתפות בעלות הדיור מחושבת בסך של כ- 30% מעלות דמי השכירות לילד אחד, 40% עבור שני ילדים ו-50% עבור שלושה ילדים.

הפסיקה הדרמטית מהשנים האחרונות שיצאה מביהמ"ש העליון בנוגע למשמורת משותפת שמה דגש ומשקל רב לזמני השהות של הילדים אצל מי מההורים. ככל שזמני החלוקה שווים יותר, כך יפחת גם נטל המזונות שישולם.

האם ניתן לשנות את גובה המזונות?
מה קורה במידה והוחלט על סכום מזונות חודשי, והנסיבות השתנו? האם תוכלו לשנות את הסכום שתשלמו מדי חודש? האם ההורה המשמורן יוכל לדרוש מהצד השני יותר כסף? ניתן לשנות את דמי המזונות, זאת בהתאם להבנה כי צרכי הילדים הם דבר דינמי, וכך גם החיים עצמם, כמו המשכורות של בני הזוג שעשויות להשתנות, פיטורים, מגפות עולמיות וכדומה. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי ביהמ"ש ישנה את גובה דמי המזונות רק כאשר יוכח כי התקיים שינוי נסיבות מהותי. המלצתי היא כי במידה ואכן השתנו הנסיבות, התייעצו עם עורך דין המתמחה בתחום, שיוכל לסייע לכם בשינוי המבוקש.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

לביקור באתר של עו"ד איריס מורנו לחצו כאן

ליצירת קשר עם עו"ד איריס מורנו שלחו וואטסאפ

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected] 
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).