אוכל יהודי זה לא רק גפילטע פיש וחריימה. לאורך הדורות מילאו את צלחותיהם של יהודים מאכלים מגוונים, בהם לביבות תפוחי אדמה, רגל קרושה קרפלך, חמין, קובנה וגם מלפפון חמוץ. הכל כשר כמובן.

קולינריה ערבית בתל אביב | חודש אוכל ערבי במסעדת דלילה 
לאחר 39 שנים של סרבנות בהן הייתי אשף המיקרוגל, התחלתי לבשל | ליאור דיין

תערוכה חדשה ומקוונת "מה מתבשל" של מוזיאון פולין (POLIN) בוורשה שהושקה אמש, סוקרת את הקולינריה היהודית במסע מרתק על פני זמן ומרחב במטבחים יהודים ברחבי העולם, וחוזרת אלפי שנים בזמן בכדי לנסות ולהשיב על השאלה מהו מטבח יהודי?

תערוכת ''מה מתבשל'', אוכל יהודי (צילום: Maciek Jazwiecki)
תערוכת ''מה מתבשל'', אוכל יהודי (צילום: Maciek Jazwiecki)

התערוכה שנוצרה על ידי מיטב האוצרים והמחנכים של מוזיאון POLIN, המוזיאון לתולדות יהודית פולין, לוקחת את הצופים למסע קולינרי אל נבכי המטבח היהודי,  ללמוד על המאכלים היהודים, מסורתיים  ומודרניים, אופן הכנתם, מקורם ומשמעותם ובוחנת אותם גם דרך עיני הדת ההיסטוריה והתרבות היהודית בת אלפי השנים ועם 40 מתכונים זמינים.

בתערוכה מוצגות 400 תמונות של כלי מטבח וכלי הכנה, צילומי מנות, אנשים ומדינות, ציורים הדפסים ומתכונים מתוך אוסף מתכונים שקובץ ברחבי העולם מניו יורק ועד תל אביב מלונדון ועד ורשה ולובלין.

תערוכת ''מה מתבשל'', אוכל יהודי (צילום: Maciek Jazwiecki)
תערוכת ''מה מתבשל'', אוכל יהודי (צילום: Maciek Jazwiecki)

עוד כוללת התערוכה עשרות ראיונות והרצאות עם מומחים וחובבי המטבח היהודי, בהם האוצרת הראשית של מוזאון פולין, פרופסור ברברה קירשנבלט- גימבלט, שסוקרת בהרצאתה את ההיסטוריה של ספרי הבישול היהודיים, גיל חובב ידבר על הבישול הישראלי, השחקנית גולדה טנצר תתמקד בזיכרונותיה של טעמי ילדותה, רות לנדובסקי תספר את סיפור המסעדה של סבא שלה שהיה מהגר מפולין, ופתח בשנת 1912 מסעדה בטורונטו שהיתה למסעדה המשפחתית, ורבים נוספים.

כדי להקל על המבקרים הגולשים, חולקה התערוכה לארבעה חלקים  עיקריים: "מסורת", "תפוצות", "העידן המודרני" ו"זיכרונות". ואיתם גם לשונית מיוחדת ל"מתכונים מהמטבח היהודי".

ספל סדר (צילום: מאוסף המוזיאון הלאומי בלובלין)
ספל סדר (צילום: מאוסף המוזיאון הלאומי בלובלין)

מסורת: המטבח היהודי עוצב על פי כללי הכשרות וההלכה היהודית, המגדירים אילו מרכיבים ואופני בישול אסורים ואילו מותרים. בחינת הכללים האלו לאורך הדורות שימשה מקור לייחוד תרבותי יהודי, ונותרה עמוד התווך של הזהות היהודית כיום. בחלק זה ניתן למצוא מידע על הלכות כשרות, בעבר ובהווה, ברכות, חגים ועוד.

תפוצות: המטבח היהודי שהתפתח לאורך 3000 שנה ברחבי העולם הוא מגוון מאד. לכל קהילה יהודית מנות שונות, בהתאם למרכיבים הזמינים באותו אקלים ומסורות האוכל המקומיות. פרק זה מחולק למטבח האשכנזי ולמטבח הספרדי ומזרחי, על מרכיביו מאפייניו וטעמיו השונים,  ומציג מתכונים למאכלים מסורתיים, כמו קוגל, גפילטע פיש וצ'ולנט לצד חריימה, קובנה, בורקס וחמין.

העידן המודרני: במאה ה-19 וה-20, כתוצאה מתהליכי אמנציפציה יהודית, והשתלבות היהודים בתרבויות הדומיננטיות בהן חיו, הפכה המסורת פחות מחייבת ואורח החיים היהודי השתנה בסביבה האורבנית, עם אמצעי תקשורת ואמצעי תחבורה חדשים ואידיאולוגיות פוליטיות חדשות. כתוצאה מכך התאימו חלק מהיהודים את המטבח המסורתי לאתגרים המודרניים, וחלקם נטשו את עקרונות הכשרות.

פרק זה כולל מידע נרחב על ספרי בישול יהודים שיצאו לאורך הדורות, מדינות ומסורות שונות, ובראשם ספר הבישול הראשון שיצא לאור בישראל בשנת 1936, "כיצד לבשל בארץ ישראל".

תערוכת ''מה מתבשל'', אוכל יהודי (צילום: Maciek Jazwiecki)
תערוכת ''מה מתבשל'', אוכל יהודי (צילום: Maciek Jazwiecki)

זיכרונות: מסורות קולינריות חיות בזיכרון, עוברות מדור לדור. במשפחות יהודיות זיכרונות אוכל מעוררים רגשות עזים. טעמים הזכורים מהבית ונוצרו במקומות חדשים מזכירים את הבית או את ארץ המוצא, ולפעמים – במקרה של משפחות של ניצולי שואה – את העולם שאבד.

בפרק זה מובאים זיכרונות קולינריים אישיים, מוצגות מזכרות אישיות, בהן מחברות מתכונים שנאספו על ידי נורה נג'דר, סכו"ם,  כלי מטבח וכפית שנוצרה ב-1948 במיוחד לרגל הקמת מדינת ישראל ועוד.

בפרק המתכונים, עם הלחיצה על הלשונית, נגלה לצופה אופן ההכנה של ארבעים מנות מהמטבח היהודי ולצידן הסבר על ההיסטוריה שלהן.

המתכונים נבחרו על ידי סבינה פרנקוז - מחברת ספרי קולינריה, פרויקטים קולינריים, ומומחית למטבח היהודי. לאוסף המתכונים שהוכן על ידי מוזיאון POLIN, יצטרפו מתכונים שישלחו הגולשים ויועלו בדף האינטרנט של התערוכה.

קורס לבישול כשר צמחוני, וילנה 1938 (צילום: מכון יבו לחקר היהדות)
קורס לבישול כשר צמחוני, וילנה 1938 (צילום: מכון יבו לחקר היהדות)

"הזמינות של התערוכה באינטרנט בשלוש שפות כולל עברית משמחת ומרגשת. המטבח היהודי נשמר בתוך הבתים ולא היה מוכר במרחב הציבורי בתפוצות. כעת הכל פתוח לקהלת", אומרת בהתרגשות נילי עמית, אחראית חינוך במוזיאון ורשה ואחראית הקשר בין ישראל למוזיאון.

"אחד המאכלים האהובים עלי הוא הצ'ולנט שאמא שלי היתה מכינה. היום אני מכינה לבנותי, צ'ולנט על פי המתכון של אמי. הן מאוד אוהבות אותו. זה המתכון שאמא שלי וסבתא שלהן, למדה מאמא שלה ובנותי מכינות אותו לילדים שלהן. כך עוברים המתכונים מדור לדור", משתפת נילי עמית.

"מה מתבשל אונליין" מבוססת על תוכן התערוכה המוצגת כעת במוזיאון POLIN, המוזיאון היחיד בעולם המוקדש לזכר יהודי פולין וממוקם באתר גטו ורשה. התערוכה תוצג עד דצמבר 2022 והיא זמינה בשפות עברית, אנגלית ופולנית.