הערב (שישי) תצא לדרכה עונת 2022/23 של הפרמיירליג, ליגת הכדורגל הבכירה באנגליה. למרות שבדרך כלל אין מתחרים לדרמות ולריגושים שמייצרת הליגה במציאות, לאורך השנים היו מספר סרטים וסדרות שניסו להעתיק את הדרמה מהמגרש אל המסך.

קדחת המגרש/אהבה על הדשא 1997

בשנת 1992 הוציא לאור ניק הורנבי את ספר הבכורה שלו, "קדחת המגרש", שבו תיאר את 30 שנות חייו כאוהד ארסנל, שחזר שנים ארוכות של בינוניות לצד רגעים מעטים של אושר, ועסק בדומה ובשונה בין אהדת הכדורגל לבין החיים האמיתיים. הספר ביצע מהפכה אמיתית, הן בז'אנר של ספרות הספורט, שעברה בבת אחת מאוטוביוגרפיות יבשושיות של שחקנים לסיפורים מסעירים ומצחיקים של אוהדים, והן בספורט עצמו, כאשר היה אחד מהגורמים להפיכתו של הכדורגל באנגליה מענף לחוליגנים בשנות ה-80 לבידור לכל המשפחה בשנות ה-90.

ב-1997 הספר עובד לסרט, שבישראל העדיפו לקרוא לו "אהבה על הדשא". בניגוד לספר, הסרט התמקד רק בעונה אחת בתולדות ארסנל: עונת 1988/89, בה התותחנים מלונדון זכו באליפות בזכות שער בדקה האחרונה של המשחק האחרון של העונה, על חשבון ליברפול. קולין פירת' גילם את בן דמותו של הורנבי, שמנסה לשלב בין חייו כמורה בבית ספר, מערכת יחסים רומנטית חדשה בחייו והאהדה לקבוצה, ולעיתים נדרש להחליט מה חשוב יותר.

ב-2005 נעשה ניסיון לא מוצלח למדי להפיק גרסה אמריקאית לסרט. הכדורגל הפך לבייסבול, ארסנל הפכה לבוסטון רד סוקס, ובתפקידים הראשיים כיכבו ג'ימי פאלון ודרו בארימור.

שחקי אותה כמו בקהאם 2002

בשנת 2002 דיוויד בקהאם היה ככל הנראה הספורטאי הנערץ ביותר בעולם. כוכב מנצ'סטר יונייטד בימיה הגדולים, קפטן נבחרת אנגליה, שזכה להערצה סביב הגלובוס, גם במקומות שבהם הכדורגל הוא לא הענף המוביל, בשל מראהו הנוצץ והזוגיות עם יוצאת הספייס גירלז. לכן, זו לא הייתה הפתעה שבאביב של אותה שנה יצא לאקרנים בבריטניה סרט הנושא את שמו. זו כן הייתה הפתעה לגלות שמדובר בסרט מצוין ולא במוצר נחות שרוכב על שמו של הכוכב.

גיבורת הסרט הייתה ג'ס, נערה בת למשפחת מהגרים סיקים המתגוררת בלונדון, מעריצה את דיוויד בקהאם וחולמת להיות כוכבת כדורגל כמוהו. הבעיה היא שהוריה השמרנים לא רואים זאת בעין יפה ואוסרים עליה לשחק, וכך היא מצטרפת לקבוצה ונאלצת לשקר להוריה. הסוד, כמובן, מתגלה בשלב מסוים. הסרט עוסק גם במערכת היחסים הפתלתלה בין ג'ס לבין חברתה הטובה ג'ולס (קירה נייטלי בתפקיד הפריצה שלה) ובין שתיהן לבין ג'ו, מאמן הקבוצה.

לכתבה נרחבת לרגל 20 שנה לסרט

בלי חוקים 2005

כפי שכבר צוין, בתחילת שנות ה-90 מתחוללת בכדורגל האנגלי מהפכה תרבותית של ממש. הליגה האנגלית הישנה, עם החוליגנים ביציע, האצטדיונים המיושנים והמשחק הנוקשה, הופכת לפרמיירליג - מוצר בידורי לכל המשפחה, עם אצטדיונים חדשים ומחודשים, משפחות ביציע ושחקנים זרים וטכניים סטייל אריק קנטונה, שמעדיפים, שומו שמיים, לשחק על הקרקע במקום להגביה כל כדור שמגיע אליהם. רבים בירכו על השינויים האלה, אבל גם רבים ביכו את מותו של העולם הישן והאותנטי יותר כביכול.

וכך, ב-2005 יוצא הסרט "בלי חוקים" ("Green Street Hooligans" במקור), שיר הלל לתרבות הישנה והשנויה במחלוקת של חוליגניזם - אוהדים שמגיעים למגרשי הכדורגל כדי ללכת מכות, ותוצאות העימותים מול אוהדי היריבה חשובה עבורם בהרבה מתוצאת המשחק על הדשא. הסרט, בכיכובו של אלייז'ה ווד, עוסק במאט, סטודנט אמריקאי שמודח מהרווארד בגלל שימוש בקוקאין, נוסע לבריטניה, מגלה את קבוצת האוהדים החוליגנים של ווסטהאם יונייטד ונטמע בתוך החבורה המזרח לונדונית.

מחפשים את אריק 2009

קן לואץ' הוא אחד הבמאים החשובים של הקולנוע הבריטי, שנודע בסרטיו הריאליסטיים שעוסקים בנושארים חברתיים בסגנון "כיור המטבח" (וגם בהיותו פעיל בולט נגד ישראל). כבר ב-1969, בסרט שהקנה לו את תהילתו - "קס", לואץ' שילב סצנה אחת בלתי נשכחת של משחק כדורגל. 40 שנים בדיוק לאחר מכן הוא כבר יצר סרט כדורגל מלא.

טוב, לא בדיוק. הגיבור של "מחפשים את אריק" הוא אריק, דוור קשה יום ממנצ'סטר שחיי המשפחה שלו הולכים ומתמוטטים, והוא מגיע לנקודת השפל של חייו ושוקל התאבדות. חבריו הדוורים עוצרים בעדו, והוא מוצא נחמה בעישון קנאביס. ואז, לפתע, הוא מתחיל להזות את דמותו של הגיבור שלו - אריק קנטונה, הכוכב הבלתי מעורער של מנצ'סטר יונייטד בשנות ה-90, שנותר עד היום אאליל האוהדים האדומים. קנטונה, בתפקיד עצמו, הופך למעין מנטור עבור אריק ועוזר לו לשקם את חייו. כרגיל אצל לואץ', הסרט כולל כמה קטעי תוכחה סוציאליסטיים, אבל הוא מסתיים דווקא בסצנת אקשן מצחיקה עד דמעות שמביאה לכך שהכל בא על מקומו בשלום.

טד לאסו 2020-היום

בשנת 2013 זכתה רשת NBC בזכויות השידור של הפרמיירליג בארצות הברית, וכדי לקדם את השידורים יצרה קמפיין משעשע בכיכובו של ג'ייסון סודייקיס, יוצא "סאטרדיי נייט לייב". סודייקיס המציא את דמותו של טד לאסו, מאמן פוטבול אמריקאי שמשום מה ממונה למאמן של קבוצת כדורגל באנגליה (טוטנהאם במקרה ההוא) למרות שאין לו שום מושג בענף המוזר הזה. אז הופקו כמה סרטונים משעשעים, ובכך נראה היה שהעניין מוצה.

ואז חלפו כמה שנים, וב"אפל TV" החליטו להמר על סודייקיס-לאסו ולהפיק סדרה שלמה על דמותו של המאמן. הפעם הוא הגיע לקבוצה הלונדונית הפיקטיבית AFC ריצ'מונד, כחלק מקנוניה של בעלת הקבוצה, שקיבלה אותה מבעלה לשעבר בהסכם הגירושים, לנקום בגרוש ולפרק את מפעל חייו. בתחילה לאסו מתקבל בבוז על ידי השחקנים בקבוצתו (רוי קנט הקשוח וג'יימי טארט הגנדרן), התקשורת (טרנט קרים מהאינדיפנדנט) וההנהלה, אבל בעזרת האופטימיות הטבועה בו הוא מצליח לאט לאט לקנות את אמונם, גם בתקופה לא קלה בחייו האישיים.

למרות שעל פניו זו נשמעת כמו בדיחה פרטית של חולי כדורגל בלבד, "טד לאסו" הצליחה לסחוף אחריה קהל רחב, גם כאלו שלא מתעניינים בכדורגל בכלל. היא זכתה לעונה שנייה והשלישית אמורה לעלות בחודשים הקרובים, והייתה הזוכה הגדולה של טקס האמי האחרון עם שלל פרסים.