בחירות 2022: פחות משלושה חודשים נותרו עד לבחירות, וזאת תמונת המצב המסתמנת מסקר "מעריב סופהשבוע": רשימת הרוח הציונית של איילת שקד ויועז הנדל עוברת זה השבוע השני ברציפות את אחוז החסימה וזוכה ל־4 מנדטים. גוש נתניהו זוכה ל־58 מנדטים, וביחד עם הרוח הציונית יכול להגיע ל־62.

היום שאחרי הבחירות: כמה שווה מנדט ואיך מחשבים את אחוז החסימה?

האם הקמפיין של הליכוד יעבוד? יועץ אסטרטגי: "נתניהו לוקח סיכון גדול"

ישפיע על גוש הימין? רוב הציבור מתנגד לשילוב המפלגות החרדיות בקואליציה הבאה | סקר

המפלגה הגדולה בסקר היא הליכוד בראשות בנימין נתניהו, שמאבדת מנדט אחד, לעומת הסקר הקודם, ויורדת ל־34. יש עתיד בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד, שהשיק שלשום את קמפיין הבחירות שלו, היא המפלגה השנייה בגודלה עם תוצאה יציבה של 23 מנדטים. רשימת כחול לבן-התקווה החדשה של בני גנץ וגדעון סער, עם יומרות להוביל את הממשלה הבאה, לא מצליחה להתרומם והיא תקועה על 11 מנדטים לעומת 14 יחדיו בכנסת היוצאת.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר מתקשים להגיע להסכמות על הרכב רשימת הציונות הדתית לכנסת. בינתיים הסקר מספק נתון מאכזב מבחינתם: מספר חד־ספרתי של 9 מנדטים בלבד, לעומת 10 בסקר הקודם. בגזרת המפלגות החרדיות, ש"ס בראשות אריה דרעי נותרת גם בסקר הנוכחי עם 8 מנדטים בעוד יהדות התורה בראשות משה גפני עולה מ־6 ל־7. ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן, שמסמנת את החרדים כיעד בקמפיין הבחירות שלה, יציבה עם 5 מנדטים.

בגזרת מפלגות השמאל, הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה בטוחה עם 6 מנדטים בעוד מתחתיה נמצאות העבודה, מרצ ורע"ם. מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי תקיים בשבוע הבא פריימריז. בסקר הנוכחי היא מתאוששת ועולה מ־4 ל־5 מנדטים, אך מדובר בנתון מאכזב מאוד מבחינתה, משום שבבחירות הקודמות זכתה ב־7. מרצ, שבה מתנהל קרב עז על הראשות בין זהבה גלאון לח"כ יאיר גולן, אומנם מגלה יציבות מעל אחוז החסימה עם 4 מנדטים, אבל עדיין קרובה לקו האדום.

התוצאה המשמעותית בסקר, שעשויה להשליך על תוצאות הבחירות כולן, היא הצלחת רשימת הרוח הציונית בראשות שקד והנדל לעבור גם בסקר הנוכחי את אחוז החסימה. על פי נתוני הסקר, יש מגמה של מעבר שיעור מסוים של מצביעי ימינה מ־2021 לתמיכה ברוח הציונית על חשבון מפלגת הציונות הדתית. השמחה אומנם מוקדמת מדי, משום שהמפלגה צמודה מאוד לקו האדום עם 3.5% בלבד מקולות המשתתפים בסקר, אבל אם המגמה הנוכחית תבוא לידי ביטוי גם בקלפי ב־1 בנובמבר, שקד עשויה למצוא עצמה בעמדה מצוינת של לשון מאזניים.

עוד עולה מהסקר כי שתי רשימות קיבלו למעלה מאחוז אחד מהקולות ולא תהיינה בכנסת הבאה: ישראל חופשית בראשות אלי אבידר עם 1.3% והרשימה הכלכלית בראשות פרופ' ירון זליכה עם 1.1%. מבחינת הגושים, זה של נתניהו מקבל בסקר הנוכחי 58 מנדטים. גוש לפיד 41 ובתווך כחול לבן-התקווה החדשה 11, הרוח הציונית 4, והרשימה המשותפת 6.

במוקד האירועים בשבוע הבא יעמדו הפריימריז לרשימת הליכוד. הסקר בדק מי מהח"כים המועמדים, מלבד נתניהו, מביא קולות לליכוד ומי מבריח אותם. מתברר שניר ברקת הוא מושך הקולות הגדול ביותר, בכל הקבוצות שנבדקו - הן בכלל המשיבים (58%) ובמיוחד בקרב מצביעי הליכוד (69%), וגם בקרב מצביעי גוש המתנגדים (61%). בקרב מצביעי מפלגות גוש נתניהו מקדימים אותו יריב לוין, דודי אמסלם ואמיר אוחנה. מבחינת כלל הציבור ישנם שלושה מועמדים של הליכוד שהם מבריחי קולות: מירי רגב (פער שלילי של 11%), דודי אמסלם ודוד ביטן (7% כל אחד).

הסקר נערך על ידי מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס. בסקר השתתפו 700 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים באינטרנט, והוא בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. הסקר נערך ב־3־4 באוגוסט 2022. טעות הדגימה המרבית היא 4.2%.