אלפא רומיאו, מותג מסורתי עם נשמה עמוקה, ודנ"א מובהק של יותר מ־100 שנות פעילות, יודע לשבות את לבם של מיליונים ברחבי הגלובוס שמעריצים את המותג ואת דגמיו הקלאסיים. לאלפא רומיאו יש תת־תרבות מפותחת מאוד של דגמי אספנות, שיושבים בחנייה מקורה עם כיסוי וזוכים לתשומת לב שבני אדם היו מקנאים בה.

בשנים האחרונות היה המותג בדילמה על רקע אופנת הג'יפונים הצבעוניים לעיר. עד יולי 2022, מועד השקת האלפא רומיאו טונאלה, החזיקו את המותג על כתפיהם הרחבות שני דגמים בולטים ומוצלחים: ג'וליה, מכונית מנהלים ספורטיבית, שהחליפה את ה־159 (שהייתה בבעלותי בעבר); וסטלביו, ג'יפ יוקרתי שפתח את התיאבון לנהג הישראלי.

עם השניים האלה אלפא רומיאו המשיכה לצעוד בעולם רכב תזזיתי, שבו כל מותג משיק ג'יפון קומפקטי ויעיל בעיקר לעיר, לצעירים ולמשפחות קטנות, ורק לאלפא לא נשאר. לפיכך טונאלה היא אחד מהאירועים המשמעותיים והחשובים עבור המותג האיטלקי בשנים האחרונות.

אין ספק שמעריצי המותג ישבו עמוק בראשם של המתכננים, המהנדסים והמעצבים של הדגם בזמן תכנון הרכב. לכן, על אף הסגנון הלא אופייני למותג המסורתי, יש בטונאלה נקודות דמיון לרכב קלאסי של אלפא, בעיקר בעיצוב הפנסים והחזית, בתקווה שחובבי אלפא יתאכזבו פחות.

נכון להיום, טונאלה זמינה בגרסה היברידית קלה, שעוזרת לחסוך מעט בצריכת הדלק ובפליטת מזהמים לאוויר, ובעיקר מעניקה לה ציון דירוג זיהום נמוך יחסית. יחידת ההנעה כוללת מנוע 4 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, מוגדש טורבו, עם הספק של 130 כ"ס ו־24.5 קג"מ, בגרסה הנבחנת ("ספרינט"). יהיה מעניין לבחון את המנוע עם הספק של 160 כ"ס, שמגיע בגרסאות ולוצ'ה ו־Ti. המנוע משודך לתיבת הילוכים אוטומטית חדשה בעלת שבעה הילוכים, מצמד כפול, והחלק ה"היברידי קל" הוא מנוע חשמלי קטן, 48 וולט מובנה, עם הספק של 20 כ"ס ומומנט של 5.6 קג"מ.

הגרסה ההיברידית נטענת של טונאלה, עם הספק כולל של 275 כ"ס ו־60 קילומטרים טווח חשמלי, וטונאלה החשמלית המלאה יגיעו הנה בשנה הבאה.

אלפא רומיאו טונאלה (צילום: פרטי)
אלפא רומיאו טונאלה (צילום: פרטי)

העיצוב החיצוני יפה בעיניי, וכולל פנסי לד מעוצבים וחישוקים ספורטיביים למראה, בגודל 18 אינץ'. המעצבים התאמצו שנראה אלפא מול העיניים. זו לא אלפא קלאסית, אבל היא מהמשפחה ומצטלמת טוב לאינסטגרם ולטיקטוק, בעיקר בצבע הירוק. מבפנים יש תחושת אירופיות, לא של יוקרה, אלא של תא נוסעים אירופי ממוצע, עם נגיעות איטלקיות ונגיעות אלפא, למשל הדגל החמוד שהוטמע ליד ידית ההילוכים, פתחי האוורור עם הנגיעות הכסופות־מתכתיות, השיפטרים הענקיים מאחורי ההגה, בורר מצבי הנהיגה על ההגה, שמוכר מאלפא ג'וליה, הגימורים הכסופים והסמל היפהפה.

ברכב משטח טעינה שאי אפשר להניח עליו את הטלפון, כי הדרך אליו לא נוחה וחבל, כי הדברים הקטנים האלה משפיעים על החוויה כולה. אבל מלבד זה - אין תלונות. מתגי הפסנתר הבולטים ששולטים על בקרת האקלים הם בסדר, וגם מערכת המולטימדיה החדשה מובנת מספיק ונוחה להפעלה. משמח לגלות שאלפא התקדמה מאוד בפן הטכנולוגי, עם מסך מגע צבעוני וגדול בפרונט, בגודל 10.25 אינץ', ולוח מחוונים מודרני, חד ואינפורמטיבי בגודל 12.3 אינץ'.

בגרסאות היקרות יותר יש בולמי זעזועים בשליטה אלקטרונית (Veloce), בלמי BREMBO עם קאליפרים אדומים קבועים מלפנים, ואבזור נחשק בתא הנוסעים כמו אוורור וחימום למושבים, תאורת אווירה עם חמישה גוונים ומערכת שמע של הרמן קרדון עם 14 רמקולים.
נהגתי כמעט רק במצב נהיגה "ספורט", ונהניתי מאוד מהביצועים, על חשבון צריכת הדלק (11 קילומטרים לליטר). ההאצות חזקות, וההיגוי, שמתקשח במצב ספורט, ראוי לציון. טונאלה נוסעת טוב והיא יציבה. כל מה שהיא צריכה כדי להיות מצוינת זה עוד כוח למנוע, ריכוך של המתלים כדי לשפר את חוויית הנסיעה ולשכך טוב יותר את המהמורות והשברים בכבישים העירוניים הלא מוצלחים, ושדה ראייה רחב יותר לאחור, שהיה יכול לשפר את החבילה הכוללת.

בגזרת הבטיחות: חמישה כוכבי בטיחות מלאים במבחני הריסוק הרשמיים של ה־EURO NCAP - נתון חשוב שמתווסף למערכות בטיחות מתקדמות, כמו מגביל מהירות חכם עם זיהוי תמרורי תנועה, מערכת אקטיבית למניעת סטייה מנתיב, בלימת חירום אוטונומית, כולל זיהוי הולכי רגל ודו־גלגלי, ניטור עייפות נהג, התרעה על שכחת ילד ברכב, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה ומערכת מרכוז נתיב וסיוע בפקקים בגרסאות הגבוהות.

מחירים: 229־289 אלף שקלים.