המתיחות בין ארה"ב וסין נמשכה גם היום (שישי) ומוסיפה להסלים, עם גינוי אמריקאי נחרץ לתמרון הצבאי הסיני סביב טייוואן, ושורת צעדים נוספים עליהם הודיע משרד החוץ של סין לצמצום היחסים ושיתופי הפעולה בין שתי המדינות. 

רוסיה גינתה את ביקור פלוסי בטאיוואן; סין: "ארה"ב משחקת באש"
"חיים בצל האיומים": ישראלי תושב טייוואן מספר על האווירה המתוחה במדינה

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן הגיב לתמרון הצבאי שסין פתחה בו השבוע סביב טייוואן, שכולל ירי בתחמושת חיה ארוכת טווח במיצר טייוואן ושיגור של טילים קונבנציונליים מול החוף המזרחי של האי, ואמר כי "מדובר בתגובה חסרת פרופורציות לביקורה של יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי באזור". עוד הוסיף בלינקן כי התרגיל שממשיך להתקיים בימים אלה הוא "צעד פרובוקטיבי באופן בוטה של המעצמה במזרח". 

מזכיר המדינה האמריקאי אמר את הדברים לאיגוד מדינות דרום-מזרח אסיה וטען כי ארצות הברית פועלת להרגעת המתיחות באסיה, ועומדת לצד בנות בריתה.

בתגובה, משרד החוץ של סין הודיע כי סין תנקוט בצעדי-נגד נוספים כתגובה לביקור פלוסי בטייוואן, בהם ביטול דיאלוגים בין מנהיגים צבאיים של ארה"ב וסין, השעיית שיחות האקלים בין סין לארה"ב, השעיית שיתוף הפעולה בין ארה"ב לסין במניעת פשיעה חוצת גבולות, השעיית השיחות בין ארה"ב לסין על מנגנון הבטיחות הימי, השעיית שיתוף הפעולה בין ארה"ב לסין נגד סמים והשעיית שיתוף הפעולה בין ארה"ב לסין בהחזרת מהגרים בלתי חוקיים.

ננסי פלוסי בטיוואן, רויטרס

כזכור, משרד ההגנה של טייוואן אמר אמש כי סין שיגרה מספר טילים בליסטיים מסוג 'דונגפנג' לאזור צפון מזרח ודרום מערב המדינה. משרד ההגנה אישר ואמר כי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו בתגובה. משרד החוץ המקומי מסר: "ב-4 באוגוסט, סין שיגרה טילים בליסטיים מרובים למים מצפון-מזרח ודרום-מערב לטייוואן, ואיימה על הביטחון הלאומי, הסלימה את המתיחות האזורית והשפיעה על תעבורה וסחר בינלאומיים סדיר". 

בין סין העממית והרפובליקה הסינית (טייוואן) קיימת מתיחות ארוכת שנים כאשר שתי המדינות אינן מכירות זו בזו. סין העממית איימה לא אחת כי תכפה על טייוואן להתאחד עם סין היבשתית.